palmen
Moderator
Så var dagen här där mitt 20.000 inlägg på BC ska postas. Har funderat en del på vad man ska skirva eller göra, och det mest logiska är ju att dra ut på någon kul resa och rapportera om det, eller boka någon sjuk resa för poäng eller en mistake fare. Med tanke på situationen i världen nu så blir det av förklarliga skäl ingen resa i den närmsta tiden, och galna award-resor går inte att boka längre (av fler anledningar). Hade en tanke på att man kanske skulle göra något april-skämt igår, men skippade det.
Nu när i stort sätt allt "står still" får man lite tid över till att reflektera över saker. Vart skulle jag vara i livet nu om jag inte den där dagen under sommaren 2011 hade googlat på en resa till Vancouver i början på året efter och råkade få träff på businessclass.se på massor av mina sökningar.
Vad var detta för sida? Ett forum finns för likasinnade även om jag själv på den tiden inte reste direkt frekvent. Blev snabbt medlem och fick nummer 1600. Nedan följer lite av mina minnen från de senaste 9 åren och hur det förändrat mitt liv till det bättre.
2011 var då allt började och jag sökte info om resor till Vancouver och hade hittat ett pris för ca 5000 till Vancouver och i mina tankar så funderade jag på hur man kunde tjäna poäng och om detta var ett bra pris eller inte. Vid denna tid hade jag varit medlem i eurobonus i drygt ett år, men har inga minnen av att jag krediterat något dit, kanske någon tur och retur inom Europa.
Denna resa är ett kapitel i sig, men nästan 3 veckor i västra Kanada där jag mötte upp med 2 backpacker vänner från Australien som jag lärde känna 2005/06. 2kg saltlakrits hade jag med mig till min svenska vän som bodde i Whistler. Sista veckan spenderades ute på Vancouver Island och gjorde en roadtrip på ön med min andra vän från backpackertiden där vi gjorde en surprise visit till en till som jag träffade i Australien, kan ju lugnt säga att det var lite förvånade miner när man ringde på dörren.
En av de mest legendariska trådar startades under hösten 2011, reflexvästarna. Har ni missat denna tråd så kan jag tipsa om den, det förekommer ju hänvisningar till just reflexväst lite då och då. Lite kul att titta på första inlägget och antalet likes det fått och jämföra med dagens verklighet. Vilken resa som BC har gjort under dessa år.
50.000 Eurobonus poäng för 5000kr inkl 100 reflexvästar! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
2012 verkar vara då jag var på min först BC-träff på Monks, har blivit ett antal träffar efter det. Vi verkar ha haft det trevligt då jag enligt post i tråden inte var "speedy gonzales på morgonen efter på väg till jobbet"
BC.se 4:e Stockholms träff: 2012-JUN-19 kl. 18 Monks på Wallingatan | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
9e december var det dags för julbord med BC och denna kväll träffade jag några personer som nu tillhör mina absolut närmsta vänner, det viste jag ju inte om då men vi hade en väldigt trevlig kväll.
BC.se Julbord i Stockholm... | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
2013 är året då det börjar hända saker med mitt resande. Jag hade själv satt ett mål att jag skulle flyga i första klass någon gång innan jag blev 50 (var ca 30 vid tillfället då jag satte upp detta mål). Nu behövde jag inte vänta tills jag fyller 50, utan redan detta år så gör jag min första resa i FIrst. Utresan är med Thai Airways från Frankfurt i deras "inhyrda" Jet Airways plan med sviter längst fram. Lite kul nu i dagarna då jag fått massa påminnelser om detta då resan gick under mars månad. Hemresan med Asiana i deras B747-Combi och det rankar jag än idag som en av de absolut bästa upplevelserna i First. 9 rätters meny och världsklass rakt igenom (förutom stolen).
