The Club
För att använda ett slitet uttryck så var det detta som satte guldkant på vår vistelse. Vi har varit på The Club på flera andra Centara hotell, men det har då bara varit ett mindre rum som serverar afternoon tea och drinkar med något enkelt tilltugg innan middag. Här pratar vi om ett stort hus med kök, restaurang, en stor fin pool och en egen strand med kritvit sand och ljuvligt hav.
Vad önskas?
Lägg därtill en personal som tar hand om en på fantastiskt sätt hela dagen. Under dagen serveras valfria drycker vid polen. Med jämna mellanrum serveras fruktspett eller något annat som friskar upp.
Vi åt alla våra frukostar här. Ägg och väldigt gott bacon var favoriten. Färskpressad juice av flera sorter fanns också.
Förutom frukost, 3 rätters lunch serveras afternoon tea, kanapéer med dinner pre-drink och 5 rätters middagar dagligen. Sen är det bara att välja om man vill sitta i en sval inomhusdel eller utomhus. Servicen var alltid på topp!
Rätt nr 5
Rätt nr 6 – En god Irish
Kvällen innan vi åkte hem så hade personalen dekorerat ett bord med en hälsning och ett tack för vistelsen. Personalen i The Club får 11 av 10 möjliga poäng!
Vi ses!
Resorten har en organisation som heter ”Best Dives” som har hand om alla vattenaktiviteter inklusive dykning. Vi prövade lite olika aktiviteter.
U-båt
Hur f-n kan man måla en ubåt röd?
En tur runt ön i en ”u-båt” kostade 2 x 90 USD. Inte mycket att se. Snorkling både bättre och billigare.
Dykning
Då var det bättre med lite dykning. Det visade sig att det var en mycket seriös hantering. All utrustning var ny och det var ordning och reda. Obligatoriskt är att man gör ett ”orientation-dive” först från bryggan vid dykcentrat. Detta ligger precis på gränsen till djupt vatten så det var bara att plumsa i. En liten bit utanför ligger ett vrak på ca 25 m. Eftersom vrak alltid drar till sig fisk så var det ett helt OK dyk, dock med något begränsad sikt.
Dagen efter det var det dags för två båtdyk. Vi var 3 dykare som gav oss ut på morgonen. Efter ca 30 minuters färd gjorde vi första dyket och efter ytterligare en liten båttur det tredje och detta var magiskt bra. Båten stannade vi kanten av en platå som låg på 8 meters djup. Vi gick ner på kortsidan av platån till ca 20 m. Synen som mötte oss var fantastisk. Hajar, sting rays och massor av andra fiskar. Och inte minst, färgglada koraller. Därefter simmade vi till långsidan och flöt långsamt med strömmen längs sidan. Helt magiskt. Tyvärr så har man en begränsning på Maldiverna att dyken bara får vara i 45 minuter. Så med luft kvar i tuberna är det lite trist att gå upp. Men, som sagt tog man säkerheten på allvar.
Here we come!
Paragliding
Lycka!
Fiskmatning
18.30 varje dag är det fiskmatning vid Coral Bar. Punktligt varje dag kl. 18.15 så väntade fiskarna en bit ut.
Husfågeln JOY väntade troget varje kväll
Lite sköna bilder
Nästa gång blir det Sea-plane!
Hemfärd
Så kom då dagen då det var dags att packa väskorna för färden hem. Dagen till ära med det sämsta vädret hittills, gråa moln, kraftig vind och regn. Rummet fick vi tyvärr lämna redan kl. 12.00 eftersom det kom nya gäster redan på förmiddagen. Nu fanns det, tack och lov, en lounge för gäster som skall åka hem. Här kunde man vila och så fick det bli en uppfriskande dusch innan avfärd.
Ingen anledning att se glada ut!
See you again, Centara!
Vänta ni bara!
När vi kom hit så var båtfärden till hotellet var lugn och skön, med öppna fönster och frisk vind. När vi nu kulle åka hem så var vädret dåligt och båtresan en mardröm. Vi gick direkt upp mot vinden och att båten inte föll samman i atomer var inget annat än ett under. Det är en speed-boat med tre kraftiga utombordare, så det fanns resurser för höga hastigheter. Dessutom satt man instängd när vattnet slog över båten. Lite turbulens på flyget är peanuts jämfört med detta. Efter 20 minuter så kunde vi alla dra en suck av lättnad!
Så en liten busstur till Villa Airport på Maamigili för ett kort skutt till Male.
Liten flygplats!
PP fungerar ej!
Maamigili – Male
Date: 14 November
Flight: VP610
Aircraft: ATR 72-500
Seat: 16 C/D
Departure: 19.15 (on time)
Arrival: 19.35 (on time)
Duration: 0.20
Fly Me home, please
Male Airport
Vi anlände till Male ca kl. 20.00 och flyget gick kl. 23.55 så det fanns några timmar tillgodo och check-in var inte öppet. Vi hittade en effektförvaring där vi kunde lämna våra väskor. Maldiverna är alkoholfritt, utom resorterna naturligtvis, men det finns ett hotell på flygplatsön med några restauranger och barer. Hotellet ligger på Airport Main Road, bara några hundra meter från flygplatsen. Här var det mycket folk, full fart och ett trevligt alternativ till flygplatsen.
One for the air!
När vi hämtat ut vårt bagage så kom vi till en incheckningsdisk utan kö. Eftersom varken sjöflyg eller båtar går när det är mörkt så kommer de flesta passagerarna tidigare. Snabb incheckning där vi fick priovoucher till passkontroll och en voucher till Leeli Lounge.
Loungen var inte mycket att skriva hem om, men lugn och skön miljö med fina fåtöljer. Efter en stund i loungen gjordes upprop att TK731 till Istanbul var klar för boarding. Det var en kort väg till gaten och när vi kom fram fanns det två köer. En med ca 100 personer och en utan kö. Vi valde den senare!
Male - Istanbul
Date: 14 November
Flight: TK 731
Aircraft: Airbus A330-300
Seat: 3J/K
Departure: 23.50 (on time)
Arrival: 06.35 (on time)
Duration: 8.40
Ännu en red-eye flight och ännu en forcerad servering. Denna gång fick vi dock middagen först och frukosten innan landning i Istanbul. Halvfullt i business och trevlig personal.
Merhaba!
Gott!
Istanbul - Köpenhamn
Date: 15 November
Flight: TK 1783
Aircraft: Airbus A321-200
Seat: 3D/F
Departure: 09.30 (on time)
Arrival: 10.55 (on time)
Duration: 3.25
Efter några timmars väntan i CIP loungen så var det äntligen dags att boarda den sista flighten för den här gången. Även denna gång hade vi tur och fick en A321 och även denna gång så fick vi en fin service och en god frukost.
Prioboarding, inte så svårt!
Så var en trevlig två veckors tur till ända. Det var första gången vi var på Maldiverna men absolut inte den sista. Och visst, nu fick vi direkt möte den skandinaviska servicenivån när det prio märkta bagaget kom lååååångt efter första väskan och taxichauffisen lyckades köra fel tre gånger i Malmö, trots GPS.
Tack alla ni som läste, kommenterade och gillade!