Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Doctor-X

Medlem
Om man missar sin anslutning (SK metall) pga försening från SAS-sida på första leget på en sammanhängande bokning och blir ombokad till ett annat Star Alliance bolag. Kan man ändå få 4x för den flighten man inte kom med?

Made it! Sist att borda SK1673 mot BER!
Puh! Hade såklart gått att fixa några segment nästa år, men just nu är det inga planerade resor under resterande x4 perioden.
 

Andreas.Net

Medlem
Då var man själv på väg, skall strax åka första sträckan på min weekendresa GOT-CPH-BER, flyget är dock lite sent här och det verkar som att vi kommer lyfta ca 25 min efter avgångstid, vi har endast 40 min byte på CPH, kan bli lite tight.

I vilket fall som helst kommer jag denna helgen tjäna ca 26000 p och guldet kommer bärgas med råge...
 

Andreas.Net

Medlem
Är det någon som har koll på hur det blir med poängintjäningen när man bli ombokad till ett annat flygbolag?
Vi skulle ha åkt GOT-CPH-BER men flyget från GOT var försenat ca 1,5 timmar och vi missade vår anslutning, vi blev ombokade till lufhansa CPH-MUC-BER , vi hade även SAS plus men fick inte lufthansa business, vet någon vad som gäller?
Vi kommer också bli mer än 4 timmar försenade så jag antar att vi kan få någon form av ersättning ?
 

palmen

Moderator
Är det någon som har koll på hur det blir med poängintjäningen när man bli ombokad till ett annat flygbolag?
Vi skulle ha åkt GOT-CPH-BER men flyget från GOT var försenat ca 1,5 timmar och vi missade vår anslutning, vi blev ombokade till lufhansa CPH-MUC-BER , vi hade även SAS plus men fick inte lufthansa business, vet någon vad som gäller?
Vi kommer också bli mer än 4 timmar försenade så jag antar att vi kan få någon form av ersättning ?
Du kan claima poäng enligt ursprunglig bokning, men kommer inte få 4x för det med största sannolikhet (ingen som rapporterat att de fått det, utan blir 1x).

Vanlig ersättning enligt 261/2004 ska utgå utifrån försening. Nedgradering borde också kunna vara aktuellt i detta fall, men ta de frågorna i rätt tråd när du väl är framme och man vetuexakt hur sena ni blir sant vart i planet ni satt. Ingen idé att rodda i det innan det faktiskt skett, kan fortfarande bli ändringar.
 
Toppen