AAs minimum connecting time och två olika biljetter

lunne

New member
Ska resa till USA i slutet av mars och behöver nu lite råd gällande anslutningar.



Jag reser OSL-LHR-MIA på AA business-biljett, även om själva flygningarna utförs av BA. Landar en fredag 19.45 i MIA och skulle sedan vilja ta första bästa (och enda) flyg till Austin, TX, som avgår kl 21.29. Denna flygning kommer således att vara på separat biljett.



Jag reser endast med handbagage och har Saphire status via Air Berlin Gold (även om jag planerar att kreditera till AA där jag kommer att ha guld).



Fråga 1. Även om det lär bli lite tajt, hinner jag med flyget till Austin på 1.44?



Fråga 2. Givet att AAs Minimum Connecting time på MIA tycks vara 1.35 (rätta mig om jag har fel), om jag missar flyget till AUS, kommer AA fixa så att jag kommer iväg med nästa dags flyg till AUS, eller måste jag köpa ny biljett?



Tack på förhand!
 
Tack för svar Senator.



AA brukade dock ha lite särskilda regler. Så vitt jag kommer ihåg så brukade AAs officiella policy vara att två separata biljetter skulle räknas som en biljett om någon av flygningarna involverade AA och den andra involverade en OneWorld carrier.



Kanske finns det någon AA expert på forumet som kan hjälpa mig?
 
lunne skrev:Tack för svar Senator.AA brukade dock ha lite särskilda regler. Så vitt jag kommer ihåg så brukade AAs officiella policy vara att två separata biljetter skulle räknas som en biljett om någon av flygningarna involverade AA och den andra involverade en OneWorld carrier.Kanske finns det någon AA expert på forumet som kan hjälpa mig?Klicka för att utvidga...


jag tror det gäller interline av bagage.. att man enbart tillåter internline av bagage på olika bokningar inom samma flygbolag/allians.



Det finns nog inte 100% svar på detta. Till min vetskap finns det ingen skriven policy som bekräftar att American eller annat bolag har en "JA" policy för olika biljetter med samma bolag. Det finns alltid en risk med separata bokningar. Som oftast funkar flera biljetter i samma bokning, men olika bokningar kan vara ett bekymmer.
 
Läs conditions of carriage och se om du hittar något där. Just de amerikanska bolagen har ibland bättre skydd än övriga i detta fall. Har likt dig @lunne ett minne av att det finns visst skydd.
 
nota bene skrev:Läs conditions of carriage och se om du hittar något där. Just de amerikanska bolagen har ibland bättre skydd än övriga i detta fall. Har likt dig@lunneett minne av att det finns visst skydd.Klicka för att utvidga...
Sida 14 på det här dokumentet.

https://ssc.aa.com/prmportal_enu/AgencyReferenceFiles/Booking and Ticketing Index.pdf



Connection mellan American Airlines och icke-oneworld flygbolag.


American Airlines skrev:AA to/from Non- oneworld® CarrierSchedule Irregularity procedures and AA Conditions of Carriage do not apply to separate tickets purchased by the customer as part of their journey. Example: customer holds a ticket from ABQ-ORD-ABQ on AA (001 ticket stock) and a separate ticket on another carrier for continuing travel from ORD. If the AA flight is late or cancelled,AA has no responsibilityfor onward travel on a separate ticket for travel on a non- oneworld carrier. Advise customers who may be affected that they will need to work separately with the other airline for assistance.Klicka för att utvidga...


Connection mellan American Airlines och Amercian Airlines/oneworld flygbolag


American Airlines skrev:AA to/from AA or a oneworld® CarrierIf a customer is holding separate tickets on AA or another oneworld carrier, customers holding separate tickets where travel is on oneworld airlinesshould be treated as through ticketed passengers. In the event of a disruption on the originating ticket, the carrier responsible for the disruption will be required to reroute the customer to their final destination. The ticket stock of the second ticket must be of a oneworld carrier, eligible under the Endorsement Waiver Agreement. You may contact AA Reservations 1-800-433-7300 (U.S. and Canada) or outside the U.S. and Canada, reference Worldwide Reservations Numbers for additional information if the separate ticket is for travel on a oneworld carrier.Klicka för att utvidga...
Vänligen se fetmarkerade texter ovan.



AA Protection for OSO / IROPS / IRROPS / Misconnect on Separate AA / oneworld Tickets - FlyerTalk Forums
 
Tack alla för svar, mycket uppskattat!



Mot bakgrund av ovanstående dokument så kommer då följdfrågan: vad räknas som "eligible ticket"? Jag antar, biljetter som följer minimum Connecting time kriteriet?



Jag har läst på Flyertalk att MCT är 1.35, men finns det något säkert sätt att från officiell källa ta reda på vad nuvarande MCT är på MIA?
 
Vet inte om något av undantagen är aktuella för just denna flight, så:



STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.

