Senaste nytt

2-4-1 Swiss/Lufthansa Business/First Sale. Ex: UK

Någon som vet varför det är dyrare att åka till Hong Kong med Swiss First mot t.ex Shanghai i jämförelse mot Swiss Business som är billigare till Hong Kong än Shanghai?

Vilket gissningsvis också är varför Singapore lyser med sin frånvaro i alla fyra listorna...

Nu är 40.000kr sjukt mycket pengar, men för väldigt flygintresserade och Asien-fantaster så tipsar jag igen om att Swiss/Lufthansa First till Singapore från Sverige har både stopover ut/hem samt intressanta router:
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-LH-ZRH/VIE/MUC/GVA/FRA/DUS/CGN-ZRH/VIE/MUC/GVA/FRA/
DUS/CGN-LH-SIN/SHA/SGN/JKT/HKT/HKG/BKK/BJS-WE/VN/TG/SQ/PR/
PG/OZ/NH/MI/MH/LH/KA/JQ/HX/GA/CX/CI/CA/BR/BL/3K-SIN
2. STO-LH-ZRH/VIE/MUC/GVA/FRA/DUS/CGN-ZRH/VIE/MUC/GVA/FRA/
DUS/CGN-LH-SIN
3. STO-LH-ZRH/VIE/MUC/GVA/FRA/DUS/CGN-ZRH/VIE/MUC/GVA/FRA/
DUS/CGN-LH-BKK-TG/SQ/LH-SIN

Mellan både Shanghai, Peking samt Hong Kong flyger Singapore Airlines med First som går att boka med denna. Jag personligen tycker att detta är bästa värdet för Swiss/Lufthansa eftersom det går att besöka upp till 3 destinationer i samma bokning (t.ex. Shanghai, Singapore och Hong Kong) samt flyga Lufthansa, Swiss, och Singapore Airlines First på samma bokning OCH besöka massor av FCL/FCT/HON samt Private Room.

Tyvärr är A380 rutterna med Singapore Airlines inte tillgängliga, det går bara att boka B77W. Men jag gissar att dyker man upp på flygplatsen tidigt så bokar kanske SQ om frågar man snällt.

Noterar att det för LH/LX Limousine Service står att biljetterna måste vara "issued in the UK". Betyder detta att man diskvalificeras om man köper från svenska OTA, som exempelvis Travelstart eller Expedia.se? Är det ens något de kollar upp?

https://www.swiss.com/unitedkingdom/en/first-class-limousine-service

Ja, tyvärr. Försökte få limo service i London i dec när jag hade en F biljett vidare från FRA samma dag. De sa att jag inte var berättigad eftersom biljetten var köpt i Sverige. Man var tvungen att visa hur biljetten var köpt.

Vi hade en separat bokning från Stockholm dagen innan så jag försökte med Limo service i Stockholm istället men de avböjde med hänvisning till att min F bokning började i London. Moment 22 o_O.

Ja, tyvärr. Försökte få limo service i London i dec när jag hade en F biljett vidare från FRA samma dag. De sa att jag inte var berättigad eftersom biljetten var köpt i Sverige. Man var tvungen att visa hur biljetten var köpt.

Vi hade en separat bokning från Stockholm dagen innan så jag försökte med Limo service i Stockholm istället men de avböjde med hänvisning till att min F bokning började i London. Moment 22 o_O.
Trist inställning! För LH/LX del bör det ju inte vara någon skillnad var man köpt biljetten. Samma sak för CTS/Tristar som får betalt från flygbolaget.

Noterar att det för LH/LX Limousine Service står att biljetterna måste vara "issued in the UK". Betyder detta att man diskvalificeras om man köper från svenska OTA, som exempelvis Travelstart eller Expedia.se? Är det ens något de kollar upp?

https://www.swiss.com/unitedkingdom/en/first-class-limousine-service

Trist inställning! För LH/LX del bör det ju inte vara någon skillnad var man köpt biljetten. Samma sak för CTS/Tristar som får betalt från flygbolaget.

Jag har köpt denna typ av biljett tidigare, och då har jag använt Limotjänsten i UK. Det vill säga anlänt kvällen innan, haft möten nästa dag innan avresa vidare och hämtats då.

För mig är det helt naturligt att det INTE ingår transport till Arlanda/Göteborg om en svensk resenär köper denna resan från UK och sen köper till en resa till UK. Det är rätt enkelt: Lufthansas svenska verksamhet skulle få betala för detta från sin marknadsbudget, men sen skulle dom inte få ta del av intäkten i sina mätetal.

Lokal promotions/erbjudande är just det: lokal som kommer ur en lokal marknadsbudget. Jag antar att köpa samma fordon i UK som i Sverige skulle också innebära olika erbjudanden.

För mig är det helt naturligt att det INTE ingår transport till Arlanda/Göteborg om en svensk resenär köper denna resan från UK och sen köper till en resa till UK. Det är rätt enkelt: Lufthansas svenska verksamhet skulle få betala för detta från sin marknadsbudget, men sen skulle dom inte få ta del av intäkten i sina mätetal.

Håller helt med men vi kunde inte låta bli att försöka när vi blev neka limo service i London ;). Det som jag inte förstår är varför biljetten behöver vara utfärdad i UK. Vi hade trots allt LH revenue biljetter. Stockholm tycks inte ha samma krav. Då räcker det med att resan utgår från Stockholm?

Håller helt med men vi kunde inte låta bli att försöka när vi blev neka limo service i London ;). Det som jag inte förstår är varför biljetten behöver vara utfärdad i UK. Vi hade trots allt LH revenue biljetter. Stockholm tycks inte ha samma krav. Då räcker det med att resan utgår från Stockholm?

Men vänta nu, blev ni nekade limo från en UK adress till LHR/LCY som var innanför zonen som erbjuds?

Toppen