Senaste nytt

90-års resa till Mauritius med Swiss (Edelweiss) och Turkish (del 1)

Kimmen00

Medlem
Då jag och frun firade gemensamt 90 år bestämde vi oss att själva ta en resa till värmen under senhösten. Seychellerna eller Mauritius var alternativen. Mauritius har hela familjen besökt på för 5 år sen och det var mycket uppskattat. Under hela 2022 stökollade jag men hittade inget som passade våra datum. Jag har en massa Miles and More poäng så jag sökte via Lufthansa. Så under sommaren dök det upp tillgänglighet med Swiss på vägen ner och Turkish hem i oktober. Perfekt! Barnen fick passas av mor- och farföräldrar.


SAS Gold T5
Flyget ner mot Zürich gick 13:15 så det fick bli ett enklare mellanmål samt ”lyx-skåla” i plastmuggar då Guld-loungen renoverades efter vattenskadan tidigare i höst. Dock blev flyget en timme försenat pga sent in, vilket störde mina planer att hänga i whiskeybaren i Senatorloungen på Kloten.
20221002_123810.jpg




Swiss LX1249 ARN-ZRH
En ganska odramatisk flygning, trista C-säten MEN till val av lunch fick man välja mellan Raclette eller pasta (med någon sås). Jag som älskare raclette kan säga att det var bland den bästa maten jag ätit på ett flyg inom Europa (bortsett från Turkish-flygen). Stor tummen upp för Swiss här! Förra gången vi flög med dem till Zürich fick vi deras Tapas-bricka, även den mycket bra.
20221002_143412.jpg




Senatorlounge (non schengen) Kloten
Kloten är en mycket smidig flygplats, det tog inte många minuter att knalla ner till passkontrollen och ta tåget över till non schengen-delen. Väl där hann vi med ett 30 min besök i Senatorloungen.

Det var ganska så öde när vi var här. Det är en riktigt bra lounge med stort utbud av all sorts dricka, bemannat kök för varma rätter och en massa kallskuret. Samt de har ju Whiskeybaren!
Det finns sköna lounge-stolar längre in där man kan halvligga och titta ut på flygplatsen/bergen och softa. Skönt!

20221002_163706.jpg

Del av Whiskeybaren

20220408_101454.jpg

Loungen drickdel..

20220408_114328.jpg

Serveringsdelen med varm mat

20220408_110543.jpg



Edelweiss Air LX8078 ZRH-MRU
Det skulle bli intressant att testa Edelweiss och se hur de höll sig mot ”vanliga” Swiss. Det var en A340 och vi hade 12D och G, dvs mittsätena. Stolen var en modell äldre än på Swiss, så även skärmen, stor men ingen touch-skärm utan man fick styra med sin lilla joystick. Stolen är rymlig, det fanns massagefunktion och i mitten hade vi gott om utrymme.
20221002_173335.jpg


Utbudet på IFE:n var som på Lufthansagroup, dvs mycket bra med 100-tals filmer och tv-serier. Tillräckligt för att bli underhållen.

Direkt vid påstigning kom CC och serverade champagne och efter takeoff kom de ut med menyer och fördrinkar. Förrätten var lax eller kalv medan main course hade alternativen kalvkorv med surkål, kronärtskocka med ragu eller gruyeretortellini. Jag valde lax och korv med surkål!
20221002_181311.jpg

Menyn

Laxen var ganska så trist, både såg och smakade väldigt enkelt (som gravlax). Där mot var korven grymt god. Ser kanske inte så rolig ut men smakade riktigt bra. Efterrätten var en fruktmousse. Frugans tortellini var hon nöjd med. Vinmässigt så provade jag de Schweiziska och argentinska. Helt OK men inget att jubla över. Skumpan tyckte jag var bra.
20221002_193218.jpg

Trist lax..

20221002_201739.jpg

God korv...

20221002_214157.jpg

Nja..

Personalen var ett stort plus, otroligt trevliga, påpassliga, kom och fyllde på dricka stup i kvarten, småchattade och var på mycket gott humör.

