Senaste nytt

3 dagar i Jakarta - hotell och aktiviteter

Irene

Medlem
Hej,

Vi är två vuxna som reser till Jakarta i november, planerar stanna där i 3 dagar.
Någon som har tips om vad man kan hitta på i Jakarta? Något som är ett måste där?
Kulturprogram/ underhållning på kvällar?
Hotell som kan rekommenderas?

Tack så hemskt mycket för hjälp!

Jag har försökt att hitta runt i forumet själv om Jakarta men tyvärr hittar bara information om flyg.
Tack så väldigt mycket på förhand!

• Gilla
Reactions: Gus
Ingen som kan dela med sig erfarenheten om Jakarta?

Inget som kan rekommenderas att se/ besöka?

Det var ett tag sedan jag var där nu men Jakarta har väldigt fina hotell och bra nattklubbar.
Sevärdhetertja det finns väl Batavia gamla stan och monumen Indonesia nära Gambir.

För hotell: Ett av de bästa är Ritz Carlton. Mycket bra sunday brunch där.
Jag har bott mycket på Grand Hyatt som också är mycket bra.
Även JW Marriott är mycket fint.
Numera bor jag mest på Doubletree för det hör till Hilton.
Nattklubbar: Vet inte riktigt vad som gäller nu men säkra kort är Bats på Shangri-La Hotel och CJ:s på Hotel Mulia.

Det var ett tag sedan jag var där nu men Jakarta har väldigt fina hotell och bra nattklubbar.
Sevärdhetertja det finns väl Batavia gamla stan och monumen Indonesia nära Gambir.

För hotell: Ett av de bästa är Ritz Carlton. Mycket bra sunday brunch där.
Jag har bott mycket på Grand Hyatt som också är mycket bra.
Även JW Marriott är mycket fint.
Numera bor jag mest på Doubletree för det hör till Hilton.
Nattklubbar: Vet inte riktigt vad som gäller nu men säkra kort är Bats på Shangri-La Hotel och CJ:s på Hotel Mulia.

Ja, Jakarta är väl ingen fantastisk turiststad, tycker jag. Förutom ovan nämnda, så är väl Sydostasiens största moské med plats för 200 000 personer, masjid Istiqlal, ett turistmål. Liksom Taman Mini som är en nöjespark med ett Indonesien i miniatyr. Man har byggt upp byggnader mm typiska för olika delar av Indonesien där man beskriver de olika kulturerna mm. Det är några år sedan jag var där, men jag minns det som ett ganska ok turistmål.

Tack för snabba svar!

Vi ska kanske korta ner vistelsen till 2 istället för 3 dagar.
Vi tänkte testa Singapore Airlines First Singapore-Jakarta och vill passa på och stanna några dagar i Jakarta.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag kommer också ta SQ F men jag tar mig vidare direkt utan att lämna flygplatsen då jag inte gillar Jakarta

Det finns en botanisk trädgård i Bogor. Tror att det går tåg från centrala jakarta.
Jag gillade Sunda Kelapa när jag var där för 20 år sedan.

Jag kommer också ta SQ F men jag tar mig vidare direkt utan att lämna flygplatsen då jag inte gillar Jakarta

Efter jag har läst en del om Jakarta så inser jag att det inte finns mycket för turister där. Men när man ställer frågan "Kommer jag att resa till just Jakarta som huvudturistmål nån gång i framtiden?" så svaret är "nej"- om det inte är ett måste, förstås. Så, varför inte utforska staden då är man där nästan gratis?

Det låter intressant. Tack för tipset!

Ja, bara för att Jakarta är en dålig turiststad så är inte Indonesien ett dåligt turistland. Men man behöver mer än 2-3 dagar då. Tveksamt om man hinner med Bogor utan att det känns stressat och forcerat. Bara att röra sig inom Jakarta är nästan ett heldagsprojekt pga all trafik.

Med 2-3 dagar så hade jag besökt moskén, monumen nasional och sunda kelapa i lugnt tempo på en dag och Taman mini i en dag, i lugnt tempo.

Därefter hade jag planerat att återkomma till Indonesien för minst två veckor för att uppleva saker utanför Jakarta. (Det finns mycket att se i Indonesien, så för den som vill kan det bli ett livsprojekt. :) )

Toppen