Senaste nytt

9 månader resa (Sydostasien)

Jag skulle nog inte chansa. Måste väl finnas någon biljett ut ur BKK som inte kostar skjortan ( 300-400SEK)? Som du bara kan kasta direkt efter immigrations.

Det är nog ett säkrare kort än den där sidan.

Skärmavbild 2018-04-04 kl. 18.51.45.png

För några år sedan hade jag en open jaw med ankomst i Hongkong och hemresa från Singapore. Däremellan skulle jag ta en vända på Bali, och hade tänkt flyga dit med en enkel biljett, och sedan beroende på hur många dagar jag kände för på Bali, boka en ny enkel till Singapore innan jag flög hem.

Vid boarding (med Jetstar) i Hongkong blev jag vid check in ombedd att visa min flight ut från Indonesien. Hade ingen, men visade att jag hade en hembiljett från Singapore. Det var inte tillräckligt utan jag blev nekad att checka in. Hade ca 10 min innan gaten stängde, så jag fick med flygplatsens wifi lite snabbt boka en enkel mellan Bali och Singapore, först när jag visade den biljetten så fick jag checka in.

Vid immigration på Bali frågade de ingenting vill jag minnas...

Vad är Immigrations möjligheter att kolla äktheten i en biljett? Efter en smula googling så sken det upp för mig att helt avbeställningsbara biljetter (utan kostnad) är en raritet samt att jag vill behålla en viss frihet och flexibilitet i min resa. Return Flight Tickets - Print your own flight ticket Lockar allt mer.... (?)
Jag förstår inte grejen, om du hänger här på BC så vet du väl att det är fördelaktigt att ha en bunte väl utvalda kreditkort i plånboken? Bara att köpa en fullt återbetalningsbar biljett med ett av kreditkorten (alltså, du behöver ens inte ligga ute med egna pengar) på morgonen innan avresa och boka av när du har kommit över gränsen.

Då jag rest till thailand säkert 30 gånger de senaste 3 åren har det hänt vid flera tillfällen att jag blivid ombedd att visa returbiljett för tillåtelse att flyga till Thailand. Har då rest i business oftast och smart klädd som jag alltid är. Att jag fått drågan hänger inte på att Svensson ser ut som haikon taikon i luckan utan på ren praxis om thailändska lagar. Sen att flertalet dragoniter i incheckningen inte bryr ett daft om sitt jobb och dess detaljer köper jag, då de allt oftast inte brytt sig om frågan.
Men faktum kvarstår, lagen säger si, alltså betyder det så för flygbolagen. Om Anna Greta 65 inte orkar bry sig om det i incheckning på Arlanda må står för henne, men om du som resenär chansar så får det stå för dig. Business eller inte. Välklädd eller inte.

Har du tillräckligt mycket SAS EuroBonus poäng som inte går ut inom snar framtid,
kan du också boka en bonusresa med avresa från Thailand inom tillåtna tidsramen.

Sedan kan du avboka bonusresan och få poängen och pengarna tillbaka när du har kommit till Thailand.

Toppen