Angående stolen så är sovläget inte det bästa, man kommer så långt ner att det känns som man ligger på golvet, dessutom blir det väldigt trångt runt benen. Men det duger.

Amenitykit: kanske inte högsta klassen i papp J Innehöll det vanliga, öronproppar, mask, hudlotion och strumpor.
20221002_171658.jpg

Lyxigt...


Vid 0400 landade vi på Seychellerna där ungefär hälften av passagerarna klev av. Vi hade bett att inte bli väckta förrän landning och önskade frukost när vi flög vidare till Mauritius vilket de löste galant.

Frukosten bestod av äggröra, kallskuret, müsli, bröd, kaffe och juice. OK men inte mer, dessutom hade jag inte någon speciell aptit efter all mat tidigare.
20221003_042959.jpg

Frullen

Runt 2 timmar senare landade vi på Mauritius.

Summasummarum: Edelweiss var godkänt, stolen helt OK, bra utbud av underhållning, maten OK. Bra service. Men Swiss, Lufthansa och Austrian är klart bättre på det mesta.


Hilton Mauritius Resort and Spa
Väl ute ur terminalen tog vi en taxi till Flic n Flac på andra sidan ön. Det var fasta priser och resan tog runt en timme.

Vi anlände till hotellet runt 0930. Vi möttes upp av välkomst-juice och blev uppmande att gå och äta frukost i huvudrestaurangen ” La Pomme d'Amour”. Sagt och gjort så promenerade vi ner dit och högg in. Det var en riktigt stor buffé med allt från American, kinesisk till indisk frukost. Mängder av fruktjuicer, olika kaffevarianter och massor av kallskuret etc etc. Det var helt klart en av de bästa Hilon-frukostar vi ätit på. Restaurangen ligger fint i tropisk miljö både inne och ute med fiskdammar och grönska runt borden. Väldigt charmigt.
20221003_083154.jpg

Frukosten

Efter frukosten blev vi omhändertagna av Hotell Managern som meddelade att vi som Diamond-members blivit uppgraderade till en 2 rums Family Suite Ocean View (från King Room). Det var en 90m2 stor 2-rums lägenhet med 2 badrum och en dubbelbalkong ut mot havet. Riktigt trevligt! Både solhattar och strandväska fick man också.
20221003_090752.jpg


20221003_112413.jpg

Vår balkong

20221003_112507.jpg

Ena sovrummet

20221003_155052.jpg

Vårt rum högst upp i mitten.

Hotellet har två olika pooler, en ”lagoon-pool” (inkl en bubbelpool) som slingrade sig runt en konstgjord ö och en lång infinity pool (adult only) som ligger längre nedåt på resorten. Då hotellet ligger på stranden kunde man ta en solstol och varva mellan havet och poolerna. Eftersom det inte än var högsäsong berättade hotellmanagern att det inte var fullt på hotellet, runt 80% beläggning. Typ 95% av dessa var par. Många firade olika sorters jämna födelsedagar och vi såg x antal bröllop under vår tid. Endast nån familj med barn förekom.
46366659.jpg

(bild från nätet)

Vi hade bokat Halfboard (frukost+middag), då ingick buffén samt a la Carte på specialrestaurangerna. Jag hade innan mailat med hotellet och hade på kvällarna bokat Ginger Thai (thai), Les Coquillages (fransk) och Pavilion Restaurant (indisk) så vi inte skulle hamna i läget att allt var fullt och man tvingades till buffén varje kväll. Buffén hade roterande team varje dag (american finger food, mexican, indian, east asian, european etc).


Generellt var det väldigt avslappnad och lugn atmosfär på hotellet. Allt gick i lite slowmo. Det låg lite par på solstolar, några i poolen, en del strosade på stranden. Verkligen chill. Ett hotell för par som bara vill ta det lugnt och ladda batterierna.
Vädermässigt hade vi runt 25-28 i oktober, halvklart/sol. Inget regn. Väldigt behagligt. Blev heller inte kallare på kvällen utan var i princip samma temperatur dygnet runt (såklart varmare i solen på dagen).
20221003_131101.jpg


20221004_102104.jpg



La Pomme d'Amour
Som jag skrev tidigare, grym frukost!
Vi åt där en kväll på buffén, då var det ”american finger food”. Buffé är ju som buffé är. Dessutom var kanske 10 rätter amerikanska chicken nuggets, tacos, quesadillias etc sen va resten diverse indiskt, asiatiskt etc som verkade vara där varje dag. Det var gott och helt OK men inget mer.
20221005_072755.jpg

Kunde lätt bli fågelinvasion vid frukosten...

