Senaste nytt

20 minuter för byte i München

Thompa

Medlem
Ska åka från Alicante till Arlanda nu ikväll med mellanlandning i München. Poängresa LH. Nu är första flighten försenad och om den kommer iväg som tänkt så är det 20 minuter mellan flighterna i München.

Har ringt för att försöka bli ombokad till direktflyg senare ikväll istället men SAS support säger att det förmodligen kommer att funka och att jag får höra av mig igen från München fall det inte skulle göra det. De säger även att direktflyget är fullbokat vilket det inte är när jag kollar.

Vad tror expertisen? Hinner vi byta på så kort tid?
 
Last edited:

Tamas

Medlem
Ska åka från Alicante till Arlanda nu ikväll med mellanlandning i München. Poängresa LH. Nu är första flighten försenad och om den kommer iväg som tänkt så är det 20 minuter mellan flighterna i München.

Har ringt för att försöka bli ombokad till direktflyg senare ikväll istället men SAS support säger att det förmodligen kommer att funka och att jag får höra av mig igen från München fall det inte skulle göra det. De säger även att direktflyget är fullbokat vilket det inte är när jag kollar.

Vad tror expertisen? Hinner vi byta på så kort tid?
Du ska inte slösa tid med SAS support väl i Munich. Gå till LH transfer desk och de löser allt
 

Thornado

Medlem
20 minuter lär bli svårt att hinna med (det är väl ungefär då gaten stänger).
Nu kan det ju mycket väl hända att de kan flyga in en del tid så att ni kommer fram tidigare, men det kan ju såklart också bli så att ni blir mer försenade.

Hur mycket ni ska trycka på för att proaktivt försöka lösa något beror ju som alltid på hur viktigt det är för er att komma hem nära planerad ankomsttid. Om det inte är något större bekymmer att sova en natt på ett hotell i Munchen och komma hem imorgon förmiddag istället så kan ni ju tjäna in en hel del av det som resan kostade genom att få EU-kompensation.
 
Det är Airbaltic som jobbar för LH på den linjen ikväll. Inkommande flyg till ALC är 1h sen. Kommer ni iväg från ALC med samma försening så landar ni på MUC 21.35, samtidigt som flyget mot ARN ska gå. Blir nog tyvärr en hotellnatt i Tyskland, om LH inte låter planet vänta på er.
 
LH1849 ser ut att vara i luften nu, ca 1,5h sena, och lär inte kunna köra in hela den förseningen. Hoppas att ni ändå tar er hem på något vis. Inkassera några hundra € i ersättning som plåster på såren.

Egentligen var turnaround-tiden bara 45 min men blev nu 1h 22 min.

Det är märkligt ibland att när ett inkommande plan är sent så blir avgående avgång ännu senare. Antagligen för att det "straffas" av att ground handlingen på outstation egentligen inte har tid avsatt för den avgången då. På en hemmabas går det lättare att skifta med annan kärra och pussla om med olika tournaround team så att förseningen kan dämpas något.
 

palmen

Moderator
LH1849 ser ut att vara i luften nu, ca 1,5h sena, och lär inte kunna köra in hela den förseningen. Hoppas att ni ändå tar er hem på något vis. Inkassera några hundra € i ersättning som plåster på såren.

Egentligen var turnaround-tiden bara 45 min men blev nu 1h 22 min.

Det är märkligt ibland att när ett inkommande plan är sent så blir avgående avgång ännu senare. Antagligen för att det "straffas" av att ground handlingen på outstation egentligen inte har tid avsatt för den avgången då. På en hemmabas går det lättare att skifta med annan kärra och pussla om med olika tournaround team så att förseningen kan dämpas något.
Det kan ju vara så att man missar sin slot i luftrummet också och får vänta länge på att få en ny.
 
Toppen