Senaste nytt

Access till SAS Gold lounge Arlanda vid inrikes resa

Flytoheaven

Medlem
Jag änvänder också G-loungen på T5 flera ggr per månad. Det enda som knasar till sig är när du ska in på T4 då boardingkortet redan är scannat. Jag går numer alltid till den bemannade sidan av fasttrack på t4 och säger bara att jag scannat boardingkortet en gång redan. Inga konstigheter än så länge.
 

Syversen

Medlem
Jag änvänder också G-loungen på T5 flera ggr per månad. Det enda som knasar till sig är när du ska in på T4 då boardingkortet redan är scannat. Jag går numer alltid till den bemannade sidan av fasttrack på t4 och säger bara att jag scannat boardingkortet en gång redan. Inga konstigheter än så länge.

Beroende på vem som står där för stunden kan det ibland krävas lite diskussion. En äldre herre som jobbade för en tid sedan ringde halva Arlanda och sprang ett varv med min telefon (boardingkort) innan jag fick komma förbi. Men vi var båda överens om att han lärt sig något nytt den dagen...
 

Delayed

Medlem
Beroende på vem som står där för stunden kan det ibland krävas lite diskussion.
När du ska in på T4 och till din flight alltså? Vad finns det att diskutera om du har ett giltigt boardingkort till en flight som"snart" ska avgå från terminalen? Menar han att du skulle ha sumpat din resa för att du fikat på femman innan eller? o_O
 

Syversen

Medlem
När du ska in på T4 och till din flight alltså? Vad finns det att diskutera om du har ett giltigt boardingkort till en flight som"snart" ska avgå från terminalen? Menar han att du skulle ha sumpat din resa för att du fikat på femman innan eller? o_O

"Ditt boardingkort är redan använt står det här..." Och sen var vi igång :)
 

aruba1

Medlem
"Ditt boardingkort är redan använt står det här..." Och sen var vi igång :)
Personalen känner väl till fenomenet när man kommer till T4 med ett redan använt boardingkort. Det är bara säga som det är, dvs. att man har varit i SAS loungen och fikat. Har gjort det många gånger och aldrig haft bekymmer. Ditt exempel hör nog till ovanligheterna.
 

Syversen

Medlem
Hela det begreppet är ju befängt. Ett boardingkort kan väl rent definitionsmässigt inte vara använt innan man klivit ombord på den flight boardingkortet avser.

Naturligtvis inte riktat som någon kritik till @aruba1 om nu någon skulle tro detta.

Tittar man på skärmen som personalen ser så visas där detaljer om boardingkortet, med texten "USED" i rött, diagonalt över hela skärmen när man scannar sitt kort efter ett stopp på T5, så är man t.ex. ny på jobbet och inte har koll på läget kan jag köpa om man blir lite oroad. I övrigt håller jag med dig.
 

Delayed

Medlem
vilket kan ses som ett säkerhetsproblem möjligen.
Oönskat och ett ordningsproblem helt klart men ett säkerhetsproblem blir det väl enbart om någon kommer in som aldrig skulle ha tillåtits komma in med egen biljett. Priset för en billig GO inrikes lär inte hindra någon som ämnar göra något "ont" airside.
 

Hachans

Medlem
Oönskat och ett ordningsproblem helt klart men ett säkerhetsproblem blir det väl enbart om någon kommer in som aldrig skulle ha tillåtits komma in med egen biljett. Priset för en billig GO inrikes lär inte hindra någon som ämnar göra något "ont" airside.

En incident antingen med fans som ska möta sina idoler i något popband (a la Korea) eller överförfriskade BC:are som slåss om vem som ska betala notan med sitt Amex efter att alla gått igenom säkerhetskontrollen med samma boardingkort senare så blir det id-kontroll. Och inte så mycket för man är rädd att någon ska spränga något i luften utan för att man får ordningsstörningar.
 
Toppen