Senaste nytt

Agehalls galna äventyr sommaren 2013

Hon är också noga med att påpeka att de kommer att se till att jag inte åker ifrån passet. Jag ler lite och säger "Don't worry - I have plenty more of those with me...". Det ges en del sköna tillfällen att fälla schysta kommentarer när man reser med 5 pass. ;)

5 pass? Imponerande... jag har aldrig hört någon svensk som har mer än 3 giltiga pass samtidigt, det är inte bara att gå och plocka ut ett till när man redan har, det krävs särskilda skäl. Antar att du har 2 eller 3 som är giltiga och används i olika delar av världen, och sedan ytterligare 2 eller 3 som är utgågna men har giltiga visum?

5 pass? Imponerande... jag har aldrig hört någon svensk som har mer än 3 giltiga pass samtidigt, det är inte bara att gå och plocka ut ett till när man redan har, det krävs särskilda skäl. Antar att du har 2 eller 3 som är giltiga och används i olika delar av världen, och sedan ytterligare 2 eller 3 som är utgågna men har giltiga visum?

Så länge du kan påvisa trovärdiga skäl kan du ha upp till nio giltiga pass samtidigt, eller om det var nio extra pass förutom det ordinarie, kommer inte ihåg riktigt då det var ett tag sedan jag plockade ut extra pass.

Supertrevlig läsning måste jag säga. Väntar med spänning på fortsättningen. Hoppas du njuter av resan!

Har inte alla 5 pass!? Skämt åsido, har man giltiga anledningar är det inga problem att ha massor av giltiga pass. Många på ett företag med tre korvar i loggan har 8 eller fler pass.

Jag var med i ett projekt som krävde att vi skulle besöka två eller flera mobiloperatörer i afrika varje vecka i ett par månader. Då behövde jag, enligt projektplanen, lämna två pass på visering varje vecka och sedan ha två pass att resa på. Därutöver ville jag ha ett "rent" pass för speciellla länder som inte gillar andra länder. Därav 5 st.

Det enda som är jobbigt med att ha flera pass, är att man kan få problem när man ska checka in. Jag brukar kasta fram passet som ID-handling för att de ska hitta min bokning. Då alla pass har olika passnummer, så hittas inte bokningen om man ger dem "fel" pass. De blir alltid lite misstänkssamma när man då halar fram fyra andra och börjar leta efter huvudpasset.

Det enda som är jobbigt med att ha flera pass, är att man kan få problem när man ska checka in. Jag brukar kasta fram passet som ID-handling för att de ska hitta min bokning. Då alla pass har olika passnummer, så hittas inte bokningen om man ger dem "fel" pass. De blir alltid lite misstänkssamma när man då halar fram fyra andra och börjar leta efter huvudpasset.

Jag har saknat dina lite mer udda berättelser sedan du gav upp Afrika! ;)

Torsdag em/kväll, FRA FCT forts + boarding

Låt mig börja med att säga att jag tror jag gjort bort mig. Eller iaf inte använt huvudet hela vägen.

Efter mitt förra inlägg om FCT tog jag det lite lungt en stund. Helt plötsligt var jag nästan ensam i FCT och fick precis hur mycket service som helst. Utan att be om det kom champangen till mig och mitt glas fylldes på. Jobbigare liv kan man ha...

Efter en stund bestämde jag mig för att det var dags för den stora utmaningen - whiskeybaren. Jag har hart talas om den tidigare och jag har sett fram emot att prova lite olika saker där. Problemet är ju bara att det är whiskey vi pratar om, dvs starka saker, och det finns många olika sorter att pröva.

Jag går bort till baren och slår mig ner. Bartendern frågar mig på tyska vad han kan stå till tjänst med och jag svara något i stil med "Well sir, I am a huge whiskey fan.." varpå han svarar "Well Sir, You have come to the right place - what would you like?". Min plan är att testa en Johnnie Walker Rainbow, dvs en av varje färg. Jag förklarar det för honom varpå han ler lite och ber mig vänta tills han levererat de drinkar han håller på att blanda ihop.

