Senaste nytt

2for1 går snart ut, hjälp!

Framgår ingenstans att du är helt ny på detta. Många här hjälper gärna till, men många förväntar också att man försökt själv först och inte bara frågar om hjälp direkt.

Finns massor av trådar och info om hur man gör dessa sökningar.
Men kortfattat, sök från ARN, OSL, CPH, LHR, AMS, CDG, FRA, MUC, DUS, ZRH och se om du hittar något, sen får du bygga på med connections eller feeder (om det är via skyteam hub).

Awardfares kan vara värt att testa 1 månad för att se vad de hittar då det går att söka brett där.
Award hacks är bra för sas resor
SAS hemsida funkar utmärkt för att söka enbart sas resor eller skyteam om man orkar söka varje flight separat.

Det kan låta hårt, men många anser att man ska "förtjäna" att få hjälp. Bara be om hjälp utan att bidra är inte alltid det som står högst upp på listan över vem man hjälper.
Förklarar man situationen, visar på att man försökt och berättar hur så är många mer vänligt inställda till att hjälpa, alla har vi varit nya någon gång.

Ja jag sitter oxå o stegar dag för dag för att kolla om jag hittar något. Men då jag läste andra inlägg här så uppfattade jag forumet som att det fanns mer experter här som kunde komma med mer konkreta tips på hur man kunde söka eller få hjälp tom, fanns ju till och med en mall.
Men då jag fick en fråga tillbaka på vad jag hittat själv så upplevde jag inte att forumet var öppet för att få hjälp, varför jag då inte förstod mallen man kunde fylla i.
Är helt ny på detta och ville mer få tips än en fråga tillbaka vad jag hittat själv, det kan jag ju redan på egen hand.
Så det kändes verkligen som för mycket begärt att ens fråga om hjälp, vilket jag tyckte var tråkigt.
Jag tänker att dom som är rutinerade här kanske kan ha i tanken oxå att vissa är helt ny här då dom skriver.

Ha en fin vinter o jul
Det slog dig inte att frågan "vad har du hittat" är för att få en bild av vad du redan sökt, vad du är ute efter, och på andra sätt hjälpa dig?
Det är ju ingen poäng att ge dig tips som du redan kan eller förverkat.

Det är okej att vara ny, men ska man då börja ifrågasätta hur de som är rutinerade gör? Är det inte lite baklänges att komma hit för expertis, och sedan vägra svara på frågor?
För att vrida dina ord: Kanske bra om dom som är nya kan ha i tanken att många här är rutinerade. ;) Vi ställer inte motfrågor för att jävlas. (iaf inte majoriteten)

Helt ärligt, kan det vara så att du inte söker "hjälp" i den form ett forum med privatpersoner kan ge, utan du kanske vill ha en tjänst som söker och bokar åt dig i utbyte mot riksdaler? För du vägrar ju den hjälp du får här.

Lycka till!

Framgår ingenstans att du är helt ny på detta. Många här hjälper gärna till, men många förväntar också att man försökt själv först och inte bara frågar om hjälp direkt.

Finns massor av trådar och info om hur man gör dessa sökningar.
Men kortfattat, sök från ARN, OSL, CPH, LHR, AMS, CDG, FRA, MUC, DUS, ZRH och se om du hittar något, sen får du bygga på med connections eller feeder (om det är via skyteam hub).

Awardfares kan vara värt att testa 1 månad för att se vad de hittar då det går att söka brett där.
Award hacks är bra för sas resor
SAS hemsida funkar utmärkt för att söka enbart sas resor eller skyteam om man orkar söka varje flight separat.

Det kan låta hårt, men många anser att man ska "förtjäna" att få hjälp. Bara be om hjälp utan att bidra är inte alltid det som står högst upp på listan över vem man hjälper.
Förklarar man situationen, visar på att man försökt och berättar hur så är många mer vänligt inställda till att hjälpa, alla har vi varit nya någon gång.
Näe det framgår inte, visste inte att man behövde skriva att man var ny.
Jag är van att klara allt själv så för mig är det givet att jag försökt själv innan jag ber om hjälp, det ligger sist påkostad för mig men det gäller ju inte alla så kanske skulle förklarat det.

