Senaste nytt

Access till SAS Lounge, Göteborg

Vad är den största skillnaden mellan de bägge loungerna i form av utbud?
Precis som andra har skrivit är det framför allt så att SAS är nyrenoverad och således fräschare. Menzies tycker jag har lite vassare utbud av framför allt sprit, men ibland också mat av tilltuggskaraktär (ost, snittar och så).

Menzies har mycket riktigt bara "kvällsbuffé" efter 18:30 (eller om det är tidigare än så). Kvällsbuffén är inget du blir mätt på, utan är ungefär ostbricka. På morgonen erbjuds standardfrukost med bröd, pålägg och yoghurt. Annars brukar det finnas typ kall kycklingsallad eller tacos. Till jul finns julmat med skinka och köttbullar.

Båda loungerna kan bli väldigt fulla när flygbolag som använder den har avgångar. Är det ett par SAS+Lufthansa samtidigt kommer SAS Lounge vara full. På eftermiddagarna när det går BA+Finnair är Menzies väldigt full.

Otroligt att de lyckas fylla den loungen - den är ju stor.
Visst är loungen stor, men när det går fem plan inom en timme som använder den så blir det lite ansträngt. Idag går exempelvis alla dessa inom en timme;
18:25 Köpenhamn (CPH) SK449
18:30 Stockholm (ARN) SK2168
18:45 München (MUC) LH2431
19:00 Frankfurt (FRA) LH819
19:15 Stockholm (ARN) SK166

Motsvarande händer i Menzies timmen senare, då både en Finnair, Air Berlin och British Airways avgår inom 60 minuter. Det blir ett rejält tryck, men så snart alla dessa plan avgått lugnar det ner sig.

Visst är loungen stor, men när det går fem plan inom en timme som använder den så blir det lite ansträngt. Idag går exempelvis alla dessa inom en timme;
18:25 Köpenhamn (CPH) SK449
18:30 Stockholm (ARN) SK2168
18:45 München (MUC) LH2431
19:00 Frankfurt (FRA) LH819
19:15 Stockholm (ARN) SK166

Motsvarande händer i Menzies timmen senare, då både en Finnair, Air Berlin och British Airways avgår inom 60 minuter. Det blir ett rejält tryck, men så snart alla dessa plan avgått lugnar det ner sig.
Strax efter 18 går även Brussels flight till Bryssel och Turkish flight till Istanbul.

Dock vill jag hävda att även om det är trångt på Landvetter är det inte fullt som på Kastrup där jag ibland har fått stå.

Strax efter 18 går även Brussels flight till Bryssel och Turkish flight till Istanbul.
Dock vill jag hävda att även om det är trångt på Landvetter är det inte fullt som på Kastrup där jag ibland har fått stå.
I Menzies lounge har jag sett folk få stå innan BA-planet gått på torsdagar (som enligt personalen är dagen med högst beläggning). Jag har personligen inte tvingats stå - men loungen blir både grisig då personalen inte hinner plocka bort, samt att det inte finns några bra stå-bord där. I synnerhet om man betalar för inträde kan man kanske känna sig lite missnöjd då.
Vad gäller SAS lounge på GOT har det aldrig varit fullt sådana kapacitetsproblem när jag varit där - men ändå något att ha i beaktande.

Toppen