Senaste nytt

20% straffskatt vid resa från Argentina?

Dr. Miles

Expert
Hur är det om man bokar en biljett på poäng?

Det har varit stora problem när man bokade bonusresor som har Indien som avreseort, med bmi Diamond Club.
De debiterade skatten enligt hur mycket en vanlig biljett skulle ha kostat och det blev stora summor.

De flesta som bokade de bonusresorna från Indien fick pengarna (Indian Sales Tax) tillbaka när de kontaktade biljettkontor i UK, men bmi:s Indian Call Centre kunde inte ta bort Indian Sales Tax vid bokning.

Awards out of India / Watch out for extreme tax-claim from BMI - FlyerTalk Forums
Luxury Tax for tickets purchased in India - FlyerTalk Forums
Is £510 for "taxes" on this one-way award correct!? - FlyerTalk Forums
 

Glenn E

Medlem
Den regeringen i Argentina verkar ju helt bakvänd.
Det var ju inte länge sedan (10 år) de hindrade folk med US dollar konton att ta ut sina pengar.
De fick väl ut pengarna sedan med kass växelkurs. Och nu detta!
Fast nu gled jag väl lite väl mycket ifrån denna sidas huvudsyfte.:eek:
 

bhen

Medlem
Samtidigt så har de (argentinarna) tfft då alla utländska kortköp straffas med 20% dvs köp en cola med kort utomlands och den kostar 20% mer på räkningen hemma....

Det var ungefär 5m mellan varje svartväxlare i centrala Buenos Aires. Alla som inte växlar med dem betalar allt för mycket för peson.
Så ja, verkar inte vara helt stabilt i deras ekonomi
/b
 

AABack2ARN

Medlem
Miles-biljetter verkar vara workaround så nästa USDM köp kampanj blir det ett köp för min kompis via mitt amex.

Men nu så har jag talat med svensk resebyrå och ska ta bokningen på telefon för att försäkra att de granskar alla ev. skatter för enligt uppgift från resebyrån har man väl köpt den så påför de inga skatter i efterhand.

Jag tror nog att du kan räkna med att få betala skatten oavsett vad de säger OM den påförs på flygbolaget. I sista hand på flygplatsen där de granskar din biljett.

OBS! Detta är min gissning - men när det gäller skatter brukar man som kund var förloraren..!
 

jumbooze

Medlem
Argentina Retention Income Tax (ZK) 932,60
Argentina Ticket Tax (AR) 233,20

ZK är en ny kompis på fare ex-eze :/
 

tomle

Medlem
Kan även vara tvärt om, köpte en biljett t/r från Colombia till Curacao på Aviancas colombianska sida. När jag checkade in så fick jag tillbaka runt 300 SEK eftersom jag som utlänning inte behövde betala någon skatt som fanns inräknad i biljettpriset :)
 
Toppen