Senaste nytt

3 stopp tvungen att hämta bagage och checka in varje gång på genomgående biljett

micke

Medlem
Vet inte om jag postar denna fråga i rätt forum men eftersom 2 av 3 legs är med Lufthansa group ställer jag frågan här.
Min fru skulle idag resa iväg till Taipei från Arlanda och vi hade köpt biljett med supersavertravel.se.
Benen var ARN-MUC med Lufthansa, MUC-BKK med Lufthansa (operated by Eurowings), BKK-TPE med China Airlines.
När vi skulle checka in på Arlanda kunde de bara checka in henne till MUC, likaså bagaget.
De reagerade på att det stod 3 olika koder ett för varje bolag som det såg ut.
När hon kommer till MUC får hon reda på att måste gå igenom samma process i BKK. Allt detta på en biljett som är/ska vara genomgående.
Varit i kontakt med supersavertravel som hävdar att detta är normalt. Till historien hör också att det verkade finnas en dubbelbokning på henne i systemet enligt gatepersonalen i MUC eftersom hennes namn stod 2 gånger på deras lista enligt dem och hennes namn blev kallat vid final call trots att hon redan var där.
För mig verkar det som att supersavertravel har gjort ett misstag med biljetten men enligt dem är allt som det ska.
Rörigt inlägg jag vet men även en rörig situation. Tänkte höra om nån vet vad som hänt här eller om det blir så här på vissa biljetter med vissa bolag?
Mvh/ Micke

Låter som en tråkigt situation. Det är inte ovanligt med tre olika operatörer: Lufthansa, Eurowings och China Airlines att det finns tre olika s.k. operating Passenger Name Record (PNR). Men känns konstigt att det skulle var så mellan Lufthansa och Eurowings. Eurowings till China Airlines kan jag förstå men inte de två första.

Nej, detta låter inte normalt och detta ligger på Supersavertravel i mitt tycke.

Skulle det möjligen kunna vara så att supersavertravel köpt tre olika biljetter men sen i sin tur sålt dem till dig som ”en biljett”? Jag vet inte om just supersavertravel är en av de onlineredebyråerna som gör så men det förekommer. Det skulle i så fall kunna förklara varför hon inte kunde checkas in, för att de inte får tag på rätt biljettinformation för nästa resa.

En av många anledningar att inte boka via en sådan återförsäljare.

Stort tack till alla för bra input!
Jo, kanske blir att följa budorden i fortsättningen, både gällande codeshare och resebyråer.
Givetvis missade hon flyget från BKK när hon var tvungen att hämta bagage samt checka in på nytt.
Svårt att veta hur/om man går vidare med sån här sak. Hon har ju dock en hemresa också som dock inte inkluderar Eurowings med dock med 2 PNR.
Bör jag ringa och kolla med supersavertravel.se och be dem se över detta eller är det bara att låta det vara och se vad som händer?
Hemresan består bara av China Airlines och rena Lufthansa flighter och tidigare har det aldrig varit problem med dessa bolag.

Efter ytterligare samtal med frugan hävdade en supervisor vid gaten i MUC att det låg en dubbelbokning (bara MUC-BKK) och min fru såg även sitt namn 2 gånger på skärmen. Supervisorn hävdade bestämt att detta var anledningen.
Blir väl läge att kontakta resebyrån för att reda ut soppan.

Som en uppdatering om någon är intresserad så har jag efter kontakt med supersavertravel fått information om att det inte var något problem med deras utställda biljett utan något problem som skett vid incheckningen på flygplatsen.
Intressant dock att samma problem inträffat 2 gånger på olika flygplatser men jag kommer inte längre här.
Ingen vidare trevlig kundtjänst att ha och göra med heller. Men man får se det som en erfarenhet och inte boka varken codeshare eller via (iallafall denna) resebyrå.

Toppen