Senaste nytt

14 flyg och 23000 miles - resan söderut har börjat

Hmm hur räknas flygförseningar när man landar, taxat färdigt eller kommer fram till terminalen? När man har bussgate.
Jag har nu landat 1:55h försenad men ersättning vid 2 timmar
I Europa: när åtminstone en dörr har öppnats.

3.3.3.
Measuring the delay at arrival and concept of time of arrival

The Court has concluded that the concept of ‘time of arrival’, which is used to determine the length of the delay to which passengers on a flight have been subject if arrival is delayed, corresponds to the time at which at least one of the doors of the aircraft is opened, the assumption being that, at that moment, the passengers are permitted to leave the aircraft.The Commission considers that the operating air carrier should register the time of arrival on the basis of, for instance,a signed declaration by the flight crew or handling agent. The time of arrival should be provided free of charge upon request to the national enforcement body and the passengers where the operating air carrier seeks to rely on the arrival time as evidence of compliance with the Regulation.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=EN
 
Intryck från Andes:
Det var lowcost på riktigt igår, man sparade in både på säkerhetsgenomgång, ignorerade passagerarnas tryck på knappen och ingen säkerhetscheck eller avisering inför landning...


Nu fortsätter resan, dagens flygning tar 1:55h och tar mig till en stad med ett oljeraffenaderi men det är inte därför jag flyger dit, flyger med austral embraer 190
1e28f720817af5440e38538b7f1ab3a5.jpg

Vart ska jag nu?
 
I Europa: när åtminstone en dörr har öppnats.

3.3.3.
Measuring the delay at arrival and concept of time of arrival

The Court has concluded that the concept of ‘time of arrival’, which is used to determine the length of the delay to which passengers on a flight have been subject if arrival is delayed, corresponds to the time at which at least one of the doors of the aircraft is opened, the assumption being that, at that moment, the passengers are permitted to leave the aircraft.The Commission considers that the operating air carrier should register the time of arrival on the basis of, for instance,a signed declaration by the flight crew or handling agent. The time of arrival should be provided free of charge upon request to the national enforcement body and the passengers where the operating air carrier seeks to rely on the arrival time as evidence of compliance with the Regulation.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=EN
Var det inte något flygbolag som överklagade "hela vägen" inom EU för ett fall där planet landat innan den hårda gränsen men där det inte kom till gate förrän nämnda hårda gräns passerats? Om jag minns rätt så fick flygbolaget på nöten.
 
Var det inte något flygbolag som överklagade "hela vägen" inom EU för ett fall där planet landat innan den hårda gränsen men där det inte kom till gate förrän nämnda hårda gräns passerats? Om jag minns rätt så fick flygbolaget på nöten.
Tips: läs länken @Agö gav och du har under fotnoten (31) fallnummer Case C-452/13, Germanwings, ECLI:EU:C:2014:2141, paragraph 27.

Alternativt: gå in på EU-lex, fliken Document information, skrolla ned, och se de olika fallen som är länkat till artikeltexten. Här finns också samma fall som ovan. CELEX:62013CJ0452

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Fallet säger att ankomsttiden ska räknas till det klockslag som passageraren är fri att gå varthän hen behagar, dvs när dörren öppnas vid gate.
Men om det är bussgate så är ju passageraren inte fri att gå vartsomhelst från flygplanet, utan måste gå till bussen. Alltså borde ankomsttiden vara till när bussens dörr öppnas vid terminalen. Men detta har jag inte sett en eu-tolkning av.

Gäller ifall 261/2004 är applicerbar. Jag tror inte en inrikesflygning i Argentina med ett icke-eu-bolag räknas in dit.
 
Tack, nu är det inte eu ersättning jag är ute efter utan har försäkring som kompenserar försening efter två timmar
 
Toppen