Hallå vänner,
Ursäkta om detta kan ha besvarats i denna 106 sidor gedigna tråd.
Jag har i snart 10 år varit Flying Blue platinum men inser att jag inte kan undvika star alliance längre så jag tänkte börja ifrån 0 på ett av programmen men frågan är om Aegan verkligen är värt det om jag inte någonsin kommer handla på Aegan flighter. Jag är egentligen inte så intresserad av intjänade poäng utan mest att uppnå silver/guld fortast möjligt. Jag har i nuläget en ToR bokat med United ihop med familjen i Economy (S) GOT - CLT och en ToR i Sas Plus Saver GOT-LAX de närmsta 5 veckorna. Jag tror i fortsättningen att jag hamnar på ganska mycket lufthansa-flighter blandat med lite Sas och United.
Vad är mest fördelaktigt?
Tack för era svar!
Plus Saver ger riktigt bra utdelning till Aegean Miles & Bonus (200%) så det är inte helt fel att kreditera dit. Det är dock en rätt lång uppförsbacke att bli Guld initialt, men när man väl har det så är det oerhört enkelt att behålla det. Jag håller liv i mitt Miles & Bonus med en enkel SAS Plus longhaul och 4 Aegean flighter per år (dessa kan du köra till valfri ö/stad i Grekland via Athen för att klara, en miniweekend passar bra).
För att bli Guld måste du först uppnå silver och sedan börja om från 0 för att nå guld.
För att nå silver behöver du följande
12000 miles och 2 Aegean flighter
eller 24000 miles
För att nå guld behöver du följande (vad du flugit in som silver räknas inte)
24000 miles och 4 Aegean flighter
eller 48000 miles
Minimum för att uppnå guld blir då 6 flighter med Aegean och 36000 miles
GOT-ARN-LAX i plus ger 1200 + (5521*200%) = 12242 miles
Tur och retur ger med andra ord 24484 miles. Du borde med andra ord klara Silver på resan till och från Los Angeles.
Om du sedan gör ytterligare en lika dan resa till LAX samt kör tex ARN-ATH-"VALFRI Ö" med Aegean så har du guldet. Det räcker med andra ord att göra 2 SAS Plus till Los Angeles och 4 flighter med Aegean.
Intjäningen från SAS till Aegean kan du se här
All airlines | Miles+Bonus
Aegeans intjänandeår startar typ 23e november varje år, så det har precis startat.