P1000670_600px_DxO.jpg
Många sorter blir det...

Jag drömmer mig bort lite och låter blicken spela över flaskorna på hyllorna. Så många goda saker och så lite tid... Bartendern är strax tillbaka och börjar plocka undan de glas som står på "hans sida" av bardisken framför mig. Innan jag vet ordet av står det fyra glas med whiskey framför mig tillsammans med flaskorna. Innan jag hinner börja med den första kommer även lite baugette så att man kan rensa smaklökarna mellan varje sort.

Det blev inte riktigt en Rainbow då han tyckte att det inte var någon idé att hålla på med de "enklare sorterna". Istället dök en 18yo Chivas Regal upp tillsammans med en annan blended. Jag är ingen stor fan av blended, men Blue Label och 18yo CR var drick bara iaf. Framförallt med lite vatten. Bartendern lyssnar noga på mina utlåtanden och ställer lite motfrågor om vad jag egentligen gillar. Jag förklarar att jag egentligen gillar single malts och att det blev väldigt mycket whiskey i glasen, så det är lite tungt att svepa i sig allt. (Han slog säkert upp 4cl av varje)

Innan jag vet ordet av stoppar han undan blendedsorterna och tar fram 4 single malts. 4 nya glas fylls med ädel dryck och jag ber honom slå upp små portioner - jag vill ju kunna gå till planet och inte behöva rullstol... Den uppmaningen faller lite för döva öron då han fortsätter servera ca 3cl i varje glas. Jag börjar dock inse att det är helt OK att jag bara dricker 1cl av det som är serverat.

P1000727_600px_DxO.jpg
Fyra nya sorter framför mig - med inte mindre än två nya favoriter!

Det är nu saker och ting börjar spåra ur. Jag gillar whiskey och han verkar gilla att servera den. Jag hinner med att testa inte mindre än 16 single malts! Drack troligen inte mer än 1cl per glas, men det är fortfarande 16cl ovanpå de 7 eller 8 glas champange jag redan druckit ihop med lite annat smått och gått. Ett par är dessutom cask strength, en var på över 60% och det märktes.

P1000728_600px_DxO.jpg
4 flaskor till... Nu börjar det bli jobbigt.

Till sist ursäktar han sig och försvinner. Jag trodde det var tillfälligt, men han verkade inte komma tillbaka så när jag fick tomt i glasen tackade jag för mig och gick tillbaka till mina saker istället för att riskera att någon skulle försöka servera mig mer.

Väl ur klorna på whiskeymannen, var det dags för tvagning. FCT har ett antal duschar men de har även ett badrum med badkar. Det som gör att man måste ta ett bad är det faktum att det finns en lite söt badanka där som man bara måste sno om man är på FCT. Jag tog min väska och gick bort mot toaletterna i hopp om att badrummet skulle vara ledigt, vilket det var. Det verkar inte vara så populärt som det borde vara imho. Det är bara att skriva upp sig på listan och kliva in.

P1000732_600px_DxO.jpg
Den lilla badankan som möter en i badrummet.

Efter ett antal timmar med bara god mat och sprit är det faktiskt inte alls dumt att sjunka ner i ett varmt bad. Framförallt inte tillsammans med en gul badanka. Jag vet inte hur lång tid jag ligger där, men tiden går och när jag kommer ut är det ungefär 5 minuter kvar till den tid då Mark borde hämta mig för boarding.

Enligt seatmap vid incheckning (och även EF tidigare) så skulle det vara ett antal personer till på min flight, så jag var lite orolig för att det skulle bli minibuss ut till gate. Jag och två andra kliver in tillsammans i den hiss som tar en från FCT ner till passkontrollen där man får tillbaka sitt pass och en sista check av boardingkortet görs så att inga konstigheter har skett. Den formaliteten går extremt fort då det är dedikerad personal till båda uppgifterna. Mark förklarar att en ny herre, vars namn jag inte riktigt uppfattar (jag är i lite av en dimma vid det här laget - whiskeyn börjar göra sitt) ska köra mig till gaten. Min chaufför tar mitt handbagage och visar mig ut genom dörren till de väntande bilarna. Nu visar det sig att vi alla tre ska med olika flyg, så jag är den enda från FCT som ska med min flight. Därför blir jag instuvad i en Porsche Panamera och sedan bär det av tvärs över FRA till C-gates.
Screen Shot 2013-08-07 at 21.02.12.jpg
Instuvad i en Porsche för transport till gate.

