Senaste nytt

Aegean Gold för under 7000 kr till Sydamerika

Börjar också fundera på detta som en MR med kort stop för bagel och lite shopping i nyc....

Någon som har koll på hur det funkar med ESTA och inträde i USA när det "bara" rör sig om 9 h två gånger på två dar.....hade varit surt att inte få den där bageln....

Ja, du måste ansöka ESTA även om det är för transit i USA. Mer info kan du hitta i den här tråden.

http://www.businessclass.se/forum/resmal/3675-usa-esta-visum-trad-12.html#post207050

Hejsan Jenkizzz och alla andra!
Jag fick tips om den här tråden av Nemo, eftersom jag planerar en resa till Argentina och Antarktis i slutet av detta år, alternativt jan - feb 2015.
Mina försök att begripa hur jag ska gå tillväga för att nyttja det här upplägget går inte så bra, men vad förstått konkurrerar det till viss del med intjäningen av SAS EB poäng? Att jag frågar beror på att jag nu ska flyga till Afrika, och har tänkt registrera flygmilen hos SAS EB då jag troligtvis kommer flyga med Turkish, Ethiopian, och/eller South African. Kanske vore det en bättre idé att registrera mig hos Aegan och försöka få mer poäng där?

För att punkta upp mina funderingar:
1. Bör jag använda mig av Aegan istället för EB under min snart stundande resa till Kapstaden?
2. Resan till Sydamerika om ca 1 år kommer gå ARN alternativt CPH - Buenos Aires. Därefter buss till Ushaia. Hemresan är flyg Ushaia - Buenos Aires - ARN/CPH. Har ni något tips på hur jag ska boka dessa flygningar för att få guldstatusen hos Aegan?
Om det krävs en omväg via USA så har jag absolut möjlighet att stanna där en vecka också.
3. Om jag nu ska registrera mig hos Aegan, finns det då några värvningsbonusar eller signup bonusar jag bör kolla på?

Ha en fortsatt fantastisk helg!

Vad vill du ha dina poäng till? Bonusresor, uppgraderingar, lounge-tillgång? Hur många poäng kommer du att samla ihop under ett år? Det kan vara tråkigt att samla poäng bara för poängens skull, man ska ju ha något för det också. Du får också tänka på intjäningsår, en del har kalenderår, andra har med start den månad du gick med. Det här kan vara viktigt att veta för att kunna samla ihop tillräckligt många statuspoäng under ett intjänandeår. Med det sagt kan jag försöka svara på dina frågor.
1. Om du flyger Star Alliance, så kan du lägga poängen på Aegean för att snabbare nå deras Guld. Men om det är avsevärt dyrare att flyga *A än exempelvis KLM (SkyTeam) så skulle jag hellre flyga med dem och samla poängen i FlyingBlue.
Aegean Airlines | Earn Miles
Flygbolag - SAS
2. Boka hos United, lägg in ditt Aegean bonuskort vid bokningen hos United. Använd multiple destinations så kan du få en vecka i USA också.
3. Sign-up bonus är 1000 poäng. Gå dock inte med förrän samma månad som du ska flyga så att du får ihop tillräckligt många poäng under intjänandeåret, dvs så att resan till Sydamerika också hamnar inom samma år.

Tack Nemo.
Initialt hade jag för avsikt att samla ihop poäng för att kunna nyttja Amex 2-4-1. Nu när det visat sig att jag inte kommer uppnå 150 000 kr hos dem spelar det mindre roll för mig vart jag samlar mina poäng.
Mitt huvudsyfte är att kunna resa mer och längre för färre kronor, så bonusresor lär bli mitt svar. Sådant som högre kabinklass och lounger är sekundärt, men självklart en välkommen bonus så länge jag inte behöver offra poäng eller pengar på det som kan användas till resande.

Jag ska försöka jämföra de olika bolag och allianser som jag har möjlighet att flyga med under 2014, dvs de som flyger till Kapstaden, och tillbaka från Livingstone. Samt de som flyger till/från Buenos Aires.
Det är hyfsat lätt att jämföra vilka som är billigast att flyga med, men desto svårare att avgöra vilka som ger flygpoäng, som i slutänden förstås kan göra mitt resande ännu billigare än om jag bara köper billigaste biljett hela tiden.

Absolut, min första resa är i april, och nästa som sagt i november - februari, så väljer jag Aegean avaktar jag med att signa upp till den månad då flygningen beställs.
Är det skillnad på kort och kort inom samma allians? Dvs, spelar det någon roll om jag har guldkort inom Aegean eller hos SAS?