2013 är även det året som grundaren av detta forum chartrar en sista MD-80 flight med SAS innan planet pensioneras när vi kommit fram till Oslo. Detta är nog än idag den absolut roligaste flygdagen i mitt liv. Vill ni läsa mer om detta så titta i följande trådar
BusinessClass MD-80 resa 26:e oktober: Priser & paket | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Inför BusinessClass 001 - Sista MD-80 flygningen 26/10 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
BC001 live-tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
2014 i januari så gör jag min första resa till Sydamerika med United via London och Chicago. Resan kostade ca 7000 kronor och med tanke på de generösa regler som var för att bli guld på Aegean så skulle denna resa räcka för att bli guld, dvs mitt första guldkort var i hamn. Här började även United komma in i bilden då det fanns en bra deal att kunna köpa dubbelt så mycket miles för x dollar som resan var, dvs jag skulle få in en bit över 40k miles vilket var precis vad som behövdes för att kunna flyga Tokyo-Söderhavet med United-poäng i business (Söderhavet och Japan räknades till Stilla Havs regionen), men man var tvungen att flyga via Australien. Första flighten till London blev nästan 3h sen pga snöoväder och det var ytterst oklart om jag skulle hinna min connection eller ej, byta terminal på Heathrow och ha ca 30 minuter till avgång ska inte gå men det lyckades, boardade efter "gate closed". Då risken var stor för missad flight så startade jag en "hjälp-tråd" på BC för att få tips om vad jag kunde göra utifall att det sket sig och den hjälp man fick där över tänkbara flighter man kunde ta istället var väldigt uppskattad.
Detta år gör jag även min första resa i Business. Hade bokat en stört billig ekonomi-biljett med SAS och fick med mig en annan frequent flyer på resan. På Kastrup lyckas jag uppgradera med poäng till Business och får åka med LN-RKP, stoltheten i SAS flotta som då var det bästa som kunde erbjudas.
Framåt hösten så var det dags för min stora resa till Söderhavet, efter mycket inspiration från Jacob och hans reserapporter så skulle jag åka dit själv. Utresa till Tokyo där jag sedan skulle flyga Thai Airways i business på övervåningen på en B747 (var en del av min bucketlist) till Bangkok, vidare till Sydney med Thai och sedan Air New Zealand ut till Rarotonga (denna avgång går en dag i veckan, fredagar om jag kommer ihåg rätt).
I och med denna resa så tog det nu fart på ritkigt med flygande och samla poäng. Vi var många som köpte lifemiles och US Airways poäng för att boka bonusresor. Innan året var slut hade jag även gjort debut på övervåningen i Lufthansas B747 i First, tyvärr finns ju inte denna produkt kvar. Resan gick till San Francisco (via Vancouver) och jag har lite bilder från hur jag jagade Pliny the Elder i butikerna i San Francisco och lyckas köpa 2 flaskor, lyckan var total.
2015 så uppnår jag Diamond på SAS, en och annan resa ner till EU3-zonen som gav minst 10k poäng i plus för ca 2000 kronor var startskottet till några intensiva år med mycket bra intjäning på SAS flighter.
Besöker San Francisco med 3 andra personer och vi kör en roadtrip i ca 1 vecka. Lite roligt att ingen av oss åkte dit tillsammans, alla kom vi dit med olika flygbolag. Besök på Russian River var målet för min del, mycke töl blev det samt några vingårdar.
Diamond-träff på Scanidic Hasseludden och det var in i det sista oklart om Rickard Gustafsson skulle kunna dyka upp då det var lite "strejk-kris" för tillfället men det löste sig.
I slutet på sommaren bjuder jag med en vän till New York i SAS Business, hans första kommenta ombord var "fet stol". Vi körde ölprovning med 3 olika burkar Mikkeller för SAS, flygvärdinnorna såg ut som frågetecken när vi ville testa alla 3 samtidigt, blue skies är nog fortfarande min favorit av burkölen som druckits ombord på flyg.
Detta året uppnår jag Eurobonus Diamond, BA Gold (fick som gåva) och Alitalia Freccia Alata Plus som man kunde matcha sig till, dvs "högsta" status i alla tre allianserna (jag är medveten om att det finns några högre nivåer inom dessa program).
