Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

Har själv räknat på min kommande resa med SAS där jag kommer uppnå guld status hos A3. Men visst är det så att så fort jag kommit upp i 20K poäng så blir jag uppgraderad. Inte t ex. att jag flyger ARN-CPH-BKK och på ditresan får ihop t ex. 10K poäng (plus 1000 vid registrering) "nollställs" den nivårgrundande poängsumman. Man måste ju få ihop 4000 poäng för att komma upp i den första statusen. Och därefter 16K poäng för guld. Så att de 10K bara ger min status blue. För att sedan på mina nästkommande resor få 16K poäng för att uppnå guld.
Liksom lite som det fungerar på BAEC där poängen nollställs då man uppnått silver och att man på nytt måste uppnå de poäng som krävs för att komma upp i guld?

Du kommer inte att nollställas efter att ha nått status blue, det var iaf inte så när jag skaffade A3*G :)

Max har rätt, dina poäng nollställs inte. Tänk dock på att det verkar ta 1-3 månader att få hem kortet efter att du nått 20k poäng. Någon på forumet skrev att efter de mailade och frågade vart kortet tog vägen damp det ned i brevlådan bara dagar efter.

Nej nej, A3 nollställer ingenting. De uppgraderar din status inom någon/några dagar. Däremot tar det väldigt lång tid innan du får hem ditt kort. Att ringa tror jag inte hjälper, det tar helt enkelt så lång tid för A3 att ordna fram och skicka ut korten. Men flera andra härinne har skrivit ut provisoriska kort och tagit sig fram med dessa utan problem. :)

Undrar om A3 kommer att påverkas av nuvarande krisen i Grekland.
Finns det många bolag som har lämnat *A pga finansiella problem?

Last edited:
Men fast track gäller väl inte på exempelvis Arlanda med A3 Guld, vill minnas att vi diskuterat det i en annan tråd, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Aegean Gold

Har bokning LX ARN-ZRH-BKK business. Om jag förstår det hela rätt kan jag registrera miles(c:a26000) på aegankonto och få star alliance gold med enbart denna t.o.r-resa. Låter för bra för att vara sant .EBG krävs ju 70 000. Vad är skillnaden med ett star alliance gold från aegan jämfört med SAS?

Om du inte reser så mycket men ändå vill ha tillgång till Star loungerna är det ett kanon alternativ. Om du däremot reser mycket och dessutom har CPH, OSL eller ARN som hemmahub rekommenderar jag dig att jobba på för att få EBG.

Du får då t ex
Fast track
Vissa bra förmånliga uttag av dina bonuspoäng, gillar speciellt 6000 poäng inom skandinavien t&r för barnen & uppgradering på IC flyg.
25% mer poäng på SAS metall
1:a tjing vid uppgraderingar, inte vanligt men brukar få det några gånger per år.

Skall dock sägas att jag inte har någon vidare koll på om Aegan har några bra poänguttag? Finns säkert någon som kan svara på det här.

Både Aegan Gold och EBG innebär guld status i Star Alliance (loungetillgång, priority bagage, check-in och wait-listing) den är det alltså ingen skillnad på (du kan läsa mer här: Gold Silver Status - Star Alliance ), dock värnar varje flygbolag extra mycket om sina egna storkunder. Alltså om du flyger SAS så kanske de bryr sig mer om dig som EBG än Aegan Gold (t.ex. genom att förstnämnda kommer före på wait-list etc.). Som idé ska man alltså satsa på lojalitetsprogramet hos det bolag man flyger mest, MEN om du inte kommer upp i EBG så är nog ett A3 Gold är bättre.

Last edited:
Toppen