Senaste nytt

12 dagar mellan Los Angeles och Chicago

RickardG

Medlem
Jag behöver hjälp!
Familjeresan till Hawaii med tre barn har ett inplanerat stopp på amerikanska fastlandet. Vi ankommer Los Angeles och påbörjar sen redan mot Sverige 12 dagar senare, från Chicago. Vi har en enorm beslutsångest hur vi bäst spenderar tiden, och inte minst tar oss till Chicago.

Ett huvudspår har hittills varit att bila runt, i stora drag LA, San Diego, Palm Springs, Las Vegas, Grand Canyon, Death Valley, Sequoia National forest och tillbaka till LA för att sedan flyga till Chicago.
Ett annat spår är att skippa avstickaren söderut och istället lägga lite tid mot området Sierra Nevada, Yosemite och sedan flyga från San Francisco.
Ett tredje spår är att ta sig norrut, mot Vancouver, och flyga därifrån.
Nyligen började jag titta på möjligheten att istället bila eller åka tåg hela vägen till Chicago.

Ja, som ni ser, många tankar som snurrar runt. Ge mig lite tips på hur jag ska tänka :)
Lite fakta som kan påverka: Perioden är mitt i sommaren, ungarna är 7-14 år och älskar allt som har med vatten och natur att göra. Väldigt vana med längre bilsträckor.

Jag var i Yosemite / Sierra Nevada förra året i mars (inte den roligaste tiden på året) och det var fantastiskt!! Både jag och sambon sa att dit måste vi igen under sommarhalvåret!! Så Alternativ 2 är bra om ni gillar natur!

Åka cab från LA till SF är aldrig fel, hyra 2 mustanger kanske? :)

Men LA med lite nöjesparker, Venice beach Hollywood etc tar ett par dagar att riva av, en-två dagar att åka upp till SF, beroende på hur många stopp för San Luis Obispo/Sjölejon/Hearst Castle/Big Sur/Carmel/Monterrey man vill ha. Vandra runt i SF i två dagar och äta kinesiskt, få lite bullit känsla, se Alcatraz, Golden Gate och Palace of Fine Arts Theatre. Flyga upp till Vegas för två dagar och kolla nån Cirque du Soleil, åka bergochdalbana, titta på fontäner sjunkande skepp och hotell malls och sedan flyga till Chicago.

Och sen andas lite...;)

20minuter från GoldenGatebron hittar ni Muir Woods om ni inte hinner med Yosemite, kör HWY1 och sedan flyg till Las Vegas, kör bil till Slot Canyon Page AZ, kör förbi Grand Canyon på väg tillbaka till Las Vegas och flyg till Chicago och ta någon dag eller två i Chicago med cykel utmed sjön, kanot på floden
Det finns hur mycket som helst att göra

Vi gjorde det mesta på din lista förutom Sequoia. Det är lite väl mycket för 12 dagar. Vi var borta 3 veckor. LA är trevligt, och för barnen kanske universal studios uppskattas. Las Vegas, Death Valley, Grand Canyon, Hoover dam var mycket sevärda! Palm Springs var avkopplande, men fanns inte så mycket "att se".

Tips, om ni hyr Cab, see till att ni inte har stora väskor som ska med, för när man fäller ner taket försvinner halva bagageutrymmet.

Jag skulle nog dra ner på antalet utflyktsmål. 3 dagar LA, 1 dag LV, en dag Death Valley (bor i LV), en dag bila igen hoover och sov över nära eller i grand canyon så tar ni en heldag där (om ni ska se solnedgången är det smidigt att bo i parken, men inget måste).

Ev vila upp i palm springs innan nu åker hemåt.

Om ni ska åka HWY1 mellan LA och SF får ni tänka på att vägen är avspärrad på ett ställe till i september 2018 åtminstone. Blir att åka tillbaka och sen runt (rejäl omväg).

Jag hade iallafall avskrivit idén om att bila till Chicago direkt. Mycket bättre att hänga ute i västra USAmed bil och sedan flyga till ORD.

Tack för alla tips, ni har övertygat mig om att inte bila till Chicago eller norrut mot Vancouver. Vi hyr bil i LA och flyger tillbaka från samma ställe eller San Francisco. Just SF med omnejd har vi redan bockat av, och LA har aldrig fallit mig i smaken så jag tror vi hellre spenderar tid på annat håll.
Om det blir ont om tid, vilket skulle ni föredra? En avstickare söderut mot San Diego och någon dag i Palm springs på väg mot Las Vegas, eller åka direkt mot Las Vegas och få lite mer tid kring Sierra Nevada och Yosemite?
Tänk från ett barn/ungdomsperspektiv...

En annan fråga, vi ska försöka pricka in något nöjesfält (Six flags?) och gärna ett vattenland. Några tips?

Tack för alla tips, ni har övertygat mig om att inte bila till Chicago eller norrut mot Vancouver. Vi hyr bil i LA och flyger tillbaka från samma ställe eller San Francisco. Just SF med omnejd har vi redan bockat av, och LA har aldrig fallit mig i smaken så jag tror vi hellre spenderar tid på annat håll.
Om det blir ont om tid, vilket skulle ni föredra? En avstickare söderut mot San Diego och någon dag i Palm springs på väg mot Las Vegas, eller åka direkt mot Las Vegas och få lite mer tid kring Sierra Nevada och Yosemite?
Tänk från ett barn/ungdomsperspektiv...

En annan fråga, vi ska försöka pricka in något nöjesfält (Six flags?) och gärna ett vattenland. Några tips?

Jag föreslår Six Flags Magic Mountain/Hurricane Harbour i Valencia i norra Los Angeles. Mängder med berg- och dalbanor på Magic Mountain med Hurricane Harbour är ett vattenland.

Toppen