Försökt läsa i trådar men vissa saker som skrivs med olika benämningar och förkortningar var svåra att hänga med och då när jag såg mallen tänkte jag att den förklarar ju bra vad jag var ute efter och antog att man skulle använda den. Men då att få kommentarer direkt som: nu vet man att det närmar sig den 31/12
Det gjorde nog att jag direkt fick intrycket av att det var lite hånande attityd i forumet.

Men den där mallen är helt inaktuell eller? Inget man ska använda utan istället förklara själv vad man gjort för att hitta innan och skriva vad man söker?

Fast jag känner nog kanske att jag söker nog själv framöver, hittar säkert något. Har alltid inställning att jag löser allt själv, att be om hjälp är det sista jag gör och känner väl att jag kanske blev bevisad att fortsätta göra allt själv ;)

Det slog dig inte att frågan "vad har du hittat" är för att få en bild av vad du redan sökt, vad du är ute efter, och på andra sätt hjälpa dig?
Det är ju ingen poäng att ge dig tips som du redan kan eller förverkat.

Det är okej att vara ny, men ska man då börja ifrågasätta hur de som är rutinerade gör? Är det inte lite baklänges att komma hit för expertis, och sedan vägra svara på frågor?
För att vrida dina ord: Kanske bra om dom som är nya kan ha i tanken att många här är rutinerade. ;) Vi ställer inte motfrågor för att jävlas. (iaf inte majoriteten)

Helt ärligt, kan det vara så att du inte söker "hjälp" i den form ett forum med privatpersoner kan ge, utan du kanske vill ha en tjänst som söker och bokar åt dig i utbyte mot riksdaler? För du vägrar ju den hjälp du får här.

Lycka till!
Helt rätt, det borde slagit mig. Men tyvärr löste jag kommentaren: Nu vet man att det börjar närma sig den 31/12… innan och den fick mig att känna att kommenterar man så på någon som ber om hjälp så var känslan att här får man hån och ingen hjälp. Vilket tyvärr nog gjorde att för mig som det är givet att man försöker själv först o frågar sist, så upplevde jag kommenteran Vad har du hittat själv, onödig. Men fel av mig o majoriteten hånar kanske inte i detta forum får jag hoppas :)

Men den där mallen är helt inaktuell eller? Inget man ska använda utan istället förklara själv vad man gjort för att hitta innan och skriva vad man söker?
Jag skulle säga att mallen är en sista utväg, när du lagt 100h på att läsa trådar och förstå hur saker och ting funkar och du sökt och sökt resor men inte hittat något, då är det dags att plocka fram mallen.

När man själv lagt ner tusentals timmar här på forumet och folk glider in med nyskapade konton och slänger upp mallen så sticker det i ögonen, ta inte detta personligt nu får du bara klä skott för flera år av irritationsmoment, så provocerar det mig iaf som lagt all den tid jag lagt ner på att lära mig något.

Jag personligen kommer aldrig sitta och söka bonusresor åt en okänd person, kan absolut tänka mig att bidra med HUR man gör om någon skulle efterfråga länkar till trådar där man kan lära sig.

Jag är iaf rätt trött på att det mestadels har blivit en sorts kundtjänst här på forumet, det finns facebookgrupper för sånt där det sitter folk som går igång på att få likes och klappar på axlarna när dom delar med sig utav bonusresor, speciellt dom som inte ens har efterfrågats, helvete vad dom går igång på sig själva då, man kan känna lukten genom skärmen...

Och varför du får en syrlig kommentar om 31/12 är rätt rimligt då du haft ett helt år på dig, troligen mer då vouchern nog intjänad långt innan 31/12 förra året. Så här är det varje år mallen går varmare än någonsin när gamla vouchers som är på väg att gå ut ska användas för att man själv inte har tid till att söka och lära sig hur man ska göra.

