Direktorn
Medlem
Lite uppföljning: Jag köpte 50 aktier Accor (i en ISK hos Avanza). Det kostade knappt 19000 kr, plus ca 100 kr i courtage och stämpelskatt. Sedan anmälde jag mig till Accors Shareholder's Club på deras hemsida. Inom några ögonblick kom en mailbekräftelse, som sa att jag skulle få mitt guldkort inom tre veckor från att Accor fått bevis på innehavet.
Avanza ägarregistrerar inte utländska aktier, så jag stod inte med i Accors aktiebok. De är alltså "bearer shares" enligt Accors beskrivning, aktier registrerade hos något finansinstitut för en kunds räkning. Jag testade att göra det enklaste möjliga, att helt enkelt svara på mailet med en skärmdump av mitt kontoinnehav hos Avanza (där texten är på svenska, men det ganska tydligt framgår att jag bl.a. har 50 Accor-aktier), samt mitt (sedan tidigare befintliga) Le Club-kontonummer.
Jag fick aldrig några svar på mitt mail, men idag (ca 2 veckor senare) när jag kollade Accor-appen så har jag plötsligt guldstatus, giltigt till 2018-12-31. Mycket trevligt
Till dags dato har jag haft en värdeminskning på aktierna på ca 400 kr, men i teorin hade jag kunnat sälja dem direkt efter jag tagit skärmdumpen, då hade det bara kostat courtaget och stämpelskatten. Men jag tror jag håller i aktierna ett tag, ser vart det leder... dessutom känner jag ett visst moraliskt behov av att faktiskt vara aktieägare under tiden jag nyttjar förmånerna därav...
En liten allmän dipp till så ska jag nog köpa på mig lite Accor aktier igen jag med utan statuskrav utan endast som investering. All respekt med för din moral. Tänkte likadant när jag köpte min första status i kedjan på samma sätt som dig. Gjorde en liten vinst på mina aktier och sålde för något år sedan med moralen intakt eftersom jag nu har status intjänad på vanligt sätt.