Om man åker till Jinshanling (金山岭) kan man också kombinera med Chengde (承德).Har vart i Beijing många gånger både i jobb och privat. För att se muren så skulle ja rekommendera att ta en endags-tur till Jinshanling, är den plats närmast Beijing som har mest spektakulär miljö samt minst turister, dock är det ca 20 mil bort men det är värt resan enligt mitt tycke.
Om du besöker Förbjudna staden rekommenderar jag att gå höger när du kommit in och sedan utforska det lilla inhägnade området efter den första inre muren. När jag var där senast var det mycket folk på huvuddelarna av Förbjudna staden men just där var det helt tomt, och dessutom är området inte restaurerat så man får sig en inblick i hur tiden har förändrat byggnaderna.Gällande Förbjudna staden, Himmelska fridens torg, Sommarpalatset, så visst det kan vara kul att se, men är ofta extremt mycket folk. Enligt min åsikt är det kanske mest värt att åka förbi för att ta en snabb-titt och för att ha sett det.
Något att tänka på kan vara att det ibland kan vara svårt att få tag i Taxi i rusningstid/kvällstid som västerlänning. Chaufförerna väljer hellre att köra kineser så händer ofta mig att vissa kanske lite "oseriösare" chaufförer stannar och erbjuder sig att göra en körning ofta mot det tredubbla priset mot vad det brukar vara.