Vitsen med Aegean Miles&Bonus Guldkort är att det är relativt lätt att få, det ger Star Alliance guldkortfördelar (Gold Silver Status - Star Alliance) och att det (hittills) gäller tre år (men det ryktas bli kortare tid). Man har något fler förmåner som EBG på SAS egna flygningar/lounger, men det är marginellt. Det man vill åt är loungetillgång, mer bagage, prioritet vid förseningar. Inte så mycket för bonusresor, där är det bättre att ha på EB, där du samlar poäng med Amex, Diners, MC. Och vill man ha premiumresande för en lägre peng ger man sig in i att köpa bonuspoäng, favoritbolag här är Avianca Lifemiles samt US Airways Dividend Miles.

Prisuppgift för november med en vecka i NYC. Ger 21.500 miles till A3, 100% då bokningsklass V. Med sign-up bonus har du då 22.500 poäng, du behöver 4.000+16.000= 20.000.
Bonuskort lägger du in vid bokning, går oftast att lägga in senare, via hemsidan, vid check-in eller vid gate. Ibland går det att efterregistrera, men bäst att ha gjort det före avresa.

image.jpg

Vad hittade ni för boende i Rio palmen? Kom gärna med betyg när ni varit där! (förhoppningsvis i tid givet din andra tråd om försening på vägen)

Vi bodde som sagt på Windsor Miramar som ligger precis vid Tower 5 på copacabana (den änden som är närmast Ipanema).
Riktigt bra hotell, inget fancy med rummet, skulle klassa det som ett bra 4-stjärnigt rum. Servicen var dock grymt bra och frukosten var bland de bättre jag ätit på hotell (nu bor jag i och för sig inte ofta på hotell). Ett hotell som serverar Pata Negra till frukost måste man ju gilla.
Takpoolen med baren var också grym med fin utsikt över Copacabana.

Hotellet är inte på några sätt billigt men jag är grymt nöjd med att jag valde att bo där.
Utflykterna från hotellet var väl OK, till Sockertoppen kostade det 100 real (kostade 90 när jag tog taxi själv och åkte upp), Corcovado kostade ca 100 real om man fixade själv (tror det var samma med hotellet). Att gå på fotboll på maracana var dock en "blåsning", betalade 200real och fick då transfer till arenan samt engelskspråkig person som åkte med. Biljetten vi fick kostade 30real att köpa och det var långt ifrån fullsatt. Orkar man fixa detta själv kan man säkert komma undan med ca 50real om man tar tunnelbanan dit.

Ska försöka få ihop en "riktig" rapport på hotellet inom en snar framtid.

Och igår (den 5/2) så säger nu min status hos Aegean GOLD :)
21066 poäng på kontot (inklusive 1000 i startpoäng). Detta blev ju mer eller mindre perfekt att min ARN-LHR på resan krediterades till UA i och med att poängen inte behövdes till Aegean. 21k poäng ska räcka till en intra asien one way i business (vilket är min tanke att få till någon gång).

Igår var helt enkelt en väldigt bra dag för mig!
*En viss person fyllde 30 (inte jag)
*Fick mitt första guldkort inom flyget, förhoppningsvis inte sista (dessutom första guldkort att uppnå utan att statusmatcha hotell, köpa aktier, annan kampanj)
*Tog ett cert på jobbet

Hej
Har suttit och läst igenom forum efter forum och blir inspirerad av alla resvana människor här på forumet. MEN, jag undrar om det finns några piloter eller inom flygbranschen här inne också? Hade behövt komma i kontakt med någon som skulle kunna hjälpa en vän till mig som är nyutbildad pilot att få en fot in i branschen… Alla tips mottages varmt!

Hej
Har suttit och läst igenom forum efter forum och blir inspirerad av alla resvana människor här på forumet. MEN, jag undrar om det finns några piloter eller inom flygbranschen här inne också? Hade behövt komma i kontakt med någon som skulle kunna hjälpa en vän till mig som är nyutbildad pilot att få en fot in i branschen… Alla tips mottages varmt!

Jag vet åtminstone en person som är pilot på forumet, så nog finns dom här också.
Personen får nog dock själv ge sig till känna, är nog bättre att du startar en helt ny tråd istället för att skriva i en tråd som handlar om något helt annat för att eventuellt kunna få hjälp.

Att gå på fotboll på maracana var dock en "blåsning", betalade 200real och fick då transfer till arenan samt engelskspråkig person som åkte med. Biljetten vi fick kostade 30real att köpa och det var långt ifrån fullsatt. Orkar man fixa detta själv kan man säkert komma undan med ca 50real om man tar tunnelbanan dit.

Känner igen detta även om vi var på Engenhão. Det var möjligtvis en överdriven försiktighetsåtgärd att gå fotboll i grupp kan jag tycka så här i efterhand.

Toppen