Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd

NyfikenGrau

Medlem
Bokningsavgift 20 EUR per bokning tillkommer. (om du bokar två enkelresor blir det 40 EUR)

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 24 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Okej, det här låter hur som helst strålande, för första gången har jag något konkret att gå på som jag själv tycker låter lika mycket värt 150k poäng som min originalidé TXL-FRA-EZE i first. Ska bli intressant att se om jag hittar något framåt mars-april.

Edit: Ja Bryssel är väldigt billigt härifrån, tack för tipset!

Stora nackdelen jämfört med alternativet Lufthansa first är att man flyger två nätter i sträck, men det blir nog svårt att undvika. Idealet vore att hitta en middagsavgång från Europa så man landar i (exempelvis) Japan på morgonen och sedan tar dagflyg till Australien.
 

Dr. Miles

Expert
Idealet vore att hitta en middagsavgång från Europa så man landar i (exempelvis) Japan på morgonen och sedan tar dagflyg till Australien.
Inget bolag (även andra flygbolag utanför Star Alliance) flyger dagflyg ut från Tokyo till Australien. Alla flygningar mot Australien är nattflyg.
Detta gäller även för resa mot Nya Zeeland.
 
När jag söker efter Star Alliance awards med United's sökmotor så dyker det upp flyg med Austrian Airlines (OS) prefix som är operated by Air Berlin. Dessa går väl inte att boka med Aegean miles?
 

palmen

Moderator
När jag söker efter Star Alliance awards med United's sökmotor så dyker det upp flyg med Austrian Airlines (OS) prefix som är operated by Air Berlin. Dessa går väl inte att boka med Aegean miles?
Det lär du inte kunna göra. Om United har avtal med Air Berlin att kunna boka bonusresor med dom så är det inget som Aegean autoamtiskt också har.
 

Apanssonz

Medlem
Tjenare gänget!

Tips mottages gärna ang. hur man till ett överkomligt pris kan inkassera 6000 tier miles alt 2 Aegean legs innan mitten av juli? Tänkte eventuellt åka ner enkel resa med charter till någon av turistöarna till sista minuten-pris och sen boka en awardresa hem via ATH. Vet att jag inte tjänar miles på awardresor men man tjänar väl fortfarande 2 legs på att göra flygningen? Har 19000 award miles hos dem för tillfället :)
 

palmen

Moderator
Tjenare gänget!

Tips mottages gärna ang. hur man till ett överkomligt pris kan inkassera 6000 tier miles alt 2 Aegean legs innan mitten av juli? Tänkte eventuellt åka ner enkel resa med charter till någon av turistöarna till sista minuten-pris och sen boka en awardresa hem via ATH. Vet att jag inte tjänar miles på awardresor men man tjänar väl fortfarande 2 legs på att göra flygningen? Har 19000 award miles hos dem för tillfället :)
Jag vet faktiskt inte om du tjänar flighter på awards, det gör man tex inte på SAS så du ska nog inte ta det för givet.

Använd gärna denna mall och starta en separat tråd så blir det lättare att hjälap till med vad du kanske kan boka
Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om du är ungdom går det säkert att boka någon resa med SAS på longhaul för 2500 kronor tur och retur för att dra in poängen som behövs till Aegean. Om jag kommer ihåg rätt ger SAS Ungdom 100% intjäning till Aegean Miles & Bonus
 
... men man tjänar väl fortfarande 2 legs på att göra flygningen?
Det är väl ganska vedertaget att awardresor (och charter för den delen också) varken ger miles eller segment.

Har du redan 2 segment hos Aegean/Olympic eftersom du bara behöver 2? Och om du har 19000 miles så räcker det väl med 5000 miles, eller?

Det är lätt att söka efter Aegean-flighter med ITA Matrix, gör bara så här och testa med lite olika flygplatser och datum:
Aegean.png


Du kanske kan hoppa runt lite på de grekiska öarna, i så fall hittar du flygplatskoderna här: List of airports in Greece - Wikipedia
 
Det verkar ha skett en smyghöjning av kostnaden för resor inom Europa/norra Afrika. Numera är det 15000/25000 miles enkel resa för ekonomiklass/businessclass.
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi brände i veckan 150k av våra poäng (avgifter totalt 420 euro, hade varit 380 via onlineverktyget) på en bokning FRA-BKK-SYD enkel i business för två pers med Thai. Ett tips jag kan ge är att trots att Aegean påstår att deras nya online-sökverktyg för awards visar all tillgänglighet så är det långt ifrån så. Jag frågade om en avgång i slutet på december som jag sett tillfälligt men en timme senare var borta - damen på Aegeans telefonbokning rabblade upp lediga säten på en mängd flighter den veckan, varav jag knappt sett någon i Aegeans sökverktyg. Hon påstod det kunde bero på att andra kollar samtidigt, men det tror jag inte på. Så jag tycker det helt klart är värt att boka på telefon trots 20 euro avgift per person, om man inte bokar något väldigt "billigt".

Dessutom har jag haft en felaktig uppfattning om att ombokning/avbokning skulle kosta massa poäng på Aegean, vet inte var jag fått det ifrån (Flyertalk kanske?), men även detta kostar bara 20 euro per person och kan göras ända fram till avresedagen.

Tyckte jag fick väldigt bra service på Aegeans telefonbokning, hade väl tur med person också men sammantaget lite bättre urval än jag hade trott. Thai släpper väl också ovanligt mycket awardplatser har jag fått intryck av iaf.
 
Toppen