Senaste nytt

8 timmar layover i Seoul vad att göra?

Nu börjar det bli löjligt.
Det är inte så att alla måste äta sjögurka eller silkesmaskar för att kunna uttala sig om maten i Korea, ungefär lika relevant som man måste äta Surströmming eller Björnsköttbullar för att kunna uttala sig om maten i Sverige.
Ursäkta om jag trampade på ömma tår. Jag svarade bara på påståendet att all mat i Korea är underbar. Jag håller med om att den Koreanska maten rent generellt håller väldigt bra kvalitet, däremot är, enligt min mening, inte allt bra. Sorry om jag uttryckte mig illa, var inte min mening.

Last edited:
Om ni åker till Korea så sägs det att man måste prova deras specialité grillad hund...

Det har hag tyvärr inte provat ännu, men de har mycket annat intressant tex. en smarrig fisk som verkar sakna traditionellt kloaksystem för fiskar så det utsöndrar sitt "piss" genom skinnet. Smakar och luktar starkt av ammoniak/toa-rent eller en massa som ser ut som god vanlig sashimi men innehåller en massa brosk så det knastrar härligt när man tuggar...

Så som sagt med lite research så borde man kunna hitta en minnesvärd matupplevelse i närheten av Incheon, eller inne i Seoul.

Att Seoul skulle ha en matscen sub par håller jag verkligen inte med om. Enligt mitt tycke topp 3 i Fjärran Östern tillsammans med Taipei och – givetvis – Tokyo. Men whatever floats your boat(s) etc.

Eftersom TS (@lillemannen) ankommer lunchtid kan följande tre förslag vara rimliga för – just – lunch, ity mycket bra avsmakningsmenyer/lunchpaket/matupplevelser:

Goraebul – Högklassig koreansk seafood. Generöst med intressant från havet, bland annat några mycket bra mollusker som jag fortfarande inte har greppat vad det var. Rimlig location sett från ICN.
Jungsik – Modern Korean. Fantastiskt lunchpaket med service av högsta klass. Vinparningen var nivån över fantastisk. By far bästa ställe jag ätit på som inte har något Michelin-stjärna. Anledningen till avsaknad av stjärna är högst sannolikt för att guiden inte täcker Seoul än (väl?). Också lokaliserad skapligt på "rätt" sida av floden, om ICN är utgångspunkt.
Gwangjang Market – Mycket bra food market. Anländ hungrig; här är utbudet av lokala specialiteter rikt och cost performance i världsklass. Ligger ok till om man tar snabbtåget från ICN in till Seoul Station.

Så; mina ₩5.

Jungsik – Modern Korean. Fantastiskt lunchpaket med service av högsta klass. Vinparningen var nivån över fantastisk. By far bästa ställe jag ätit på som inte har något Michelin-stjärna. Anledningen till avsaknad av stjärna är högst sannolikt för att guiden inte täcker Seoul än (väl?). Också lokaliserad skapligt på "rätt" sida av floden, om ICN är utgångspunkt.

Vore kul att besöka flaggskeppet. Plats 20 i senaste Asia's 50 Best.

Jungsik

OT: ny lista över Asiens 50 bästa krogar kommer idag. Följ på Twitter här.

Instämmer i att Koreansk mat är kanon! Finns mycket att se och göra i Seoul men för 8 timmar känns det som transit tour är det bästa.

Hund kan jag även säga är riktigt gott och kommer oftast i en gryta som är väldigt god. Tycker själv Itaewon är ett väldigt fördärvat område, det är här amerikanerna håller. Vill slå ett slag för Apgujeong som jag gillar väldigt mycket. Annars finns det ett trevligt område på "andra sidan" Insa-dong om man vill se fina gamla hus men mer.

Lånar denna tråden. Tänkte mellanlanda på ICN från kl 1340 till 1010, två vuxna två barn. Vad föreslår ni, är det en sån där gratis rundtur och sen hotell på flygplatsen, eller nåt annat? Boende i stan, eller för stressigt på morgonen? Kommer från Kina på väg till Japan, så ingen jet lag att ta hänsyn till.

Beror på hur stora barnen är, men en tripp till DMZ hinner ni ju med, boka en chaufför ett dygn isåfall. Borde kosta ca $100

Lånar denna tråden. Tänkte mellanlanda på ICN från kl 1340 till 1010, två vuxna två barn. Vad föreslår ni, är det en sån där gratis rundtur och sen hotell på flygplatsen, eller nåt annat? Boende i stan, eller för stressigt på morgonen? Kommer från Kina på väg till Japan, så ingen jet lag att ta hänsyn till.
Om ni inte har jet lag, kan det vara roligt att bo i stan ock strosa lite på kvällen.

Om avgången är kl. 10:10 på morgonen behöver du att lämna Seoul stad senast kl. 07:00 - 07:30 beroende på var i Seoul du bor och vilken veckodag du reser.
Räkna med att resan från stan tar en timme eller mer.
Ifall bor du nära Seoul station och tar en AREX Express (Expresståg till/från Seoul Incheon flygplats) går det lite snabbare.

Om du har Asianas boardingkort kan du få rabatt på AREX tåg.
Magic Boarding Pass < News & Event < Home
Beror på hur stora barnen är, men en tripp till DMZ hinner ni ju med, boka en chaufför ett dygn isåfall. Borde kosta ca $100
Jag tycker att tiden är knapp med tanke på att ankomst till Seoul Incheon är kl. 13:40.
Men självklart det går att ordna om man vill.

Barnen är 5 och 8. Tackar för tipsen. Dmz vore ju kul att fått se. Något tips på det, busstur eller liknande? Boende i stan skall jag kolla på.
Det blir asiana ja.

Toppen