Senaste nytt

50-årsfest med flygtema - Tips?

I brist på roliga resor i närtid får jag lägga mer fokus på att planera andra projekt i framtid.

Frugan och undertecknad fyller båda 50 år sommarhalvåret 2023. Vad är mer självklart än att ha ett flygtema på festen? :)

Vi har ett stort socialt umgänge, så det lär behövas en lokal för ~100 pers i Stockholmstrakten. Det är en separat utmaning.

Tar tacksamt emot kreativa tips för själva festen! Med tanke på att det är mycket tid kvar finns det goda möjligheter att ordna det mesta.

Några funderingar så här långt:
- Inbjudan i form av tryckt boarding-kort.
- Festkläderna blir givetvis flyg-uniformer för mig och fru, och CC-outfits till sönerna och dottern.
- Säkerhetskontroll vid entrén där man också checkar in och får sin bordsplacering.
- Hänga i loungen innan boarding med en drink och lite tilltugg.
- Boarding = Sätta sig till bord. Givetvis i olika grupper.
- Bubbel vid bordet och några varma nötter i en skål innan middagen serveras, det är självklart.
- Säkerhetsgenomgång innan middagen, där nödutgångarna pekas ut.
- Kanske förrätten ska vara något som liknar flygmat. Portionsburkar med löjrom? Ouch.
- "In Flight Entertainment" får en toastmaster hantera.
- Diverse småburkar för drinkar borde gå att fixa.
- Andra flyg-saker som serveringsvagn, servetter med logga, amenity kit kan krävas lite tur för att fixa.

Överkurs vore att också ha ett "resmål", så det finns ett tema för resten av kvällen efter middagen.

Kanske gick flyget till Karibien där det finns paraplydrinkar och ett band som spelar på oljefat? Eller till Hawaii där alla får en "hawaii-krans" och det blir någon form av Luau-aktivitet.

Självklart finns det en bortre gräns för vad kalaset får kosta. Bokstavligen. Men på planeringsstadiet tas alla knasiga idéer emot tacksamt. :)
1. De bör få olika mat och olika typer av stolar beroende på storlek på presenten de ger. Framförallt så är detta mer ekonomiskt då det är på business och first class passagerare som flygbolag tjänar pengar på. Economy passagerare är bara ett nödvändigt ont.
2. Blir någon för full/jobbig under kvällen så tillämpa rysk säkerhet för charterflygningar dvs. besättningen har rätt till att knocka en passagerare medvetslös i säkerhetssyfte.
3. Maten skall serveras på brickor.
4. Flytvästar och spypåsar bör finnas lättillgängliga i fall kvällen blir blöt.
5. Det finns mycket flygpersonal arbetslösa som säkert extraknäcker som serveringspersonal alt. piloter på något skumt regionalbolag då de har så dåligt betalt.
6. Endast tre alkoholhaltiga drycker bör serveras då gäster tenderar att bli för bångstyriga annars.
7. Bordsplaceringen bör bli 3-3-3 beroende på flygplan och klass.
8. Toaletterna delas upp mellan klasserna och dessa avdelas lämpligast med gardiner så inte de generösa businessclass-passagerarna behöver befatta sig med de snåla i Economy.
9. Maten bör serveras från vagnar
10. Vidare skall inte maten vara varken speciellt bra eller i för stora portioner.
11. Ingen aning varför jag svarar i en två år gammal tråd.

2. Blir någon för full/jobbig under kvällen så tillämpa rysk säkerhet för charterflygningar dvs. besättningen har rätt till att knocka en passagerare medvetslös i säkerhetssyfte.

Jag röstar så fall för att man bältar personer som är tråkiga istället, du hade ju legat risigt till om man hade tillämpat din regel, men jag tycker ju att du är rolig! :rolleyes:

Finns i alla fall ett enkelt sätt att kalla på festdeltagares uppmärksamhet. Döp om bifogade filen till .mp3 för att kunna lyssna på plinget från förr.

Borde hitta motsvarande pling från kabinen. Och en skylt med "Fasten seatbelts".

Attachments

• arlanda.txt
    25,1 KB · Visningar: 140
Vad hände sen?

3 månader innan festen, skickade vi ut en uppdatering.
Uppdatering av bokningen.png

24 timmar innan skickade vi ut kompletterande information om incheckningen.
Info om incheckning.png

När gästerna kom till festlokalen hade vi ordnat med skyltar som visade vägen till rätt ingång.

Departures.png

Där fanns så klart incheckningen.

Incheckning.png

Vid incheckning fick alla gäster sitt boardingkort med bordsplacering. Den svarta rutan var en QR-kod som länkade till en film på Youtube där vi hälsade välkomna ombord, givetvis i våra kaptens-skjortor. Boardingkorten tryckte jag på lite sjockade papper och rund-klippte med en speciell "kant-klippar-moj". Det tog en stund. :)

Boardingkort.png

Efter incheckning fick alla gäster ta en bild med en Selfie-cam. Bilderna hade vi sedan som tack-kort.

Party Picture.png

Efter bilden, säkerhetskontroll. Där fick alla gäster lämna ifrån sig presenter (som katalogiserades så i efterhand skulle veta vad som var från vem).

Security.png

Skyltat till loungen för att invänta boarding med en drink i handen och vimla med andra gäster.

Lounge.png

En väldigt trevlig och oväntad effekt av incheckning och säkerhetskontroll var att det blev ett lagom flöde av gäster till "Loungen" där jag och min kära fru hade lagom med tid att hälsa alla välkomna.

När alla kommit, var det dags för boarding.

Vid alla platser fanns givetvis en meny.
Meny.png

...och en säkerhetsbroschyr.

Safety1.png

Safety2.png

Om du funderar på att anordna något liknande har jag typsnitt, arlanda-pling-ljud, fasten seat belt-skyltar, bordsskyltar osv. Skicka DM så löser vi det.

Toppen