Senaste nytt

21 dagar att maxa i Asien, hur gör jag bäst?

Jag skulle rekommendera Shek O. Det är också en härlig upplevelse med bussen på vägen dit, i alla fall när jag var där senast.
Besökte HK 2-3 gånger per år under 10-talet fram till pandemin och Shek O och bussresan dit var en given helgaktivitet. Fram tills dess tyckte jag stan var fantastisk, i synnerhet Hong Island. Där har man på en liten yta storstadspuls, bra stränder och lite känsla av vildmark/djungel. Har ni en för- eller eftermiddag över, tar upp till The Peak och promenera sedan via Lugard Road till Lugard Road Lookout, ca 1 km. Då får man både lite djungelkänsla + en spektakulär utsikt över stan. Gillar ni lite längre promenader, alternativt dra på löparskorna finns det en hel del trevliga rundor på The Peak, vissa där man är helt ensam. Ska man ut och springa i oktober är det ganska ok temperatur ca två timmar innan det blir mörkt.

Herr Vallfärd är mer för stadspulslivet medan Fru Vallfärd är mer av beachhäng. Så då är ju denna itinerary lite bästa av båda världar. Men ni som har varit på dessa destinationer sedan innan, vad var nice? Är det något jag bör undvika?
Glömde era intressen, men här framstår ju Hong Kong och i synnerhet Hong Kong Island som idealiskt. Beachhäng halva dagen och från sen eftermiddag storstadspuls

Glömde era intressen, men här framstår ju Hong Kong och i synnerhet Hong Kong Island som idealiskt. Beachhäng halva dagen och från sen eftermiddag storstadspuls

Precis så, är lyckligt lottad som har lyckats skapa en karriär och liv i denhär stan sen 2011, det är fantastisk plats att bo på och är riktigt glad att jag har permanent uppehållstillstånd. Visst det är inte lika bra som alla år på 10-talet nu, viss avsmak ges av all de politiska/geopolitiska bitarna, men jag är inte så politisk av mig och tycker mycket går fel med personlig säkerhet osv i EU som fortfarande är på absolut topp här. Så allt ihopvägt så är det fortfarande för mig en fantastisk plats att fortsatt bo på.

Rekar alla stark att göra ett besök då de relativt andra platser inte är så fasligt dyrt längre. Det går t.ex. att hitta hotelrum väldigt nära centrala distriken på HK Island för runt 1000kr natten, vilket är billigare än vad hotell kostar i Sthlm. Mat finns i alla prisklasser men är generellt prisvärt och taxi och lokaltrafiken är otroligt billig.

Toppen