Det blev några resor till Kalifornien och en "instagram-kompis" tyckte jag skulle komma över och dricka öl med dom i Monterey någon tisdag framöver. Ger man mig en sådan utmaning så är det challenge accepted.och resan dit gick med ANA First FRA-TYO-IAH, var en skön feature att kunna betala med lifemiles och en enkel i First från Europa till USA. Inrikes USA med US Airways till Monterey där det blir besök på Alvarado Street Brewery, mitt nuvarande favoritbryggeri. Hemresan gick från Houston till London och Stockholm med Aegean miles (de miles jag tjänade på resan till Rarotonga)
Grand Hotell och nobellmiddag från 1901 med massa likasinnade frequest flyers får avsluta summering av 2015
2016 får jag möjlighet att bjuda med brorsan till Kalifornien i First med Lufthansa, en galen resa med en hel del roliga "incidenter". Brorsan hade ju tex checkat in sitt hårvax och under besök på FCT så inser han att han inte kunde fixa håret. Vad gör man? Fanns inget att få tag på och han förklarade "problemet" för personalen som då helt enkelt åkte till närmsta butik och köpte en burk till honom, vilken service!
Senare under sommaren så åker jag till USA 2 ggr på en vecka, anledningen till detta är att Star Alliance kör en target på Deltas hubbar och man kunde boka business för 6000 kronor tur och retur. Denna dela levde rätt länge så oklart om det var en mistake fare eller inte. En av resorna gick till Seattle, självklart samtidigt som en Microsoft konferens och hotellen är fruktansvärt dyra. Var billigare att flyga till Victoria med sjöplan och ta en natt där och åka tillbaka dagen efter än en natt i Seattle. Här får jag möjligheten att sitta i cockpit för första gången under en flygning när vi ska tillbaka till Seattle.
2017 får jag möjligheten att besöka Lufthansas roll in event för deras A350 i Munchen. Trodde det skulle vara lite "media" och få se planet och fota lite. Lite förvånad när man inser att det är en stor fest för omkring 2000 personer, men vilken upplevelse.
Under sommaren så gör jag min första resa med Singapore First, ett kort hopp till Jakarta för att få till detta med Eurobonus-poäng (det var innan det var möjligt att boka från Köpenhamn).
Under sommaren besöker vi Mikkeller i Köpenhamn och testar igenom SAS öl och massa annat gott som de hade att bjuda på, tror vi var omkring 20 pers som flög in från olika delar av Norden för detta event, så oerhört tacksam att vi fick denna möjlighet. Innan sommaren är slut har jag gjort min första provflygning i cockpit där jag fick flyga lite själv i samband med en open pilot day på OSM Aviation. Kan ju lugnt säga att detta är något jag vill göra betdyligt oftare.
2018 sker en av mina galnaste resor. SAS hade lite vilda västern där man släppte på alla regler för vad som var tillåtet på en eurobonusresa. Jag valde att åka till San Francisco via Bangkok-Seoul-Los Angeles-Tokyo, allt i First. Här inträffar en av de mest bisarra grejer i mitt frequent flyer liv. På resan LAX-NRT-SFO där jag ska ha 1h i Tokyo innan jag ska tillbaka så håller checkin personalen på att tappa hakan och förstår inte alls varför någon bokat mig fel via Tokyo. Tog nästan 10 minuter och massa knappande på datorn innan jag var incheckad. Väl i Tokyo så börjar det snöa men alla planen lyfter innan oss, vi taxar ut till startbanan, varvar upp motorerna och gör sedan en cirkulation på marken och tillbaka igen. Vad händer? Det snöar lite väl mycket kan jag hålla med om och Narita är inte direkt förberett för så mycket snö. Slutade med att vi åkte tillbaka till gaten och blev flera timmar sena innan vi kom iväg någon gång under natten. Personalen som avisade planen stod med "vattenslangar" och spolade bort snö från planen. Hur många andra har varit på väg att bli fast i en snöstorm i Tokyo på en resa LAX-SFO? Troligtvis är jag rätt ensam om detta.
