Andreas Ekman
Medlem
Hej alla, här kommer min första rapport.
Har inte sett så mycket från Air Canada så tänkte dela med mig om min senaste.
Air Canada 787-9 Dreamliner YYZ-LAX
Tanken var först att ni skulle få en rapport från en long hal, men vi kunde ändra till Lufthansa First så den först planerade LHR-YYZ med Air Canada fick vi stryka.
Vårt plan är en morgon flygning och det var väldigt stökigt på incheckningen.
Vi försökte att ta det snabba alternativet med bag dropp men vi kunde inte få ut våra taggar pga. att flygbolaget satt ihop mitt för och andra namn.
När vi väl kom fram så bad tjejen om ursäkt för väntan och meddelade oss att vi hade kunnat gå till business class incheckningen på andra sidan och sluppit stå i kö. Även fast dom diskarna var skyltade för andra avgångar. Men vi hade ju gott om tid.
Immigration ska vi inte diskutera vilken tid det tog, speciellt eftersom man satt ihop mina namn så fick vi special kö där med.
Har inga bilder från loungen då det finns massa filmer på nätet redan. Ganska tråkig och väldigt litet utbud på mat.
Väl framme vid gaten gick det snabbt, priobording utan problem. Konstigt att SAS inte får det att funka.
Vi flög även med Lufthansa under resan och där var det skyltar och egna köer för varje klass och gud nåde om du stod fel eller försökte tränga dig.
Jag tycker dekoren är väldigt trevlig som går i olika nyanser av grått.
Här är en lite överblick över kabinen när man kommer in
Min plats 2K
IFE tyckte jag var bra, bra respons och bra med mycket nya filmer och annan info.
Min plats 2K
Så här ser det ut när man kommer till sin plats.
Du får vatten, täcke, kudde, noise cancelling headphones och små in ear hör lurar som du får ta med dig hem. Efter som det var en short hal så fick vi inte amenity kit tyvärr.
I den lilla luckan som lurarna ligger på finns kontrollen för tv´n, usb för laddning, eluttag, headphone jack och förvaring för tex laddande mobil och lite till.
Min plats var 2K men eftersom jag redan börjat rodda där så tog jag bil på den framför så ni får se den "o rörda" versionen på 1K
När vi stod och väntade på push back så stannade ett syskon till planet brevid så man fick en blick hur utsidan ser ut. Väldigt snyggt med dom svarta detaljerna tycker jag.
Stolen tycker jag var väldigt skön, fans en del att ställa in och en massage funktion som jag tycket var så där.
Du kunde styra det mesta från displayen.
Du kan mörklägga alla dina två fönster samtidigt, du kan tända och släcka läs lamporna i taket, du kan kalla på service och du kan självklar justera solen och dess alla lägen.
Här kan du justera mjuk/fastheten på stolen
Ännu mera inställningar
Här kan du finjustera stolens lägen om du inte gillar dom förinställda, Sit, Relax, Rest.
Jag tycker att mörkast gav bra mörkläggning, dock tar det ju en tid att gå från ljust till mörkt och vis versa. Lite synd ibland när man vill ta en bild snabbt och måste vänta på att det blir ljust.
Men några han jag med att fånga
De e bra fint
Väldigt bra dag för att få se något
Och nu är vi över molnen
Eftersom detta var en morgon flygning så fick vi meny för att bestämma oss för vad vi vill ha till frukost.
Jag tog det första alternativet med omelett och sambon pannkakorna
Vår frukost kom i två omgångar, först det kalla och bröd.
Bordet viker man ut så det blir djupare och sen går det på en skena fram och tillbaka framför tv som går att ställa i olika lägen.
Den varma delen av frukosten. Riktigt god omelett.
Sambons han jag inte få bild på, men den såg värre ut än vad det smaka. Den var god, såg bara för jxxxx ut när den serverades. Men den försvann ju snabbt...
Efter frukosten var det dags för lite vila, måste ju prova stolen fullt ut även om resan bara är 5 timmar.
Jag är 193cm lång och jag nådde inte ända bak med fötterna i fullt läge.
Fanns lite spelrum för fötterna om jag skulle ligga på sidan.
Stolen i nerfällt läge och bäddad.
Du har en lite läslampa som inte stör andra lika mycket som den i taket.
Har man armstödet uppfällt så blir det ganska privat när du ligger ner.
Bordet skjuter du högre upp under skärmen.
Jag fick mig några timmars vila, jag gillade stolen väldigt mycket.
Efter någon timme så vakna jag och strax efter kom man förbi med en korg med lite olika godsaker.
Tog lite choklad och fick en cola, sugar junky som man är
Toaletten var modell större för business class, tyvärr ingen bild.
Men den var rymligare än på sas men inte lika stor som på Lufthansa First.
Det fans ett fönster och en trevlig fondtapet av ty ett träd med fåglar på ena väggen.
Vi var väldigt nöjda med flygningen.
Bra mjukvara och hårdvara, även när kabinen var nästan full.
Får jag möjligheten att prova Air Canada igen så skulle jag inte tveka.
Vi fick prova Lufthansa business class på vägen hem och jag måste säga att Air Canada´s hårdvara är skönare än Lufthansas. Dock är Lufthansas mjukvara bättre, då man är mer med på banan och fyller på glaset när det börjar bli tomt och är där men inte hela tiden.
Tack för mig, Hoppas detta kan ge er andra något.
Tack även alla på BC som har gjort detta legg och hela resan möjlig.
Ps. Jag är dyslektiker så en del fel kan finnas.
Attachments
Last edited: