Senaste nytt

Air Canada öppnar linjer från Stockholm Arlanda till Toronto och Montreal

pswe

Medlem
Det börjar röra på sig, tror aldrig de öppnat Toronto om sas varit kvar i Star Alliance.

Får se hur väl det fungerar med 2+3 avgångar, det ger inte direkt stor flexibilitet.
Tror du underskattar arbetet som ligger bakom en ny linje. Nyheten kring SAS är bara några veckor gammal. Den här planen är äldre. SAS och Air Canada har redan erfarenhet från Köpenhamn av att flyga mot varandra och där har inte någon allianstillhörighet verkat minska konkurrensviljan.
 

Ricci

Medlem
På SAS-eventet CPH för någon vecka sedan var just frågan upp med Kanada.
Om jag inte minns helt fel vara man positiv med linjer till Kanada.
Men när nu Air Canada går in till sommaren och flyger till 2 städer till Skandinavien från 2 st olika städer frånCanada med widebody.
Är det då lönt för SAS flyga dessa linjer de andra dagarna med endast en A321LR?
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Tror du underskattar arbetet som ligger bakom en ny linje. Nyheten kring SAS är bara några veckor gammal. Den här planen är äldre. SAS och Air Canada har redan erfarenhet från Köpenhamn av att flyga mot varandra och där har inte någon allianstillhörighet verkat minska konkurrensviljan.

Precis så. Och det handlar garanterat mest om att flyga kanadensiska turister, liksom United och Deltas säsongslinjer flyger de amerikanska.
 

Xilan

Medlem
Det börjar röra på sig, tror aldrig de öppnat Toronto om sas varit kvar i Star Alliance.
Om man får drömma lite skulle vi också ha ett bolag som flyger svensk inrikes samt regionalt inom Norden med Arlanda som bas OCH som dessutom är eller snabbt kan "gå med" i Star Alliance. Eurowings? BRA?
 

Hachans

Medlem
Om man får drömma lite skulle vi också ha ett bolag som flyger svensk inrikes samt regionalt inom Norden med Arlanda som bas OCH som dessutom är eller snabbt kan "gå med" i Star Alliance. Eurowings? BRA?

Klart det blir roligt för dig, men vad finns det att vinna för bolagen? Eurowings har ju medvetet hållits utanför SA av sina ägare.

BRA vet jag inte riktigt skulle tjäna på det. De flyger från Bromma och har en fin liten operation där. Visst kan man tänka sig enstaka codeshare, man måste ju inte gå med i alliansen för det. De hade väl ett visst samarbete med Finnair tidigare, så Oneworld känns mer naturligt för dem.
 

Xilan

Medlem
Klart det blir roligt för dig, men vad finns det att vinna för bolagen? Eurowings har ju medvetet hållits utanför SA av sina ägare.

BRA vet jag inte riktigt skulle tjäna på det. De flyger från Bromma och har en fin liten operation där. Visst kan man tänka sig enstaka codeshare, man måste ju inte gå med i alliansen för det. De hade väl ett visst samarbete med Finnair tidigare, så Oneworld känns mer naturligt för dem.
Okej. Jag omformulerar mig. Om det hade funnits ett annat Arlandabaserat bolag med svensk inrikes än SAS hade detta kunnat backa upp linjerna till Toronto och Montreal ytterligare genom att erbjuda connections. Mycket riktigt kan man ha codeshare även utan att ingå i samma allians.

Uppenbarligen anser dock Air Canada att Stockholm är en tillräckligt stark destination för att våga pröva en sommarlinje från Toronto och Montreal.
 

mha321

Medlem
Okej. Jag omformulerar mig. Om det hade funnits ett annat Arlandabaserat bolag med svensk inrikes än SAS hade detta kunnat backa upp linjerna till Toronto och Montreal ytterligare genom att erbjuda connections. Mycket riktigt kan man ha codeshare även utan att ingå i samma allians.

Uppenbarligen anser dock Air Canada att Stockholm är en tillräckligt stark destination för att våga pröva en sommarlinje från Toronto och Montreal.

När planeringen gjordes räknade man nog med att ha connections med SAS både inrikes och till en del i norra Europa. Återstår att se om linjerna överlever även utan det men vi får hoppas!

Codeshare med eurowings känns annars som det troligaste. De är har ju redan code share på andra linjer. I dagsläget inte inrikes den vägen men framtiden får utvisa..
 

fcx

Medlem
Det börjar röra på sig, tror aldrig de öppnat Toronto om sas varit kvar i Star Alliance.

Får se hur väl det fungerar med 2+3 avgångar, det ger inte direkt stor flexibilitet.
Kanske. Det är lite väl kort mellan tillkännagivandet från SAS och det från Air Canada.
 
Toppen