2019 är ju rätt nära i tiden men det jag framförallt tar med mig från detta år är min lite galna sommarresa till Barcelona. Om det är någon som inte läst tråden så kan jag kort sammanfatta den med att jag åkte via Hawaii och Sydafrika på 3 olika biljetter.
[Semi-Live]En oförglömlig sommarsemester | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Misstake fare med BA var det som startade allt, flyg Johannesburg-Barcelona med BA i FIrst för 8000 kronor. Nu var man ju tvungen att ta sig till Johannesburg och hur maxar man då detat med en Eurobonus bokning, jo självklart från Hawaii. Till Hawaii finns det en bra deal med BA större delen av året för ca 23.000 kronor i business och möjlighet att dra in 1080 TP. Dessa två biljetter med BA gav mig ett nytt guld.
2020 nu är vi i närtid och min sista flight innan Corona bröt ut var SAS första flight med A350 till Chicago den 28 Januari. Sedan dess har jag varit strandad och nu gäller det att bara försöka klara rådande omständigheter så får vi se när man kan resa igen. Har resor bokade i Juli men det är väl högst osäkert just nu om de kommer att kunna att göras.
BC-träffar
Allt började som sagt med en träff på Monks 2012, efter det har det blivit massor av resor med likasinnade. Vi har ju en årligt återkommande resa till Barcelona på hösten, flertalet lounge-resor till framförallt London, julefrokost i Köpenhamn, träffar i Stockholm varje månad och nu även en tradition med Hong Kong i slutet på året.
Jag kan lugnt säga att ha hittat BC under 2011 har givit mig oerhört mycket, både upplevelser och massa nya kontakter och nya vänner som jag nu även umgås med utanför forumet.
Vill tacka för all den info och kunskap som medlemmar delat med sig av under alla dessa åren som man kunnat ta till sig och sedan utnyttja kunskapen för egna resor.
Alla reserapporter är det som jag framförallt tar till mig, det började med Jacobs sommarresor där det kom ett nytt "avsnitt" varje vecka där man fick följa hans äventyr och man drömde om att själv kunna göra samma sak någon gång framöver. Jag hoppas att många kommer att fortsätta dela med sig av sina resor framöver, när vi kan börja resa igen.
Vet inte om folk har orkat att läsa hit, lite brist på bilder kan jag hålla med om, men kände för att skriva av mig lite och försöka sammanfatta lite av de galna sake rman varit med om
Nu när i stort sätt allt "står still" får man lite tid över till att reflektera över saker. Vart skulle jag vara i livet nu om jag inte den där dagen under sommaren 2011 hade googlat på en resa till Vancouver i början på året efter och råkade få träff på businessclass.se på massor av mina sökningar.
Vad var detta för sida? Ett forum finns för likasinnade även om jag själv på den tiden inte reste direkt frekvent. Blev snabbt medlem och fick nummer 1600. Nedan följer lite av mina minnen från de senaste 9 åren och hur det förändrat mitt liv till det bättre.
2011 var då allt började och jag sökte info om resor till Vancouver och hade hittat ett pris för ca 5000 till Vancouver och i mina tankar så funderade jag på hur man kunde tjäna poäng och om detta var ett bra pris eller inte. Vid denna tid hade jag varit medlem i eurobonus i drygt ett år, men har inga minnen av att jag krediterat något dit, kanske någon tur och retur inom Europa.
Denna resa är ett kapitel i sig, men nästan 3 veckor i västra Kanada där jag mötte upp med 2 backpacker vänner från Australien som jag lärde känna 2005/06. 2kg saltlakrits hade jag med mig till min svenska vän som bodde i Whistler. Sista veckan spenderades ute på Vancouver Island och gjorde en roadtrip på ön med min andra vän från backpackertiden där vi gjorde en surprise visit till en till som jag träffade i Australien, kan ju lugnt säga att det var lite förvånade miner när man ringde på dörren.
En av de mest legendariska trådar startades under hösten 2011, reflexvästarna. Har ni missat denna tråd så kan jag tipsa om den, det förekommer ju hänvisningar till just reflexväst lite då och då. Lite kul att titta på första inlägget och antalet likes det fått och jämföra med dagens verklighet. Vilken resa som BC har gjort under dessa år.