Ginger Thai
Vi hade bokat alla A la Carte-restauranger innan och tur var väl det för varje kväll på någon av special-restaurangerna var det fullt. Vi såg åtskilliga par som fick vända och käka i buffén. I alla a la carte ingick inte alla rätter i half+fullboard utan endast vissa (typ hälften). Det var inget som störde oss. Jag åt marinerat kött i thaibasilika och chili samt Chicken Red Curry. Det var riktigt riktigt bra!! Otroligt god kyckling i rödcurry. Ginger var dessutom inte öppet alla kvällar (stängd på måndagar).
20221004_181205.jpg

Ginger Thai

Les Coquillages
Denna ligger på stranden och serverar både luncher och a l carte-middagar. Det var riktigt fine dining här. Väldigt goda viner och mycket bra mat! Tonfisk ceviche, olika fiskrätter och bläckfisk.
20221005_193902.jpg

"Tonfisk-råbiff"

20221005_193909.jpg


20221005_195324.jpg

Kycklingrullad

Diamond-förmåner:
Dels var det ju en mycket bra uppgradering. Sedan fick vi 2 drink-vouchers om dagen att använda i pool-barerna. Till det fick vi även en tallrik småplock, som typ vårrullar eller dumplings. Perfekt eftermiddags snacks.
20221003_181527.jpg


20221005_154720.jpg

God (men svaga) drinkar..

En av kvällarna blev vi inbjudna till "Management Cocktails" på hotellets balkong. Ett Diamond-event där det bjöds på mousserande, vitt+rött samt alkoholfritt. Under eventet kom det serveringspersonal med massor av småplock; marinerat kött, dumplings, laxsnittar, småknytten, skaldjursröror, chevice etc. Dessutom gick vår trevlige Hotellmanager runt och pratade med alla paren. Han var som en karikatyr av hotellchefen i White Lotus S1. Vi hade väldigt roligt åt den slående likheten i tal+uppträdande
20221003_191607.jpg


20221004_182837.jpg


20221004_183133.jpg

Utsikten över hotellet från deras storbalkong.

20221005_180336.jpg

Mauritius flygande hundar

20221005_182624.jpg

De flygande hundarna flaxade runt konstant på kvällarna..

Vi fick även en tårta på rummet för att uppmärksamma vår bröllopsdag.
20221004_203041.jpg


Dessutom blev en Mrs Downs födelsedag firad i vår säng.. undrar vem det var?
20221005_211523.jpg

Grattis Mrs Down?

I stort ett suveränt hotell på stranden vid Flic en Flac!

Aktiviteter:
Nere vid stranden låg hotellets "Dive Shack" och där kunde man låna snorklingsutrustning, kajak, kanot, trampbåtar, SUP och segla laser. Allt kostnadsfritt. Vi lånade både kajaker samt en dag SUP. Det var mycket jobbigare än jag trodde med Stand Up Paddeling. Jag var helt mör i låren efter nån timme ute på böljan!
20221005_153207.jpg

Svårare än man trodde..

20221006_110342.jpg

Väldigt lugnt att glida runt på havet i en kajak.

Snorkling:
Utanför Flic en Flac ligger ett långt rev dit det gick en mängd olika snorklingsturer, en mängd säljare på stranden sålde dessa. Dels kunde man boka på nätet. Men det går att snorkla direkt från stranden. Det är ganska långgrunt och simmar man ut några 100 meter så börjar koraller dyka upp med tillhörande fisk. Det var ganska OK innanför revet. Många fiskar och fina koraller. Badskor alt fenor rekommenderas då det finns muränor (små) ganska nära stranden.
vlcsnap-2023-03-22-21h31m26s754.png

Drakfisk nära stranden (datumet ej omställt på kameran)

vlcsnap-2023-03-22-21h33m49s496.png

Prickig gul boxfish.

