Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Fråga 1: Kan jag använda mina A3 guld förmåner (t.ex. lounge) trots att det är en award resa med EuroBonus där jag bara är silvermedlem? SAS är ju SA men jag tänker att det kanske blir strul pga att det är en award resa?
Ja, du kan registrera din bonusresa på ditt A3-kort så syns det vid incheckning och på biljetten att du har *G. Eftersom du inte får några poäng så ger det inte så mycket att ha ditt EB Silver registrerat.

Fråga 2: Är det jag som missuppfattat eller stämmer det att man även kan ta med sig en vän som inte har någon status till SA's lounger?
Det stämmer att du som *A kan ta med en gäst.

Undvika gärna förkortning SA om du menar Star Alliance. SA betyder ofta South African Airways här. :)
Generellt skriver man *A för Star Alliance och Star Alliance Gold som *G (t ex A3*G är Aegean Miles&Bonus Gold).

Sorry Dr. Miles… Jag ska ta mig i kragen :)

Ja, du kan registrera din bonusresa på ditt A3-kort så syns det vid incheckning och på biljetten att du har *G. Eftersom du inte får några poäng så ger det inte så mycket att ha ditt EB Silver registrerat.

Tack FFS. Följdfrågan blir då; om detta inte hade varit en award resa med SAS utan låt säga att jag betalat för en resa i ekonomiklass. Hade jag då kunnat kreditera miles till mitt EB SAS konto och fått in poängen där men sedan använt mitt A3*G kort för att använda förmånerna, t.ex. vid lounge? Eller måste jag ha A3*G skrivet på boardingkortet för att kunna nyttja förmånerna? Hoppas du hänger med på hur jag menar :)

Tack FFS. Följdfrågan blir då; om detta inte hade varit en award resa med SAS utan låt säga att jag betalat för en resa i ekonomiklass. Hade jag då kunnat kreditera miles till mitt EB SAS konto och fått in poängen där men sedan använt mitt A3*G kort för att använda förmånerna, t.ex. vid lounge? Eller måste jag ha A3*G skrivet på boardingkortet för att kunna nyttja förmånerna? Hoppas du hänger med på hur jag menar :)

Det ska bara vara att visa upp kortet vid loungen så kommer du in.

Hallå hallå, hade tänkt

I.o.m. att Guld med SAS är utanför mitt räckhåll (spenderar för mycket på mitt amex så nästan alla semestrar flyger jag för poäng) Tänkte jag se om mina resor kunde få upp mig på guld på det här hållet istället.

Hur mycket poäng/miles kommer min nästa resa till USA att generera?

Till med United Airlines Klass T hela vägen
GOT-FRA UA8726
FRA-IAH UA8866
IAH-AUS UA1541

Från med Lufthans Klass L hela vägen
AUS-IAD LH9007
IAD-MUC LH415
MUC-GOT LH2430

Utöver detta reser jag kanske 5-6 resor i tjänsten per år, men hade varit intressant att veta hur nära man kom bara av detta :)....

Till med United Airlines Klass T hela vägen
GOT-FRA UA8726
FRA-IAH UA8866
IAH-AUS UA1541

Från med Lufthans Klass L hela vägen
AUS-IAD LH9007
IAD-MUC LH415
MUC-GOT LH2430

Här har du några redskap du kan använda för att räkna ut hur många poäng du får
Great Circle Mapper
Aegean Airlines | Earn Miles

Att tänka på är att flygen
GOT-FRA UA8726
FRA-IAH UA8866
AUS-IAD LH9007
är codeshare och inte utförs av det bolaget som du har skrivit. vad du kommer få för poäng på dessa flyg är nästan omöjligt att säga

Last edited:
Väldigt få poäng skulle jag tro. Som sagt omöjligt att säga när flera flyg är bokade som codeshare
I bästa fall IAH-AUS 500 miles och AUS-IAD ca 600 miles

Är det smartare att lägga dessa på mitt vanliga Eurobonus konto med sas istället eller kan det vara lika illa där?

Hur vet man om något är en codeshare så man vet i fortsättningen?

Det är lika illa i alla program. Om du vill vara säker på att få poäng ska du undvika att boka code share då det är för många parametrar som styr. Code shares har fyra siffror i flight numret, se Maginos exempel ovan. Undvik dem!

.......undvika att boka code share då det är för många parametrar som styr. Code shares har fyra siffror i flight numret, se Maginos exempel ovan. Undvik dem!
Mange airlines har 4 cifre i deres almindelige flynumre. Jeg har f. eksempel lige booket VN 1374 og det er IKKE codeshare. Codeshare numre ligger generelt meget højere, typisk >4000. Men man kan jo checke på selskabets hjemmeside eller i billetdetaljerne hvor det også fremgår (e.g. "operated by Etihad Airways")

Någon som kan bekräfta det här med återkvalificering för Guld? Någon som kanske redan märkt hur det funkar?

Blev guld i Januari och det sträcker sig i 24 månader (inte 36 som en del verkar fått förut).

Som en del skrivit att de tolkat det hela räcker det att man under sin guldperiod gör en resa som krediteras på kontot för att man skall få behålla guld. Någon som vet att det verkligen stämmer?
Och om det gör det hur funkar det rent praktiskt?
Om jag krediterar en resa nu i Juni tex förlängs min guldperiod med 25 nya månader då eller?

Toppen