50.000 Eurobonus poäng för 5000kr inkl 100 reflexvästar! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
2012 verkar vara då jag var på min först BC-träff på Monks, har blivit ett antal träffar efter det. Vi verkar ha haft det trevligt då jag enligt post i tråden inte var "speedy gonzales på morgonen efter på väg till jobbet"
BC.se 4:e Stockholms träff: 2012-JUN-19 kl. 18 Monks på Wallingatan | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
9e december var det dags för julbord med BC och denna kväll träffade jag några personer som nu tillhör mina absolut närmsta vänner, det viste jag ju inte om då men vi hade en väldigt trevlig kväll.
BC.se Julbord i Stockholm... | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
2013 är året då det börjar hända saker med mitt resande. Jag hade själv satt ett mål att jag skulle flyga i första klass någon gång innan jag blev 50 (var ca 30 vid tillfället då jag satte upp detta mål). Nu behövde jag inte vänta tills jag fyller 50, utan redan detta år så gör jag min första resa i FIrst. Utresan är med Thai Airways från Frankfurt i deras "inhyrda" Jet Airways plan med sviter längst fram. Lite kul nu i dagarna då jag fått massa påminnelser om detta då resan gick under mars månad. Hemresan med Asiana i deras B747-Combi och det rankar jag än idag som en av de absolut bästa upplevelserna i First. 9 rätters meny och världsklass rakt igenom (förutom stolen).
2013 är även det året som grundaren av detta forum chartrar en sista MD-80 flight med SAS innan planet pensioneras när vi kommit fram till Oslo. Detta är nog än idag den absolut roligaste flygdagen i mitt liv. Vill ni läsa mer om detta så titta i följande trådar
BusinessClass MD-80 resa 26:e oktober: Priser & paket | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Inför BusinessClass 001 - Sista MD-80 flygningen 26/10 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
BC001 live-tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
2014 i januari så gör jag min första resa till Sydamerika med United via London och Chicago. Resan kostade ca 7000 kronor och med tanke på de generösa regler som var för att bli guld på Aegean så skulle denna resa räcka för att bli guld, dvs mitt första guldkort var i hamn. Här började även United komma in i bilden då det fanns en bra deal att kunna köpa dubbelt så mycket miles för x dollar som resan var, dvs jag skulle få in en bit över 40k miles vilket var precis vad som behövdes för att kunna flyga Tokyo-Söderhavet med United-poäng i business (Söderhavet och Japan räknades till Stilla Havs regionen), men man var tvungen att flyga via Australien. Första flighten till London blev nästan 3h sen pga snöoväder och det var ytterst oklart om jag skulle hinna min connection eller ej, byta terminal på Heathrow och ha ca 30 minuter till avgång ska inte gå men det lyckades, boardade efter "gate closed". Då risken var stor för missad flight så startade jag en "hjälp-tråd" på BC för att få tips om vad jag kunde göra utifall att det sket sig och den hjälp man fick där över tänkbara flighter man kunde ta istället var väldigt uppskattad.
Detta år gör jag även min första resa i Business. Hade bokat en stört billig ekonomi-biljett med SAS och fick med mig en annan frequent flyer på resan. På Kastrup lyckas jag uppgradera med poäng till Business och får åka med LN-RKP, stoltheten i SAS flotta som då var det bästa som kunde erbjudas.
Framåt hösten så var det dags för min stora resa till Söderhavet, efter mycket inspiration från Jacob och hans reserapporter så skulle jag åka dit själv. Utresa till Tokyo där jag sedan skulle flyga Thai Airways i business på övervåningen på en B747 (var en del av min bucketlist) till Bangkok, vidare till Sydney med Thai och sedan Air New Zealand ut till Rarotonga (denna avgång går en dag i veckan, fredagar om jag kommer ihåg rätt).
