Med lite drygt 50 minuter till boarding så ska jag försöka sammanfatta min flight tidigare med Asiana från Seoul till Los Angeles.
Asiana är grymt bra på mat, men vad det gäller markservice är de rätt dåliga om managed jämför med alla andra.
Anlända tidigt på morgonen med Thai och skulle ha ca 14h i Seoul innan avgång. Var snabbt igenom transfer security och begav mig till Asianas First lounge. Den håller ungefär samma klass som en bättre Senator lounge skulle jag säg. Inga vilorum med sängar så det blev att slappa i en divan istället. Under mitt besök här fördrev jaga tiden med lite Netflix och Hearthstone.
Åt mest skinkmackor samt lax och höll mig mestadels till de alkoholfria alternativen.
Begav mig till gate i lagom tid för boarding och 16 minut innan utsatt boardingtid bugar personalen och vi kan börja att boarda. Tydligt uppmärkta köer för First, Business/Star gold och economy. Köerna var av förklarliga skäl långa till denna A380.
Hade valt 3A och fick en pyjamas att byta pm till. Det tar dock lång tid innan fördrink erbjuds och jag han precis dricka ett glas champagne innan start. Kabinen på 12 platser hade åtminstone 11 resenärer. På andra sidan gången en 3-åring.
Välja uppe i luften spelar Asiana ut alla korten, det är här de verkligen briljerar med sin mat som enligt mig inte något annat bolag inom Star Alliance når upp till (inte testat Swiss eller Singapore). Det är världsklass rakt igenom och hon som serverar har helt klockren engelska vilket inte är jättevanligt i Asien.
Jag väljer den västerländska menyn där det först serveras en champinjon med lite kött i, gillar inte icke tillagade champinjoner så detta blir underkänt.
Efter detta dags för caviarservering. Liknar Lufthansas men man får en egen burk istället för uppläggning från en större burk.
Som förrätt väljer jag gravlax som serveras med någon grönsaksanrättning, allt smakar mycket bra.
Efter detta serveras en lite kula med hallonsorbet då jag valt att stå över soppan.
För mig som gillar kött blir valet enkelt med lite Wagyu som smakar riktigt bra även om den blivit medium i tillagningen. Väljer även ett franskt rödvin till maten (kan inget om vin men det var gott).
Som första efterrätt får jag in en ostbricka samt lite frukt. Ostbrickan är dock rätt dålig, känns väldigt lågbudget vad det gäller framförallt blåmögelosten.
Måltiden avslutas med lite glass som smakar mycket gott.
Här är menyn i sin helhet med västerländskt och koreanskt alternativ.
Vin och bubbellistan såg ut enligt följande.
Då vi ska landa i LA runt 14 tiden så är det nu hög tid för att sova direkt efter maten. Somnar tämligen fort men vaknar flertalet gånger under natten pga en gallskrikande 3-åring som inte blev tyst. Hade mina bose lurar på men de fick inte bort detta ljud. Inte mycket att göra åt utan bara försöka somna om.
Innan landning blir det lite frukost där jag väljer pastan, hur ska de lyckas med bra pasta ombord?
Innan dess blir jag dock serverad kammusslor, inget jag kan äta så det blev ett smakprov och konstaterar att jag fortfarande inte gillar detta.
Såsen till pastan smakar mycket bra och pastan är helt ok, hade inte direkt förväntat mig restaurangpasta. Väljer det amerikanska rödvinet den här gången som gick ner utan problem.
Till efterrätt erbjöds någon "bakelse" jag ber dock om att få glassen från middagen tidigare vilket inte var några problem.
Asianas svit tycker jag är grymt bra och en 32 tums IFE är helt enkelt världsklass.
Utsikten från 3A går inte heller att klaga på.
Sista timmeb ombord spenderas med att dricka champagne och se Netflix. Passar på att testa Roederer champagnen och de öppnar en ny flaska åt mig. Fick plinga och omplinga för att få detta, inte normalt för asiatiska bolag. När jag plingar vid nästa tillfälle för påfyllning kommer de ut med flaskan efter någonting sekund utan att jag ens berättat vad jag ville ha. Sådant är världsklass även om det kanske inte var jättesvårt att lista ut vad jag var ute efter.
Jag håller fast vid att Asianas måltidsservering slår det mesta och åker gladeligen med dom igen.