Senaste nytt

Access till Sky Team lounger

JKS

Medlem
Har letat men inte hittat info på forumet. Via sky teams lounge finder tycker jag ofta det står att tillgång till en specifik lounge beror på vilket bolag man reser med och då verkar KLM/AF vara mest frekvent. Tolkar jag detta rätt att loungetillgången nu är betydligt sämre när man reser med SAS och är EBG?

Har letat men inte hittat info på forumet. Via sky teams lounge finder tycker jag ofta det står att tillgång till en specifik lounge beror på vilket bolag man reser med och då verkar KLM/AF vara mest frekvent. Tolkar jag detta rätt att loungetillgången nu är betydligt sämre när man reser med SAS och är EBG?
Vet inte riktigt hur du räknar, men SAS har ju skrivit avtal med partnerlounges för första gången på typ 6-7 år, hur kan då utbudet blivit sämre?
Visst är det färre SkyTeam lounger/SkyTeam bolag som har lounger runt om i världen.

Det är samma som det alltid varit - med reservation för att Skyteams loungefinder är dåligt uppdaterad.

AF/KLM har loungetillgång på de allra flesta ställen de flyger från. Inte alla men de flesta.

SAS använder bara andra flygbolags lounger och sina egna. Det är policy sen ganska länge nu. SAS har inga tredjepartslounger längre.

Men det är inget nytt under solen. Så var det på Star Alliance-tiden också. Lufthansa m.fl. hade lounge nästan överallt. SAS inte alls.

Det är samma som det alltid varit - med reservation för att Skyteams loungefinder är dåligt uppdaterad.

AF/KLM har loungetillgång på de allra flesta ställen de flyger från. Inte alla men de flesta.

SAS använder bara andra flygbolags lounger och sina egna. Det är policy sen ganska länge nu. SAS har inga tredjepartslounger längre.

Men det är inget nytt under solen. Så var det på Star Alliance-tiden också. Lufthansa m.fl. hade lounge nästan överallt. SAS inte alls.
Fast numera har ju faktiskt SAS tredjepartslounger på en del flygplatser där det tidigare funnits bra utbud av Star Alliance kopplade lounger.
På flygplatser såsom Bangkok, Geneve, Milano etc.

Fast numera har ju faktiskt SAS tredjepartslounger på en del flygplatser där det tidigare funnits bra utbud av Star Alliance kopplade lounger.
På flygplatser såsom Bangkok, Geneve, Milano etc.

Jo, men de är ytterst få. Och ersätter nästan bara lounger som de tidigare haft tillgång med genom sina allianskollegor. Det har ju inte skett någon tillökning.

Plaza Premium på LHR, Tegel Lounge på BER...

https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygplatsen/lounger/ Under Partnerlounger finns många icke-flygbolagsägda lounger som SAS nu ger tillgång till.

Plaza Premium är ju bara en ersättare medan Lufthansas lounge byggs om.

Jo, men de är ytterst få. Och ersätter nästan bara lounger som de tidigare haft tillgång med genom sina allianskollegor. Det har ju inte skett någon tillökning.
Absolut är det så, men teoretiskt har vi ju tillgång till "fler" lounger om man räknar en alliansloungerna och allianskollegornas lounger som oförändrat.
Den förändringen visste vi ju på förhand skulle ske, men att vi skulle få tredjepartslounger är ju ändå något positivt.

Plaza Premium är ju bara en ersättare medan Lufthansas lounge byggs om.
Så må vara, men:

är ju kategoriskt fel. Det är inte längre policy, och SAS har flertalet tredjepartslounger, och flygbolagslounger som är utanför den egna alliansen (vilket kan tolkas som tredje parter).

Holy shit, JFK T4 Delta One Lounge är nog den bästa lounge jag besökt, öppna för 4 månader sedan, full à la carte meny, med riktigt bra viner och champagne samt en väldigt trevlig bar.

Attachments

• IMG_1579.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 184
  • IMG_1571.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 147
  • IMG_1581.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 141
  • IMG_1576.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 137
  • IMG_1574.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 139
  • IMG_1575.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 131
  • IMG_1577.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 139
Känns som att man kommer in på fler lounger nu med SAS Plus-biljetter. Blir att testa Hangar Lounge i Rom i vår. Dock hade det varit fint med en lounge i Nice för Plus-biljett också...

Last edited:
Toppen