I och med denna resa så tog det nu fart på ritkigt med flygande och samla poäng. Vi var många som köpte lifemiles och US Airways poäng för att boka bonusresor. Innan året var slut hade jag även gjort debut på övervåningen i Lufthansas B747 i First, tyvärr finns ju inte denna produkt kvar. Resan gick till San Francisco (via Vancouver) och jag har lite bilder från hur jag jagade Pliny the Elder i butikerna i San Francisco och lyckas köpa 2 flaskor, lyckan var total.
2015 så uppnår jag Diamond på SAS, en och annan resa ner till EU3-zonen som gav minst 10k poäng i plus för ca 2000 kronor var startskottet till några intensiva år med mycket bra intjäning på SAS flighter.
Besöker San Francisco med 3 andra personer och vi kör en roadtrip i ca 1 vecka. Lite roligt att ingen av oss åkte dit tillsammans, alla kom vi dit med olika flygbolag. Besök på Russian River var målet för min del, mycke töl blev det samt några vingårdar.
Diamond-träff på Scanidic Hasseludden och det var in i det sista oklart om Rickard Gustafsson skulle kunna dyka upp då det var lite "strejk-kris" för tillfället men det löste sig.
I slutet på sommaren bjuder jag med en vän till New York i SAS Business, hans första kommenta ombord var "fet stol". Vi körde ölprovning med 3 olika burkar Mikkeller för SAS, flygvärdinnorna såg ut som frågetecken när vi ville testa alla 3 samtidigt, blue skies är nog fortfarande min favorit av burkölen som druckits ombord på flyg.
Detta året uppnår jag Eurobonus Diamond, BA Gold (fick som gåva) och Alitalia Freccia Alata Plus som man kunde matcha sig till, dvs "högsta" status i alla tre allianserna (jag är medveten om att det finns några högre nivåer inom dessa program).
Det blev några resor till Kalifornien och en "instagram-kompis" tyckte jag skulle komma över och dricka öl med dom i Monterey någon tisdag framöver. Ger man mig en sådan utmaning så är det challenge accepted.och resan dit gick med ANA First FRA-TYO-IAH, var en skön feature att kunna betala med lifemiles och en enkel i First från Europa till USA. Inrikes USA med US Airways till Monterey där det blir besök på Alvarado Street Brewery, mitt nuvarande favoritbryggeri. Hemresan gick från Houston till London och Stockholm med Aegean miles (de miles jag tjänade på resan till Rarotonga)
Grand Hotell och nobellmiddag från 1901 med massa likasinnade frequest flyers får avsluta summering av 2015
2016 får jag möjlighet att bjuda med brorsan till Kalifornien i First med Lufthansa, en galen resa med en hel del roliga "incidenter". Brorsan hade ju tex checkat in sitt hårvax och under besök på FCT så inser han att han inte kunde fixa håret. Vad gör man? Fanns inget att få tag på och han förklarade "problemet" för personalen som då helt enkelt åkte till närmsta butik och köpte en burk till honom, vilken service!
Senare under sommaren så åker jag till USA 2 ggr på en vecka, anledningen till detta är att Star Alliance kör en target på Deltas hubbar och man kunde boka business för 6000 kronor tur och retur. Denna dela levde rätt länge så oklart om det var en mistake fare eller inte. En av resorna gick till Seattle, självklart samtidigt som en Microsoft konferens och hotellen är fruktansvärt dyra. Var billigare att flyga till Victoria med sjöplan och ta en natt där och åka tillbaka dagen efter än en natt i Seattle. Här får jag möjligheten att sitta i cockpit för första gången under en flygning när vi ska tillbaka till Seattle.
2017 får jag möjligheten att besöka Lufthansas roll in event för deras A350 i Munchen. Trodde det skulle vara lite "media" och få se planet och fota lite. Lite förvånad när man inser att det är en stor fest för omkring 2000 personer, men vilken upplevelse.
Under sommaren så gör jag min första resa med Singapore First, ett kort hopp till Jakarta för att få till detta med Eurobonus-poäng (det var innan det var möjligt att boka från Köpenhamn).