ONLINE .55 1.00 1.30 1.30

OFFLINE .55 1.00 1.30 1.30

** OR * ARE ALL

BA-AA ID SUP FLT 1631 - 1999 - FLT 1 - 5999

CANADA - CANADA

BA-AA ID SUP FLT 4650 - 5699 - FLT 1 - 5999

CANADA - CANADA

BA-AA ID SUP FLT 6500 - 6999 - FLT 1 - 5999

CANADA - CANADA

BA-AA ID SUP FLT 7700 - 7949 - FLT 1 - 5999

CANADA - CANADA

BA-AA ID SUP FLT 1631 - 1999 - FLT 1 - 5999

MEXICO - MEXICO

BA-AA ID SUP FLT 4650 - 5699 - FLT 1 - 5999

MEXICO - MEXICO

BA-AA ID SUP FLT 6500 - 6999 - FLT 1 - 5999

MEXICO - MEXICO

BA-AA ID SUP FLT 7700 - 7949 - FLT 1 - 5999

MEXICO - MEXICO

BA-AA ID 1.45 FLT 1500 - 1630 - FLT 6000 - 9099

BA-AA ID 1.35 ALL - FLT 1 - 5999

**-AA ID 2.00 ALL - FLT 1 - 5999

**-AA ID SUP ALL - FLT 6000 - 9099

BA-** ID 1.45 FLT 1500 - 1630 - ALL

**-** ID 1.50 INTER MIA - MPB
 
Tar mig kanske vatten över huvud genom att tolka ovanstående, men kan inte se att mina flighter faller under undantagen...



Kommer med AA 6162 (BA 209)

Ansluter till AA 2424
 
lunne skrev:Tar mig kanske vatten över huvud genom att tolka ovanstående, men kan inte se att mina flighter faller under undantagen...Kommer med AA 6162 (BA 209)Ansluter till AA 2424Klicka för att utvidga...


Räknas som "ID" som är International to Domestic och då är det 90min som gäller.



Annars är det bra att veta att det tog mig under 15 sekunder att validera att jag hade fel först //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png Google är svårslagen..
 
lunne skrev:Mot bakgrund av ovanstående dokument så kommer då följdfrågan: vad räknas som "eligible ticket"? Jag antar, biljetter som följer minimum Connecting time kriteriet?Klicka för att utvidga...
MCT är helt irrelevant om du har flera biljetter. Det är ENBART ett kriterium för om du ska få boka en anslutning på SAMMA biljett. Har du två olika biljetter så spelar MCT ingen roll - missar du din anslutning är det ditt problem.
 
agehall skrev:MCT är helt irrelevant om du har flera biljetter. Det är ENBART ett kriterium för om du ska få boka en anslutning på SAMMA biljett. Har du två olika biljetter så spelar MCT ingen roll - missar du din anslutning är det ditt problem.Klicka för att utvidga...


Men det var ju inte det tråden handlade om.



American har uttalad policy att det är deras problem om du missar en anslutning (pga deras försening). Vad händer då om man har bokat separata biljetter som inte "uppfyller" MCT?
 
Som svar på din fråga #1 (eller prognos rättare sagt): så här ser statistiken för immigration ut under Februari mellan kl 1900-2000 på Miami North Terminal som BA använder:



Max väntetid: 46 min på snabbaste dagen, 147 minuter på långsammaste dagen. 89 minuter i snitt under månaden.

Snittväntetid: 18 min på snabbaste dagen, 66 minuter på långsammaste dagen. 31 minuter i snitt under månaden.
 
Och detta är under förutsättning att planet landar i tid. Jag antar att du flyger BA209. Senaste veckan snittar den på 20 minuter sen varje dag enligt flightradar. Dock är tidtabellerna lite olika nu och i slutet av mars då sommartabellen gäller.



Jag har själv aldrig flugit på två separata biljetter med AA men läser man på FT verkar AA hantera missade anslutningar även då man reser med separata biljetter ganska bra. Notera dock att om du missar så går nästa möjliga flyg dagen efter och du kommer med absolut största sannolikhet få fixa hotell själv. British Airways kommer inte göra det då du i deras ögon anlänt slutdestinationen.



Jag skulle nog inte själv chansa - i synnerhet inte på en flygplats som Miami som ofta har kaos i immigrationen. Dock har jag läst många rapporter om att situationen är bättre nu än tidigare så risken är nog inte lika hög just nu.
 
fcx skrev:Men det var ju inte det tråden handlade om.Klicka för att utvidga...
Jo. Så fort man börjar dra upp MCT och separata biljetter så är det extremt viktigt att man förstår att dessa två saker inte har med varandra att göra.



Hur AA skulle hantera det är svårt att säga, de brukar vara flexibla med ändringar när saker skiter sig, men det hänger mycket på vem man pratar med.
 
agehall skrev:Hur AA skulle hantera det är svårt att säga, de brukar vara flexibla med ändringar när saker skiter sig, men det hänger mycket på vem man pratar med.Klicka för att utvidga...


Och just avseende den punkten kan man tillägga att Americans värsta personal troligen håller till i Miami - förvisso tävlar de med New York men där tror jag det är storstadsattityden som spelar in. I Miami är de mest svårhanterade. Pratar du spanska går det kanske bättre.
 
Back
Top