Vi bokade även en "simma med delfiner"-tur med snorkling en av dagarna. Vi hade gjort en liknande tur när vi var här med barnen för 5 år sen och det var riktigt kul tyckte vi där. Vi gav oss ut tidigt på morgonen, runt 08 mot Tamarinbukten där några andra båtar dök upp. Väl framme så såg vi massor av delfinstim och hoppade i. Det var häftigt att se dem simma runt oss i vatten lika klart som ett akvarium. Plötsligt under delfinbadet ropade vår guide till från båten och han pekade åt andra sidan. När vi svängde runt i vattnet så låg en stor knölval och simmade runt inte mer än 10-20 meter från oss vid ytan. DET var mäktigt!
vlcsnap-2023-03-22-21h29m24s483.png

Precis under oss

vlcsnap-2023-03-22-21h29m50s584.png


vlcsnap-2023-03-22-21h28m41s528.png

Knölvalen.. actionkameran gör inte upplevelsen rättvisa!

vlcsnap-2023-03-22-21h28m56s798.png


Efter denna häftiga upplevelse så åkte vi och snorklade utanför revet. På "utsidan" är det väldigt vackert, korallerna är varken blekta eller döda här utan det var fina färger, hjärkoraller, bordskoraller, eldskoraller etc. Vi läste i taxin till hotellet om att Mauritius har flera projekt om att återplantera och skydda det marina koralllivet. Eftersom det var extremt lågvatten just nu var det väldigt grunt. Vi låg ofta bara 05-1 meter ovanför reven och simmade. Det var tydligen skillnad på flera meter när det var högvatten.

Massor av fisk, stora stim med kejsarfiskar, drakfisk, muräna, kirurgfiskar, havsorm, papegojfiskar etc. Väldigt bra snorkling! Inte som Palau då men helt klart mycket bättre än det mesta.
vlcsnap-2023-03-22-21h32m19s315.png


vlcsnap-2023-03-22-21h36m30s524.png


vlcsnap-2023-03-22-21h39m20s360.png


Flic en Flac
Det var runt 40 min promenad utmed stranden om man ville gå in till Flic en Flac. Då kommer man till Flic en Flacs "Public Beach" där både diverse backpackers och lokalbefolkningen hänger. Vid stranden fanns ett food-truck område där mängder av Food Trucks stod uppställda och sålde all möjlig mat till billiga priser. Inne i Flic en Flac fanns det de obligatoriska krims-kramsbutikerna, lite små matbutiker och ett jöpcentrum med diverse butiker. Inne i köpcentrumet låg dessutom en stor supermarket. Där var det bra utbud och billigt att handla om man behövde något.
20221003_162546.jpg

Inte glömma Do-Do The Dront!

20221004_164647.jpg

Stabil polisstation!

20221003_171936.jpg

Nästan öde på stränderna..

20221005_180218.jpg



Slut på del 1!
 

Gus

Medlem
Härlig rapport! Jag är också en stor fantast av Raclette (det är hela familjens favoritmat). Aldrig hört talas om att det serveras på flygplan, *lycka*. :D

Nu längtar jag tillbaka till Mauritius. Riktigt härlig ö! Jag tyckte generellt att de hade god indisk mat på ön, vi åt det nästan varje dag.
 

nissefalk

Medlem
Tack för en bra rapport från det Hilton hotellet, jag har bott där en gång men det var på en business trip för att träffa kunder, jag dök upp på hotellet i kostym, kan säga att jag stod ut lite vid ankomst....
Blev bara 2 nätter för mig så kul att se allt som fanns att göra där
 

eddo

Medlem
Tack för en intressant rapport! Var själv på Mauritius för drygt ett år sedan och det var ett av mina favoritresmål!
 

MartinH

Medlem
Härlig läsning och goa minnen! Vi bodde på Hilton för 11 år sen, åkte på första Eurobonusresan med South African och Turkish bl.a., detta efter att ha lärt mig om bonusresor på bc.se under 2011.
 
Toppen