Under sommaren besöker vi Mikkeller i Köpenhamn och testar igenom SAS öl och massa annat gott som de hade att bjuda på, tror vi var omkring 20 pers som flög in från olika delar av Norden för detta event, så oerhört tacksam att vi fick denna möjlighet. Innan sommaren är slut har jag gjort min första provflygning i cockpit där jag fick flyga lite själv i samband med en open pilot day på OSM Aviation. Kan ju lugnt säga att detta är något jag vill göra betdyligt oftare.
2018 sker en av mina galnaste resor. SAS hade lite vilda västern där man släppte på alla regler för vad som var tillåtet på en eurobonusresa. Jag valde att åka till San Francisco via Bangkok-Seoul-Los Angeles-Tokyo, allt i First. Här inträffar en av de mest bisarra grejer i mitt frequent flyer liv. På resan LAX-NRT-SFO där jag ska ha 1h i Tokyo innan jag ska tillbaka så håller checkin personalen på att tappa hakan och förstår inte alls varför någon bokat mig fel via Tokyo. Tog nästan 10 minuter och massa knappande på datorn innan jag var incheckad. Väl i Tokyo så börjar det snöa men alla planen lyfter innan oss, vi taxar ut till startbanan, varvar upp motorerna och gör sedan en cirkulation på marken och tillbaka igen. Vad händer? Det snöar lite väl mycket kan jag hålla med om och Narita är inte direkt förberett för så mycket snö. Slutade med att vi åkte tillbaka till gaten och blev flera timmar sena innan vi kom iväg någon gång under natten. Personalen som avisade planen stod med "vattenslangar" och spolade bort snö från planen. Hur många andra har varit på väg att bli fast i en snöstorm i Tokyo på en resa LAX-SFO? Troligtvis är jag rätt ensam om detta.
2019 är ju rätt nära i tiden men det jag framförallt tar med mig från detta år är min lite galna sommarresa till Barcelona. Om det är någon som inte läst tråden så kan jag kort sammanfatta den med att jag åkte via Hawaii och Sydafrika på 3 olika biljetter.
[Semi-Live]En oförglömlig sommarsemester | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Misstake fare med BA var det som startade allt, flyg Johannesburg-Barcelona med BA i FIrst för 8000 kronor. Nu var man ju tvungen att ta sig till Johannesburg och hur maxar man då detat med en Eurobonus bokning, jo självklart från Hawaii. Till Hawaii finns det en bra deal med BA större delen av året för ca 23.000 kronor i business och möjlighet att dra in 1080 TP. Dessa två biljetter med BA gav mig ett nytt guld.
2020 nu är vi i närtid och min sista flight innan Corona bröt ut var SAS första flight med A350 till Chicago den 28 Januari. Sedan dess har jag varit strandad och nu gäller det att bara försöka klara rådande omständigheter så får vi se när man kan resa igen. Har resor bokade i Juli men det är väl högst osäkert just nu om de kommer att kunna att göras.
BC-träffar
Allt började som sagt med en träff på Monks 2012, efter det har det blivit massor av resor med likasinnade. Vi har ju en årligt återkommande resa till Barcelona på hösten, flertalet lounge-resor till framförallt London, julefrokost i Köpenhamn, träffar i Stockholm varje månad och nu även en tradition med Hong Kong i slutet på året.
Jag kan lugnt säga att ha hittat BC under 2011 har givit mig oerhört mycket, både upplevelser och massa nya kontakter och nya vänner som jag nu även umgås med utanför forumet.
Vill tacka för all den info och kunskap som medlemmar delat med sig av under alla dessa åren som man kunnat ta till sig och sedan utnyttja kunskapen för egna resor.
Alla reserapporter är det som jag framförallt tar till mig, det började med Jacobs sommarresor där det kom ett nytt "avsnitt" varje vecka där man fick följa hans äventyr och man drömde om att själv kunna göra samma sak någon gång framöver. Jag hoppas att många kommer att fortsätta dela med sig av sina resor framöver, när vi kan börja resa igen.
Vet inte om folk har orkat att läsa hit, lite brist på bilder kan jag hålla med om, men kände för att skriva av mig lite och försöka sammanfatta lite av de galna sake rman varit med om