Det är rätt snirkliga vägar genom FRA och jag måste erkänna att jag har noll koll på var vi är tills dess att jag ser C11 utanför fönstret. Ett par sekunder senare kommer vi till min gate och parkerar snett framför vingen. Det är rätt mäktigt att kliva ut framför en 747 som står och väntar på en. Min chaufför plockar raskt ur mitt handbagage och visar mig till hissen som väntar på att få ta mig upp till jetway.
P1000744_600px_DxO.jpg
Parkerad mellan hiss till jetway och mitt hem kommande 13h.

Jag kan inte riktigt beskriva känslan av att bli kör direkt från loungen till planet och sedan få ta en hiss upp direkt till jetway med en chaufför som drar handbagaget när det står en hel ekonomikabin i kö för att borda. Det går in rätt mycket folk i en 747 och det blir en bra lång kö av det. De flesta såg redan helt slut ut - och då har vi inte ens börjat flyga. Hur ska de då se ut när vi kommer fram!?

Framme vid den främre dörren lämnas jag över till kabinpersonalen och jag räcker fram mitt boardingpass. Genast blir jag ombedd att gå direkt till höger och fortsätta upp för trappan. Jag tränger mig igenom den bakre delen av businesskabinen där folk forfarande håller på att sätta sig och kommer till de mittre dörrarna där ekonomiklasspassagerare håller på att strömma in. Kolliderar nästan med en stackare som hade tänkt korsa genom gally till andra sidan men det löser sig och jag tar mig upp för trappan. Där möts jag av en äldre herre som hälsar på mig på tyska. Jag svarar med min bästa skoltyska, vilket han upptäcker och genast byter till engelska. Först försäkrar han sig om vilket språk jag faktiskt vill bli tilltalad på och därefter reder vi ut var min plats är. Som van resenär har man ju redan koll, men det är lika bra att låta personalen få förklara. De brukar aldrig lita på att man vet, så det är oftast ingen idé att ens försöka.

P1000745_600px_DxO.jpg
747-400 har både säng och stol!

P1000747_600px_DxO.jpg
F-loot! I massor!

P1000748_600px_DxO.jpg
Benutrymme är det inget fel på.

Till min förvåning är hela bakre F-kabinen full. Så såg det inte ut vid incheckning, men nu verkar det som att vi har 8/8 pax i F. Nåja, jag kan leva med det. Stackarna nere i C har betydligt trängre och sämre service. Vi verkar ha tre personer som springer runt i kabinen och serverar oss...

Jag tar ett glas champange som pre departure drink och tuggar lite tankspritt på de nötter som serveras. Det är nu jag börjar inse att det verkligen var en dålig idé att testa whiskey så sent som jag gjorde. Ni förstår vännner, när man blir lite äldre och inte längre är ute och dricker sprit varje kväll, så händer det konstiga saker. Tex blir man väldigt trött när man väl dricker sprit. Jag kämpar för att hålla mig vaken - man vill ju inte missa en sekund av detta, men det är lönlöst. När de släcker ner kabinen för take off slocknar jag fortare än man kan blinka.

P1000746_600px_DxO.jpg
Champange och nötter serverade!

Vaknar med ett ryck när menyn läggs på armstödet. Har tydligen missat ca 30 minuter av flighen och serveringen ska just börja. Nåja, det kunde vara värre.

Nu ska det ätas lite middag ombord och sedan ska IFE undersökas. Detta skrivs givetvis med FlyNet, så det kanske kommer uppdateringar under natten. Före landning kommer troligen lite mer poäng i tävlingen att delas ut till de som gissat rätt på destinationen.

Nästa del: Natten mot fredag, transatlantic

Last edited:
Toppen