Helt rätt, det borde slagit mig. Men tyvärr löste jag kommentaren: Nu vet man att det börjar närma sig den 31/12… innan och den fick mig att känna att kommenterar man så på någon som ber om hjälp så var känslan att här får man hån och ingen hjälp. Vilket tyvärr nog gjorde att för mig som det är givet att man försöker själv först o frågar sist, så upplevde jag kommenteran Vad har du hittat själv, onödig. Men fel av mig o majoriteten hånar kanske inte i detta forum får jag hoppas :)
Kan absolut fatta att den kommentaren kan verka lite off, speciellt om man är ny, men det är nog bara en långlivad "BC-meme" som baserar sig på att folk i December brukar få panik med sina oanvända vouchers. Varje år. :p

Men vad gäller "mallen" så är den absolut inte onödig, utan tvärtemot så ger den på ett kort och koncist sätt en bra sammanfattning på vad som söks, vad begränsningarna är, etc etc. Utan den hade varje tråd varit smärtsam att börja då folk skriver värsta romaner kring allt detta, och dessutom kanske glömmer många viktiga detaljer.
Kanske den borde få en ny punkt med "Vilka sätt har du sökt på hittils, och vad har du hittat?"

I övrig tycker jag @Palmens inlägg sammanfattar många praktiska tips för eget sökande: Awardfares och Awardhacks som tjänster, och att söka från stora Europeiska hubbar istället för bara SAS hubbar + LLA, med målsättning att senare knyta ihop "feeders" till dem. Tyvärr faller det på din poängmängd och du troligtvis är illa tvungen att nöja dig med SAS om du inte tar en SkyTeam award i economy.

Kan absolut fatta att den kommentaren kan verka lite off, speciellt om man är ny, men det är nog bara en långlivad "BC-meme" som baserar sig på att folk i December brukar få panik med sina oanvända vouchers. Varje år. :p

Men vad gäller "mallen" så är den absolut inte onödig, utan tvärtemot så ger den på ett kort och koncist sätt en bra sammanfattning på vad som söks, vad begränsningarna är, etc etc. Utan den hade varje tråd varit smärtsam att börja då folk skriver värsta romaner kring allt detta, och dessutom kanske glömmer många viktiga detaljer.
Kanske den borde få en ny punkt med "Vilka sätt har du sökt på hittils, och vad har du hittat?"

I övrig tycker jag @Palmens inlägg sammanfattar många praktiska tips för eget sökande: Awardfares och Awardhacks som tjänster, och att söka från stora Europeiska hubbar istället för bara SAS hubbar + LLA, med målsättning att senare knyta ihop "feeders" till dem. Tyvärr faller det på din poängmängd och du troligtvis är illa tvungen att nöja dig med SAS om du inte tar en SkyTeam award i economy.
Tack
Jo det är kanske bra om mallen ändå är aktuell att lägga till: vad har du sökt på innan.

Kommentaren om 31/12 är ju tråkig om den anses rimlig för det kan ligga många orsaker till varför man tex väntar in i det sista. @Rickard_O
För mig som inte är en stor flygare och skrapar ihop poäng så ramlade 50.000 poäng in sista 2 månaderna pga ett stort köp, så har inte kunnat göra något innan men kände att nu kanske det räcker till något. Förra årets voucher fick jag låta utgå.
Men som du skriver så jättebra tips från @palmen , ska kika vidare på det och klara mig nog på egen hand, tack.

Kommentaren om 31/12 är ju tråkig om den anses rimlig för det kan ligga många orsaker till varför man tex väntar in i det sista. @Rickard_O
För mig som inte är en stor flygare och skrapar ihop poäng så ramlade 50.000 poäng in sista 2 månaderna pga ett stort köp, så har inte kunnat göra något innan men kände att nu kanske det räcker till något. Förra årets voucher fick jag låta utgå.
Hade det varit jag så hade jag gjort allt i min makt för att inte låta som en tiggare och försöka förklara situationen så fall.

