Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Sitter här som många andra och fipplar med möjlighet till en MR innan månadsskiftet. Hur är det med Norge som resmål om man är 3x vaccinerad?

Sitter här som många andra och fipplar med möjlighet till en MR innan månadsskiftet. Hur är det med Norge som resmål om man är 3x vaccinerad?

Gjorde nyss transfer i OSL till TRD. Nya bud sen senast. Exit till avgångshall direkt. Inget tvång genom tull och om-incheck av bagage (som senast jag flög över OSL).

EDIT: Ja alltså, fortfarande tull förstås. Men bara promenixa igenom. Inget tvång ut land side, bagage drop och sen security igen.

För dubbel/trippelvaccinerad bara reg på entrynorway och covidtest inom 24 h. På TRD var teststationen stängd så får ombesörja eget test.

Soft med transfer i OSL med andra ord.

Last edited:
Men test behövs om man åker till ex Trondheim och övernattar i Trondheim före hemfärd samma väg (GOT-ARN-OSL-TRD)?

Kom på att detta skulle ge 3.750x2x4= 30.000 även om kostnaden inte är så liten.

En variant som jag tittar på är GOT-ARN-CPH-HAM ToR med poäng plus cash. Den biljetten ger 40.000 statuspoäng ToR till en kostnad av 942:-.

Fråga: Visst är det så att även points+cash ger 4x staruspoäng, ni som vet?

Last edited:
Men test behövs om man åker till ex Trondheim och övernattar i Trondheim före hemfärd samma väg (GOT-ARN-OSL-TRD)? Kom på att detta skulle ge 3.750x2x4= 30.000 även om kostnaden inte är så liten.

Om teststationen är öppen så är testet gratis. Annars tror jag (ska kolla upp för egen skull) att antigen-test utfört i egen regi inom 24 h är OK.

EDIT: Ja, om det är stängt kan du ta eget antigen.

"If there is no test center at the point of entry or the test center is closed, you must take a rapid antigen-based test at a public test center or a self-test within 24 hours of entry."

Källa: länk via sms från ankomst i Norge Coronavirus in Norway: Travel advice - helsenorge.no

EDIT 2: Har aldrig under hela pandemin tagit test i Norge för återfärd till Sverige. Oavsett direkt eller via OSL. (For avoidance of doubt)

Last edited:
En variant som jag tittar på är GOT-ARN-CPH-HAM ToR med poäng plus cash. Den biljetten ger 40.000 statuspoäng ToR till en kostnad av 942:-.

Fråga: Visst är det så att även points+cash ger 4x staruspoäng, ni som vet?

Hur får du denna biljett till 40.000 statuspoäng? Övernattning i Hamburg också va?

Visst är det så att 4x

GOT-ARN-CPH-HAM Sas plus PRO ger 5.000 (eftersom jag är SAS Gold idag) x 2 (ToR) x 4 = 40.000 statuspoäng. Yes, övernattning på HAM så jag har två njutardagar på Pontus. :)
Skumt, jag fick bara upp 3749 poäng som EBD, var därför jag inte fick ihop det. Hittade nu en snordyr avgång som gav 5000 poäng.

HEL har flera billiga biljetter kvar. Och simpel life, nobody cares…
Köpte precis några extra flyg som backup då SAS ställer in turer hela tiden
Jag har GOT-ARN-HEL t&r med vändande flyg på HEL om en och en halv vecka.
Som jag läser reglerna behöver jag antigen <48h innan avresa även om jag bara göra transit?
Ny uppdatering av finska regler 18/1 iofs, men det lär kininet bli lättnader.

Toppen