Senaste nytt

50kg handbaggage! Vad gör jag?

Hej.

Vi ska flytta utomlands och jobbar med film. Har ca 50kg i handbagage med kamerautrustning med oss som vi aldrig hade kunnat checka in pga värde och även att det är mycket batterier som inte får checkas in.

Vi får ha 32kg tillsammans i handbagage (8kg x 4 väskor) för oss två då vi flyger business.

Första flight från Arlanda är med Austrian airlines till Vienna. Sedan Turkish vidare till Istanbul.

Någon som vet om man kan köpa till extra vikt eller väskor gör handbagage? Hittar inte det på någon hemsida för något av flygbolagen.

stort tack på förhand
 

fcx

Medlem
Jag skulle överväga att skicka detta med ett vanligt fraktbolag istället för att flyga med det (om det inte är brådskande).

Dels får du möjlighet att försäkra godset. Har du det som handbagage krävs det i princip att firman du jobbar för har en generell fraktförsäkring om det är väldigt värdefullt.

Dels så får du någon som tar hand om förtullningen och allt pappersarbete kring det. Att landa efter en längre flygtur och direkt behöva brottas med turkiska tullen är ju en onödig stressfaktor. Speciellt om man själv är lite ovan och inte vet vilka papper och stämplar som behövs.
 
@MagnoliaFrost

Kolla upp detta med batterier med alla flygbolag på resan. Det förändras ofta. Generellt så får inga batterier överstiga 100Wh. Antalet batterier som tillåts per kolli varierar också.

Tack för tipset. Jag kollade och hittade denna.

https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF


Framgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?

En annan fråga är också vilket flygbolags regler som gäller om i detta fall jag flyger först med Austria Airlines och sen Turkish Airlines. Har för mig att jag för längesen lärde mig att det är det flygbolag som täcker största delen av totala reslängds regler som gäller? Någon som kan konfirmera detta? Tack
 

palmen

Moderator
Tack för tipset. Jag kollade och hittade denna.
https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF
https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF

Framgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?

En annan fråga är också vilket flygbolags regler som gäller om i detta fall jag flyger först med Austria Airlines och sen Turkish Airlines. Har för mig att jag för längesen lärde mig att det är det flygbolag som täcker största delen av totala reslängds regler som gäller? Någon som kan konfirmera detta? Tack
Bagage-regler du pratar om är för incheckat bagage och hur mycket man får checka in. Det har inget med handbagaget att göra.
Flygbolag 1 kan säga att du får max ha 32kg handbagage och flygbolag 2 kan säga max 8kg. När du då går på flygbolag 2 så är det max 8kg som gäller som handbagage.

För incheckat bagage gäller antingen most significant carrier eller första flygbolag. Vilket som är applicerbart beror på vart i världen du flyger.
 

palmen

Moderator
Tack för tipset. Jag kollade och hittade denna.
https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF
https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF

Framgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?

En annan fråga är också vilket flygbolags regler som gäller om i detta fall jag flyger först med Austria Airlines och sen Turkish Airlines. Har för mig att jag för längesen lärde mig att det är det flygbolag som täcker största delen av totala reslängds regler som gäller? Någon som kan konfirmera detta? Tack
Bagage-regler du pratar om är för incheckat bagage och hur mycket man får checka in. Det har inget med handbagaget att göra.
Flygbolag 1 kan säga att du får max ha 32kg handbagage och flygbolag 2 kan säga max 8kg. När du då går på flygbolag 2 så är det max 8kg som gäller som handbagage.

För incheckat bagage gäller antingen most significant carrier eller första flygbolag. Vilket som är applicerbart beror på vart i världen du flyger.
 
https://cdn.turkishairlines.com/m/2052cc0fcd26c052/original/TEHLIKELI-MADDELER-GORSELI-PDF.PDF
Framgår inte hur många extra batterier man får ha med om de är på 50wh som mina är på. Förstod ni den?

Enligt länken, är det ”A maximum of 2 spare batteries”. Att dina batterier understiger det max tillåtna watt-talet är det få i incheckningsdisken som bryr sig om, från egen erfarenhet. De räknar oftast bara antalet. Kruxet är hur incheckningen tolkar ”Lithium ion batteries up to 100Wh can be carried in the cabin and in checked baggage if they are inside a device.” Min tolkning, som har fungerat tidigare, tillåter 3 batterier. Ett batteri monterat i/på kameran och 2 extra batterier väl inpackade i handbagaget. Dina reskamrater kan också ha med sig 2 stycken extra batterier i sitt handbagage.

Med det sagt, ring ändå till båda flygbolagen och dubbelkolla. Batteri-reglerna har en tendens att förändras varje kvartal.
 

fiffig

Medlem
Hej! Jag har jobbat länge med TV-inspelning. Det gick oftast att checka in det mesta, men när det inte gick, vi ignorerade gränsen och tog med oss bara vad vi inte kan checka in. Vi har använt oss av fraktbolag också men en gång när vi flög från Oslo till Bergen, fraktbolaget kunde inte hämta våra bagage från hotellet (hotellet vägrade lämna över bagage till dem) och då kunde inte vi börja filma. Det krånglade så mycket och då flög jag själv tillbaka till Oslo och tog med mig hela 7 väskor på flyget själv till Bergen. Det brukar alltid gå att ta med kameror/batterier på flyget så länge väskorna inte överstiger flygbolagets gräns, oavsett vikt. Om det är egentligen tillåtet är någon annan femma, men har aldrig haft problem med vikten, med div. Olika flygbolag.
Innan covid tog jag ofta med mig väldigt tunga broschyrer, dokument eller liknande efter mässan osv, på carryon väskor, 15-20kg vardera, eftersom ingen väger dem. Många flygbolag i Asien väger även carryon väskor, även vid boarding gate har jag sett, har aldrig varit med om det i Arlanda själv, jag flyger dock endast business, och aldrig lågprisbolag. I mars när jag flög CDG-ARN Air France, vägde de inte carryon väskorna men det gjorde de mitt i kön till security och min medresenär åkte på ca.60 eur (de bad henne gå tillbaka till check-in disken för att betala).

Jag skulle bara tagit väskorna som de är och förklara att de inte kan checkas in om de frågar, men om du vill vara säker så kan du väl prata med dem och betala för en till sittplats eller något?
 
Toppen