Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Hopalong

Ny medlem
Länge sedan jag registrerade mig och frekvent läsare men nu dags för första frågan.

Nybörjarfråga som jag sett att det nuddats vid tidigare i tråden.

Bokade två resor GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT i december för att enkelt få ihop guld i år. Resorna var bokade på samma tider
Tyvärr har jag fått besked om ändringar och jag kommer nu till Berlin en timme senare, vilket ställer till det

1. På ena resan har SAS kortat bytestiden i BER till 35 minuter men den ligger fortfarande kvar i mina bokningar med alla sex segmenten på samma dag. Kan jag åka med 35 minuter bytestid så länge det är SAS som gjort ändringen?

2. Den andra har samma ankomsttid till BER och även avgångstid som ovan men här SAS istället lagt till ett 22timmars stop/övernattning och dessutom förkortat till 5 segment.
Om jag väljer att acceptera, får jag fortfarande räkna 4* på det uteblivna sträcken? Eller ska ag ringa och fråga "men det går ju bra på min andra bokning"

Hur hade ni gjort i 1 och 2? Förslag uppskattas

/N
 

GOTBound

Medlem
Länge sedan jag registrerade mig och frekvent läsare men nu dags för första frågan.

Nybörjarfråga som jag sett att det nuddats vid tidigare i tråden.

Bokade två resor GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT i december för att enkelt få ihop guld i år. Resorna var bokade på samma tider
Tyvärr har jag fått besked om ändringar och jag kommer nu till Berlin en timme senare, vilket ställer till det

1. På ena resan har SAS kortat bytestiden i BER till 35 minuter men den ligger fortfarande kvar i mina bokningar med alla sex segmenten på samma dag. Kan jag åka med 35 minuter bytestid så länge det är SAS som gjort ändringen?

2. Den andra har samma ankomsttid till BER och även avgångstid som ovan men här SAS istället lagt till ett 22timmars stop/övernattning och dessutom förkortat till 5 segment.
Om jag väljer att acceptera, får jag fortfarande räkna 4* på det uteblivna sträcken? Eller ska ag ringa och fråga "men det går ju bra på min andra bokning"

Hur hade ni gjort i 1 och 2? Förslag uppskattas

/N

1,) Jag har en likadan resa som nu är nere på 35 minuter på BER, jag kommer köra enligt plan. Då det är en genomgående biljett så tänker jag att hem kommer jag alltid på något sätt, då jag har en genomgående biljett. Utmaning är att jag har ett flyg som avgår GOT kl 13:00 efterföljande dag som starten på en egentid-utan-barnen helg med Mrs.GOTBound så det är min enda hårda deadline.

2.Du kommer inte få tillgodoräkna den borttagna sträckan x4. Likadant här för mig, jag ringde SAS och blev bokad med 35 minuters connection på BER, vilket jag regerar till ovan. Det var inga problem att boka om mig till 35 minuters connection med genomgående biljett.
 

Hopalong

Ny medlem
1,) Jag har en likadan resa som nu är nere på 35 minuter på BER, jag kommer köra enligt plan. Då det är en genomgående biljett så tänker jag att hem kommer jag alltid på något sätt, då jag har en genomgående biljett. Utmaning är att jag har ett flyg som avgår GOT kl 13:00 efterföljande dag som starten på en egentid-utan-barnen helg med Mrs.GOTBound så det är min enda hårda deadline.

2.Du kommer inte få tillgodoräkna den borttagna sträckan x4. Likadant här för mig, jag ringde SAS och blev bokad med 35 minuters connection på BER, vilket jag regerar till ovan. Det var inga problem att boka om mig till 35 minuters connection med genomgående biljett.

Magiskt snabbt svar.
Om jag inte får tillgodoräkna mig förlorad sträcka finns det ingen mening med en natt i Berling. Jag provar att ringa som du gjort.

Fråga på fall 1.
Om det skulle bli så att 35 minuter i Berlin inte räcker utan man missar flyget och får en ny biljett på hemvägen (som i ditt första exempel) och tappar ett segment, är det sträckan *4 förlorad även i det här fallet?

Tack för hjälp! /N
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Magiskt snabbt svar.
Om jag inte får tillgodoräkna mig förlorad sträcka finns det ingen mening med en natt i Berling. Jag provar att ringa som du gjort.

Fråga på fall 1.
Om det skulle bli så att 35 minuter i Berlin inte räcker utan man missar flyget och får en ny biljett på hemvägen (som i ditt första exempel) och tappar ett segment, är det sträckan *4 förlorad även i det här fallet?

Tack för hjälp! /N
Ja, du får i bästa fall 1 segment i kompensation för det inställda. Om du hamnar i den situationen, let fram kreativa rutter innan du ringer SAS och börja rabbla flighter istället för att de skall försöka hitta en väg hem, överkurs är att ha en förbered en matrix med flighternummer för olika scenarion.
 

Hopalong

Ny medlem
Citerar mig själv och uppdaterar hur det gick

Bokade två resor GOT-ARN-CPH-BER-OSL-ARN-GOT i december för att enkelt få ihop guld i år. Resorna var bokade på samma tider
Tyvärr har jag fått besked om ändringar och jag kommer nu till Berlin en timme senare, vilket ställer till det

1. På ena resan har SAS kortat bytestiden i BER till 35 minuter men den ligger fortfarande kvar i mina bokningar med alla sex segmenten på samma dag. Kan jag åka med 35 minuter bytestid så länge det är SAS som gjort ändringen?

2. Den andra har samma ankomsttid till BER och även avgångstid som ovan men här SAS istället lagt till ett 22timmars stop/övernattning och dessutom förkortat till 5 segment.
Om jag väljer att acceptera, får jag fortfarande räkna 4* på det uteblivna sträcken? Eller ska ag ringa och fråga "men det går ju bra på min andra bokning"

Hur hade ni gjort i 1 och 2? Förslag uppskattas

/N

Ringde SAS men tyvärr gick det inte att i resa 2 komma med flyget hem samma dag. För kort tid emellan. Däremot kunde jag ändra hemresan och återigen få tre segment. Så nu blir det en övernattning i Berlin och hem nästa fm istället. Tack GOTBound för nedan, det hjälpte med ett färdigt förslag.

... Om du hamnar i den situationen, let fram kreativa rutter innan du ringer SAS och börja rabbla flighter istället för att de skall försöka hitta en väg hem, överkurs är att ha en förbered en matrix med flighternummer för olika scenarion.
 

AOS

Medlem
Vart ifran bokar ni era multi-stop travel plans? Har sett ARN-GOT-CPH-BER-CPH-ARN som alternativ t.ex.
Google Flights?
 

JacobGBG

Medlem
Vart ifran bokar ni era multi-stop travel plans? Har sett ARN-GOT-CPH-BER-CPH-ARN som alternativ t.ex.
Google Flights?

Jag definerade mina stops på ITA Matrix som då spottade ut ett datum de hittade som passade mig. Efter det kunde jag bara kolla aktuell dag på SAS egen hemsida.

ITA Matrix är i övrigt helt oumbärligt när man ska planera runs.
 

Nordpilen

Medlem
Jag ser tidigare i tråden att några blandat in poängresor i sina bokningar. Är det alltså så att man får räkna in även poängresor i detta erbjudande? Gäller det då enbart antal flighter x4 eller fås även baspoäng x4 vid bonusresor? Gäller det enbart resor som delvis betalas med poäng?
 
Toppen