Senaste nytt

15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

Jag förutsätter att SAS fattat sitt beslut att minska på ARN på kommersiella grunder, i likhet med när de drog ner på GOT.

Kanske det. Men nu när de drog ner verksamheten på GOT. Vad hjälpte det dig om någon pajsare skulle skriva att den minsann har närmare till ARN eller CPH. Jag skiter väl fullständigt om hälften här har närmare eller tycker bättre om CPH än ARN. För mig är det ett uselt beslut med SAS neddragningar på ARN. Med största sannolikhet ett dåligt beslut även för Sverige som stort.

Vad hjälpte det dig om någon pajsare skulle skriva att den minsann har närmare till ARN eller CPH.
Jag tror helt enkelt att många ”ARN-kramare” grovt överskattar upptagningsområdet för flygplatsen. Förstår att det är uselt för dig att de drar ner, liksom det var för mig när de drog ner på GOT. Men det är bara att anpassa sig efter den nya verkligheten.

SAS hade ett begränsat intresse av att betjäna Asien och Afrika, och därför kom turkiska och Gulf-flygbolagen in för att betjäna SAS hemmamarknader. Om det finns pengar att tjäna på Arlanda och SAS inte är tillräckligt relevant kan andra företag komma in eller expandera.

SAS hade en chans att göra med Arlanda vad Finnair gjorde med Helsingfors för långdistansflygningar. Men SAS kom aldrig dit med Arlanda.

SAS hade ett begränsat intresse av att betjäna Asien och Afrika, och därför kom turkiska och Gulf-flygbolagen in för att betjäna SAS hemmamarknader. Om det finns pengar att tjäna på Arlanda och SAS inte är tillräckligt relevant kan andra företag komma in eller expandera.

SAS hade en chans att göra med Arlanda vad Finnair gjorde med Helsingfors för långdistansflygningar. Men SAS kom aldrig dit med Arlanda.
SAS försökte göra för många saker samtidigt och då höll det inte. Hade man satsar på ARN som ordentlig Asien hub och inte bara hkg hade man istället fått ge upp cph, OSL och Nordamerika.

Nu satsar man på att göra en sak och förhoppningsvis göra den bra. Som boende i Stockholm och utgående från ARN är valet på CPH sämre för mig. Men jag tror definitivt det är bättre för sas. Men framförallt att man väljer att gå en väg istället för många.

Om det nu inte finns en direktförbindelse från ARN dit jag vill åka så kollar jag ju på alla andra möjliga alternativ med så få byten som möjligt. Med bytet till Skyteam så ser jag bl a betydligt fler intressanta destinationer västerut och då är varken SAS eller CPH med i den planeringen, som oftast kräver ett extra byte. Jag åker hellre direkt från CDG eller AMS då. Problem solved.

Det kan ju aldrig vara ett flygbolags uppgift eller ansvar att utveckla en flygplats.
Det var nog inte mening att tolkas så, utan kanske mer ”utnyttja Arlanda på samma sätt” dvs syftar med på vad SAS hade kunnat göra med riktat fokus på Arlanda-Asien, inte att man som flygbolag hade börjat utveckla flygplatsen.

Dock kan man inte frånse symbiosen mellan HEL och Finnair, och SAS och dess tre största hubar. Eller vilket som helst stort flygbolag och deras hubar. Men effekten är mest tydlig på småbolag som SAS och AY som aldrig kan erbjuda ett globalt nätverk utan balanserar hemmamarknadens lokala behov och sedan en långdistansstrategi.

SAS försökte göra för många saker samtidigt och då höll det inte. Hade man satsar på ARN som ordentlig Asien hub och inte bara hkg hade man istället fått ge upp cph, OSL och Nordamerika.

Nu satsar man på att göra en sak och förhoppningsvis göra den bra. Som boende i Stockholm och utgående från ARN är valet på CPH sämre för mig. Men jag tror definitivt det är bättre för sas. Men framförallt att man väljer att gå en väg istället för många.
Ja, men SAS har också försökt göra för många olika saker vid olika tidpunkter. Finnair och Icelandair gick med långsiktiga strategier och höll fast vid dem.

SAS "strategi" under de senaste två decennierna? “Cut and run“ och ändra riktning? Den typen av spel fungerar lättare för en jätte som Delta än för en mindre fisk som SAS.

Toppen