Du kan titta på Finnair också. Tidigare var SAS givet val för mig med direktflyg till Stockholm, nu not so much. Prissättningen på biljetter är betydligt högre än Finnair också. Jag byter helt till Finnair nu framöver tror jag. PM:a på du!
Stort tack @RobHK
Är det okej med ett PM om några fler frågor?
Några tankar om att fortsätta köra BAEC eller köra Marco Polo?
Jag kommer flyga runtom lite i Asien blandat biz/PE/ekonomi (endast privatresor)
Hem till Sverige kommer även de bli en blandning av SK/CX några gånger per år.
Hur ser ditt resmönster ut?Jag är snart inne på mitt 8e år i Hong Kong. Har kvalificerat till BAEC Gold varje år sedan jag flyttade hit. Funderar varje år på om jag skall byta till Marco Polo men kommer varje gång fram till att det blir för svårt att nå diamond med mitt resmönster (även om jag skulle lyckas med att statusmatcha mig till Marco Polo Gold). Marco Polo har ett system där man hamnar på noll status poäng och påbörjar nytt medlemsår varje gång man når en ny nivå. Så om man börjar från 0 så är det kämpigt att snabbt nå Diamond... Cathay har även en annan updelning på zoner för statuspoäng än BA, där BA har två zoner och gränsen (för det mesta) ligger på 2000 miles och Cathay har sex zoner.
På det stora hela så hade jag hellre haft marco polo diamond, men jag klarar mig väldigt bra med BAEC Gold. Cathay är väldigt bra på recognition av oneworld emerald och jag blir uppgraderade åtminstone varannan gång jag flyger med dem + att avios fortfarande ger bra utväxling för shorthaul inom Asien.
Det finns ett the Dah Sing British Airways Platinum card, men jag har ingen erfarenhet av det. Kör själv med Amex Cathay Pacific Elite och samlar i Asia Miles för att komplementera när jag det inte finns tillgång till platser via BAEC.