Senaste nytt

2for1 voucher, Amex registrerade köp 2a januari när köpet genomfördes 31 december.

MrPeteOg

Ny medlem
Hej
Oklart om det är rätt forum, men jag testar.

I slutet av December 2023 hade jag räknat att jag var uppe i 145 000kr i spend(även enligt appen) så jag köpte ett presentkort på 6500kr den 31a december, just för att komma upp i 150 000kr spend. Tog det lite förgivet och tänkte inte mer på det. Nu juli tänkte jag se hur allt stod till och om det fanns något trevlig man kan boka för denna 2for1 vouchern.
Hittar ingen voucher.
Pratar med AMEX och de säger att jag saknade 3500kr för att komma upp i vouchernivån. Lite segt man jaja.

Ber om att få samtliga fakturor för 2023 räknar på det och vips.. Det stämmer... jag som var så "fiffig"..

Kolla januari fakturan 2024 och ser att mitt köp på 6500 som jag gjorde 31 december hade registrerats den 2a januari.

Någon som har erfarenhet med detta. Jag pratade med chatten, o de sa att det kan ta mellan 3-4 dagar att registrera ett köp.
Mitt argument är att de skriver "När du som SAS Amex Premium-medlem handlat för 150 000 kr med ditt kort inom ett kalenderår är du berättigad till förmånen". Så stämmer inte detta riktigt, utan då är det från 27decemeber - 27december de räknar som ett kalenderår?

Vad tror ni, ska man kriga för förra året voucher eller ska jag bara acceptera läxan och gilla läget?
Jag kanske inte ens är inne i rätt forum ber isf om ursäkt

Vänliga hälsningar

Hur och var köpte du kortet? Köpte du det online är det nog tyvärr ganska vanligt att det blir så - se tex alla trådar om "dubbla poänghelger på MasterCard". Köpte du det på plats i en affär så har du nog mer av ett case på det, då kan det åtminstone vara värt att försöka ett varv till med dem.

Det är när köpet registreras som gäller. Handlade du direkt i en butik går köpet igenom mer eller mindre direkt.

Om du tex köper öl på systemet med leverans så gör du betalning direkt, men själva transaktionen bokföras den dag du hämtar ut varorna.

Handlar man online är det vanligt, framförallt på helger att köp registreras nästkommande vardag.

Det kan säkert vara värt att bråka lite om detta då det är en gråzon. Men lär av läxan, man ska "aldrig" vänta till sista minuten, framförallt inte om det är något viktigt. Gäller allt i livet.

Toppen