Senaste nytt

100 USD för att gå med i Cathay Pacific bonusprogram?

RobHK

Medlem
Marco Polo programmet är väldigt svårt att uppnå status i. Dock behöver man bara silver för deras lounger, vilka är bland de bästa man kan hitta.

När du flyttar till HK kommer du vilja ha kreditkort i HKD, det är lite krångligt att skaffa första månaderna när man är ny i HK. Bästa är om du redan har Amex i ett annat land, Amex går då med på att du ansöker om ett kort i HK, men din tidigare betalningshistoria som referens. Skaffar du Cathay Amex kortet, så ingår Marco Polo medlemskap gratis. Du bör även försöka tima ditt Cathay Amex kort med en promotion där du spenderar mycket de första månaderna. Detta kommer ge dig många gratis-poäng.

De bästa korten sedan för Miles är HSBC Visa Signature och Stan Charts Asia Miles Mastercard, du bör skaffa ett av dom två.

Något som är konfunderande med Marco Polo är att status poäng är det du samlar där, det du använder för bonus-resor osv är AsiaMiles, så du behöver även ett Asia Miles konto för att få dina miles. Dessa två är sedan sammankopplade, så du anger ditt Marco Polo nummer och det förs då även in Asia Miles på ditt miles konto.
 

Lukas2

Medlem
Jag är medlem i MP och kanske inte det bästa bonusprogrammet när man bor i Sverige och flyger så pass lite som jag gör. Men jag brukar komma upp i silver med nöd och näppe. Inte allt för länge sen så fick de göra om lite, så att man fick mer, club points, per flygning. Kanske för de fick bannor och var för svårt och uppnå status. Sen tidigare i höstas så, ändrade de lounge tillgången för silvermedlemmar. Förut hade man bara tillträde om man flög med Cathay Pacific eller Cathay Dragon. Men nu gäller det även ifall man flyger codeshare, och man flyger på CX/KA nummer. Om jag tolkat det hela rätt.
"Available only to members departing on flights marketed but not necessarily operated by Cathay Pacific or Cathay Dragon." (Klipp och klistrat, från hemsidan) Så det är ju alltid något.
 

henke12

Medlem
Stort tack @RobHK

Är det okej med ett PM om några fler frågor?

Några tankar om att fortsätta köra BAEC eller köra Marco Polo?
Jag kommer flyga runtom lite i Asien blandat biz/PE/ekonomi (endast privatresor)

Hem till Sverige kommer även de bli en blandning av SK/CX några gånger per år.
 

RobHK

Medlem
Du kan titta på Finnair också. Tidigare var SAS givet val för mig med direktflyg till Stockholm, nu not so much. Prissättningen på biljetter är betydligt högre än Finnair också. Jag byter helt till Finnair nu framöver tror jag. PM:a på du!
 

henke12

Medlem
Du kan titta på Finnair också. Tidigare var SAS givet val för mig med direktflyg till Stockholm, nu not so much. Prissättningen på biljetter är betydligt högre än Finnair också. Jag byter helt till Finnair nu framöver tror jag. PM:a på du!

Lyckas inte PM'a dig @RobHK !
Kan du testa att PM'a mig?

Har nu iaf kommit så långt att flyget till HKG är bokat (BA/CX via LHR)

Bank ska väljas,
Amex ska skaffas
Lägenhet ska skaffas
 

RobRoy

Medlem
Stort tack @RobHK

Är det okej med ett PM om några fler frågor?

Några tankar om att fortsätta köra BAEC eller köra Marco Polo?
Jag kommer flyga runtom lite i Asien blandat biz/PE/ekonomi (endast privatresor)

Hem till Sverige kommer även de bli en blandning av SK/CX några gånger per år.


Jag är snart inne på mitt 8e år i Hong Kong. Har kvalificerat till BAEC Gold varje år sedan jag flyttade hit. Funderar varje år på om jag skall byta till Marco Polo men kommer varje gång fram till att det blir för svårt att nå diamond med mitt resmönster (även om jag skulle lyckas med att statusmatcha mig till Marco Polo Gold). Marco Polo har ett system där man hamnar på noll status poäng och påbörjar nytt medlemsår varje gång man når en ny nivå. Så om man börjar från 0 så är det kämpigt att snabbt nå Diamond... Cathay har även en annan updelning på zoner för statuspoäng än BA, där BA har två zoner och gränsen (för det mesta) ligger på 2000 miles och Cathay har sex zoner.


På det stora hela så hade jag hellre haft marco polo diamond, men jag klarar mig väldigt bra med BAEC Gold. Cathay är väldigt bra på recognition av oneworld emerald och jag blir uppgraderade åtminstone varannan gång jag flyger med dem + att avios fortfarande ger bra utväxling för shorthaul inom Asien.


Det finns ett the Dah Sing British Airways Platinum card, men jag har ingen erfarenhet av det. Kör själv med Amex Cathay Pacific Elite och samlar i Asia Miles för att komplementera när jag det inte finns tillgång till platser via BAEC.
 

henke12

Medlem
Jag är snart inne på mitt 8e år i Hong Kong. Har kvalificerat till BAEC Gold varje år sedan jag flyttade hit. Funderar varje år på om jag skall byta till Marco Polo men kommer varje gång fram till att det blir för svårt att nå diamond med mitt resmönster (även om jag skulle lyckas med att statusmatcha mig till Marco Polo Gold). Marco Polo har ett system där man hamnar på noll status poäng och påbörjar nytt medlemsår varje gång man når en ny nivå. Så om man börjar från 0 så är det kämpigt att snabbt nå Diamond... Cathay har även en annan updelning på zoner för statuspoäng än BA, där BA har två zoner och gränsen (för det mesta) ligger på 2000 miles och Cathay har sex zoner.


På det stora hela så hade jag hellre haft marco polo diamond, men jag klarar mig väldigt bra med BAEC Gold. Cathay är väldigt bra på recognition av oneworld emerald och jag blir uppgraderade åtminstone varannan gång jag flyger med dem + att avios fortfarande ger bra utväxling för shorthaul inom Asien.


Det finns ett the Dah Sing British Airways Platinum card, men jag har ingen erfarenhet av det. Kör själv med Amex Cathay Pacific Elite och samlar i Asia Miles för att komplementera när jag det inte finns tillgång till platser via BAEC.
Hur ser ditt resmönster ut?

Jag vet ju inte än hur mitt resmönster kommer se ut riktigt än.
99% - 0 resor inom tjänsten

Hem till Sverige - 2-4 ggr per år?

Intraasien - 1 gång per månad?
 
Toppen