"Hej, jag heter Nils och jag är ny på det här.
Jag har läst och läst senaste månaderna för att försöka förstå hur jag bokar en bonusresa, det jag lyckats lista ut är att man söker här och sen kanske lite där och det enda jag hittar är ekonomi via Jeddah vilket inte är av intresse.
Jag förstår att jag är sent ute och mitt resefönster är helt bedrövligt litet med tanke på hur sent ute jag är, men jag hade inte planerat att resa egentligen för jag har inte haft tillräckligt med poäng och tänkte vaska vouchern, men först nu trillade det in lite spend på kortet som inte var planerat och det genererade tillräckligt"

Typ så kanske? Äg situationen istället för att slå ifrån.

Alldeles för många som dyker upp här skulle behöva ta en ordentlig titt på feedbacktrappan.

Du kanske tycker det är tråkigt med en syrlig kommentar om 31/12, du kan ju gissa hur "tråkigt" det är att se nya trådar konstant med en mall där folk förväntar sig guld och gröna skogar utan motprestation?
Det här är ett community inte en kundtjänst, se det som ett samhälle, det finns många sätt hur man tar sig runt i samhället, man studerar, man arbetar, vissa lever på goodwill.
Dom som lever på andra med flit brukar sällan stoltsera med det öppet på gatorna för det anses rätt sunkigt, men så fort det är internet och man är lite anonym så har folk ingen skam i kroppen och tror att folk vill lägga sin eftermiddag på att hitta en bonusresa åt dom.

Hänger du med på min liknelse? Det är så jag ser på det, säger inte att du gjorde så i detta fallet, det är bara min allmänna bild av det hela och det är så det kan uppfattas som om man inte är tydlig eller rent av verkligen är så.

Försökt läsa i trådar men vissa saker som skrivs med olika benämningar och förkortningar var svåra att hänga med och då när jag såg mallen tänkte jag att den förklarar ju bra vad jag var ute efter och antog att man skulle använda den. Men då att få kommentarer direkt som: nu vet man att det närmar sig den 31/12
Det gjorde nog att jag direkt fick intrycket av att det var lite hånande attityd i forumet.
Nu har fler redan svarat på detta, men genom alla år har det alltid varit "sista månaden" innan vouchern går ut som folk kommer på att de måste boka. SAS brukar bli totalt nedringda i mellandagarna med flera timmars kö för att folk kommer på att de ska nyttja vouchern sista veckan.

Forumet har genom åren haft trådar som påminner folk om detta och att boka i tid innan kaoset blir totalt.

För de som varit med länge på forumet så är detta ett säkert jultecken, mängden trådar från folk med vouchers som håller på att gå ut. Det var nog det som menades med kommentaren. Har inget med hånande att göra, utan mer ett konstaterande att denna typ av trådar ökar och därmed är det snart jul.

Ingen vet hur mycket research du gjort om du inte berättar det. Även om det är självklart för dig så har 99% av alla konton med mindre än 10 inlägg inte lagt en minut på att försöka själv utan hoppas någon annan gör jobbet åt dom när de postar en tråd.
Mallen är som sagt relevant, just för att slippa inlägg av typen

"Jag vill åka med familjen till värmen nästa år med poäng, kan någon hitta en resa åt min familj?"

Ja, dessa typer av frågor förekommer relativt frekvent, därför finns mallen för att minsta nödvändiga information ska delges.

speciellt dom som inte ens har efterfrågats, helvete vad dom går igång på sig själva då, man kan känna lukten genom skärmen...
Just det där är ju ett jäkla otyg. Gynnar de som inte ens orkar leta och förstör för de som aktivt letar. Men det är ju fritt att göra och de får ju många uppmuntrande kommentarer hur duktiga de är för att de hittat en resa på awardhacks

Toppen