Senaste nytt

Aeroflot, hur bra är de nuförtiden?

Snygga uniformer har de också. Särkskilt de röda på damerna. Åtsittande i lite 60tals retro stil tycker jag.

Annars bra bolag, bra mat. Ingen alkohol på bangkok linjen i ekonomi dock.

Uj, första strulet. Hade ett missat samtal från Ryssland i morse och ett textmeddelande att det blivit ett "Schedule change" på ett av mina flyg. När jag kommit hem loggade jag in på deras hemsida och så att ARN-SVO var ändrat till 10 minuter tididgare.

Inget problem för mig, men det stod att jag skulle ringa till derar Call center för att konfirmera.

Ringde numret, valde engelska och får direkt prata med en yngre dam. Hon pratar skaplig engelska och verkar till slut hitta min bokning. Dock förstår hon inte riktigt vad jag vill, så till slut kopplar hon mig vidare till en annan handläggare.

Jag förklarar mitt ärende och kopplas direkt vidare till ytterligare en handläggare. Hon pratar bättre engelska och förstår vad jag menar och ändrar så att flighten står som "Confirmed".

Lite konstigt att man inte kan "acceptera" en sådan här ändring direkt på hemsidan.

Kom precis hem hem från min lilla Asien tur. Här kommer min "lilla" personlig recension. Betygskala 1-5

CPO-SVO, SVO-HKG - HKG-SVO, SVO-CPO, Economy comfort

CPO-SVO, en timme delay CPH, fick en exit plats, helt ok. Mat och dricka ombord var en svag 2:a.

SVO-HKG, ca: 30 min delay, hade 2 timmar att slå ihjäl så jag gick till Aeroflots biljettdisk för att höra om det fanns en chans till uppgradering till business för en kostnad. Är inte så resvan som en del andra av er. Trodde i min förhoppning det skulle ligga mellan 250-500 Euro som SAS har debiterat mig de gånger jag flugit med dem. En ganska lång promenad kan jag säga från Terminal E. (Ticket desk finns enbart i Terminal D). Framme vid disk lägger jag fram mitt önskemål. Inga problem får jag till svar, det blir bara 2496 Euro enkel väg i uppgradering. Hmm.. det var lite mer än vad min reskassa tillåter.

(Min granne i flygplanet på väg hem som var bosatt i Moskva berättade att han ofta flög mellan SVO-HKG business för priset av ca: 1000 Euro. Grrrr.. sa jag. Uppgradering till business mellan SVO-CPH kostade 957 Euro. Lite väl mycket tycker jag för en 2,45 tim flight. I övrigt så var hela Business kabinen tom)

Så jag behåller min Economy comfort. Väl ombord helt ok, min plats var 12F. Måltiden var en 2:a på grund av avsaknad av dryck. För mig som gillar en Gin och Tonic var det en mindre katastrof. Enbart vitt och rött vin serverades och det enbart vid måltid (inte speciellt gott heller i min mening) Stolen är av den sorten att framdelen skjuts fram istället för ryggdelen viks bakåt, inte så bekvämt för mig som är 1,94.

Hemresan var det samma. Fick dock 12G på väg hem. Samma delay på båda flighter vilket enligt min medresenärer var vanligt.

Efter allt så kommer jag KANSKE att flyga Aeroflot igen. Då priset på kort varsel var ok på Economy comfort.
Då jag utgår ifrån södra Sverige så blev det en lång tripp. Totalt mellan 16-18 timmar. Lounger i SVO och HKG finns redan i forum så det avstår jag från att kommentera.

Administration 3
Flyg 4
Mat och dryck 2
Bekvämlighet ombord 3
Bemötande av personal ombord mycket trevligt 4

Ps Glöm en Gin och Tonic i PP lounger. Martini var det mest exklusiva som gick att få fram. (även det gott dock)

Mere af det positive: er netop kommet til CPH fra SGN og havde en fin, fin tur med Aeroflot på en billig økonomi-billet og fuldstændig uden status:

Travelled SGN-SVO-CPH in one day, 19-12-2016, on B777-300ER and A320 respectively. First flight from SGN was almost full up to X-mas time with long queues at Check-in. I got the seat I wanted, later swapped as an FA had a proposal to a better option in the otherwise crowded economy class. Business and Comfort class had less than 30% load while economy >90%. Full service onboard. Alcohol limited to two wines which were only served at meal time – and they ran out after 5 hours. The red-wine was very, very good and full-bodied. 2 meal-services were offered on this 11 hours flight. In both cases were there two options for hot meals. Food was surprisingly good, managed to try all four hot dishes offered as passengers next to me offered me some of theirs as there were plenty. The scoop of the trip was somehow a surprise round of tasty, Russian ice-creams served quickly to all in the middle of the flight where blood sugar was low. Nice thought! Menu cards (in VN, SU, and UK languages), earplugs, slippers and eye-masks provided. Spacious seats (as Russians are big?!) with amble leg room, slept well on the floor. Power Outlets. WiFi proclaimed but did not test. Call buttons answered. FAs could be worse, could be better (at times quite hostile, at times very cooperative). Aircraft clean, staff were well dressed, and hard-working. I see the rising quality-trend of Aeroflot. IFE had huge amount of movies and stuff on personal monitors. Quite some of them could not work. That puzzled some passengers, but I found other things to do. The short flight SVO-CPH was uneventful, but was still serviced on board by given sandwiches, soft drinks and blankets. All flights briefly on time, apart from de-icing in Moscow, which caused 45 Minutes delay. Transfer in Moscow swift, quick, and easy. Baggage handled perfect and with care. For the price paid, 550 USD for a 6 months return-ticket, not even the Middle East carriers can compete, neither on price nor duration, though maybe on service. Two return trips in N-class provide enough miles for an upgrade with SU from economy to business class on a sector on a third trip. I was treated well onboard - even without any Skyteam frequent Traveller status – nice done SU! Will fly again.

Jag reser ARN-SVO-BKK där SVO-BKK är i Comfort class. Jag har läst att det finns en chans att bli gratis uppgraderad på ARN-SVO till business.

Frågan är om det påverkar chansen till uppgradering om man checkar in via webben eller i disken?

Jag reser ARN-SVO-BKK där SVO-BKK är i Comfort class. Jag har läst att det finns en chans att bli gratis uppgraderad på ARN-SVO till business.

Frågan är om det påverkar chansen till uppgradering om man checkar in via webben eller i disken?
Det beror på hur bokningsläget såg ut när du bokade.
Ibland blir man bokad i Z klass (Business class) på Stockholm-Mosvka v.v. när man bokar Economy Comfort på långflygningar, men oftast inte.

Det finns en tråd om detta.

Aeroflot Comfort fare (Premium Economy), är anslutningsflyg inom Europa i Business eller i Economy? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Har nu testat Aeroflot ARN-SVO-BKK och på det hela var resan okej, men dock två stora plumpar i protokollet.

Det första gäller incheckningen på Arlanda. Jag hade checkat in via internet och printat mina boardingcard. Väl framme på Arlanda hade Aeroflot tre diskar öppna: En för incheckning, en för baggage drop och en för statuspassagerare. Problemet var att det var en gemensam kö till incheckning och baggage drop. Båda jag och andra köande ifrågasatte om det var rimligt, men personalen ute på golvet sade att det var så det var tänkt. Resultatet blev en timme i kö för att lämna väskan i bagage drop......

Det andra problemet var stolen i Comfort class (premium economy). Både bredd och seat pitch var helt okej i Comfort-kabinen, men själva stolen var inte bra. I "uppfällt läge" var ryggstödet för brant och sittdynan för kort - kändes som att sitta i en kyrkbänk. I nedfällt läge var lutningen på ryggstödet otillräcklig, sittdynan återigen alldeles för kort och benstödet långt ifrån mina vader. Jag är iofs lång, men jag har svårt att tänka mig att stolen passar någon över 160 cm längd. Jag tror att jag suttit bättre i en vanlig economy-stol med samma seat pitch som i Comfort.

Incheckningen på Arlanda kanske var en tillfällig miss hos Aeroflot, men den usla Comfort-stolen gör det för min del ointressant att betala merpriset för Comfort class.

.... kändes som att sitta i en kyrkbänk. .....
:) I have been there, done that! En anden ulempe ved Comfort Class er at ingen af armlænene kan løftes op så man kan ikke udnytte "rigtigt" 2-3 flere ledige stole. En fordel er at Comfort oftest er næsten tom (?) så man kan få megen opmærksomhed af personalet, hvis det er det man behøver

Toppen