Senaste nytt

10 skäl att välja lyxhotell på resa med små barn

Intressant tråd som jag skulle vilja läsa mer av men tapatalk klipper texten vid "där väntar...."

Har en Samsung S5 med skit os lollipop.

Kan bara hålla med. Min erfarenhet är att om man har möjlighet så ska man boka fina hotell när man reser med barn. Livet för alla blir så mycket enklare. Har ett fint exempel på detta. Vi bodde på Hotel Botanico på Teneriffa med våra barn (då 3 och 6 år.) De blev väldigt intresserade av vad poolmanagern gjorde. Det visade sig att han tog prover på vattenkvalitet och mätte temperatur etc. När vi gick dit och kollade frågade han om de ville hjälpa till och så blev det. Varje dag fick de hjälpa till med mätning och avläsning mm. Oerhört fint gjort av honom och något som ungarna fortfarande är lyriska över. Detta hade säkert kunna hända på ett sämre hotell men det är väl inte så troligt med tanke på personaltäthet/gästmängd etc. Bara ett litet exempel!

Mycket väl skrivet av Björnström. Vi har haft 7-8 resor i början av 2000-talet med 3 barn 2,7,9varav den yngsta med sondmatning och aluväskan full med mediciner och specialmat.
Vi bodde enbart på Meridien Phuket och Khao lak under denna period. Vi kände oss som hemma vid varje besök(3 per år) Personalen kände våra barn vid namn såväl som deras mat och lekvanor. Alltid spontan barnvakt och även sköterska för sondmatning till den yngsta. Conecting room till halv kostnad och kanonbra personal på Pingvinklubben.. Självklart dyrt,men min poäng är att även för den med begränsad ekonomi rekommenderas tveklöst 5 dyra dygn framför 10 billiga:)
Tyvärr måste sägas föll Meridien runt 2005 då halva hotellet såldes i bulk till Ukrainsk resebyrå, har inte besökt sedan dess.

Det är extremt viktigt av både de av Björn angivna skälen men också för att man ju kan fundera på: om det kostar 60 000 ex shopping att dra till NYC en vecka med ett medelmåttigt hotell och 68 000 med ett riktigt schysst, det gör ingen stor skillnad.

I jämförelse med att sätta hela familjen i BC (+50000 minst) på resan är detta prisvärt..

Ska bo här nästa vecka:
Sofitel New York. Luxury Suite - 1 king bed and Sofabed. Floors 22-29. High floor, view guaranteed.
650 sq ft / 60 m²
Kostar USD 500 per natt med frukost åt alla fyra...
Gör ingen stor skillnad på totalbudgeten mot ett enklare hotell med 28 kvm rum för USD 270 per natt...

Per

Mycket väl skrivet av Björnström. Vi har haft 7-8 resor i början av 2000-talet med 3 barn 2,7,9varav den yngsta med sondmatning och aluväskan full med mediciner och specialmat.
Vi bodde enbart på Meridien Phuket och Khao lak under denna period. Vi kände oss som hemma vid varje besök(3 per år) Personalen kände våra barn vid namn såväl som deras mat och lekvanor. Alltid spontan barnvakt och även sköterska för sondmatning till den yngsta. Conecting room till halv kostnad och kanonbra personal på Pingvinklubben.. Självklart dyrt,men min poäng är att även för den med begränsad ekonomi rekommenderas tveklöst 5 dyra dygn framför 10 billiga:)
Tyvärr måste sägas föll Meridien runt 2005 då halva hotellet såldes i bulk till Ukrainsk resebyrå, har inte besökt sedan dess.
Nu har jag inte rest med barn som behöver speciell vård, men det andra får man även på ett lokalt hotell i Thailand. Under vår 2.5 månaders resa med barn så bodde vi på både lyxhotell och "genuina lokala hotell". Där de sistnämnda var minst lika bra på att ta hand om barnen och förstå deras behov.

För mig handlar det inte så mycket om att resa till lyxhotell, utan att undvika charterhotell. Både lyxhotell och de genuina lokala hotellen är oftast väldigt bra att ta hand om mig och barnen.

Håller med fullständigt. Enkelt boende är oftast prisvärt,väl vald lyx är alltid trevligt. 3 stjärnigt försöker vi också undvika. Anledningen till lyxen när yngsta tjejen behövde sondmatning var enbart möjligheten till sköterska samt så bakteriefri omgivning som möjligt. Nu är dottern 16 och frisk och vi reser blandat T.ex 1 vecka guesthouse och dykning på lokal ö i Maldiverna följt av några nätter på Conrad.

Disclaimer! jag vill inte på ngt sätt förringa artikeln som är bra :)

MEN efter att ha rest 2 long haul och 2 short haul varje år med barnen sedan de var nyfödda så skulle jag svara NEJ på frågan om jag skulle göra det igen om jag fick "leva" om de första 5 åren.
Anledningen är enkel och det är att så här i efterhand så gav resorna mer karaktärsträning än semester. Nu med facit i hand så hade det varit bättre för alla parter om man hade sparat pengarna tills de blev större. Det blir liksom lite mer value for the money.
Åker man på semester så skall det vara njutning som är orsaken till det hela och att ha blöjbarn är jobbigt oavsett var man är. Vi tyckte ändock att det skulle vara bra för barnen att få reseerfarenhet men nu när jag frågar dem, 9 resp 15 år, om vad de kommer ihåg från resorna så är det knappt att de kommer ihåg mer än det de ser på semesterfilmerna. Om det beror på filmerna eller faktiska minnen låter jag vara osagt.
Trots butlers, sviter och hjälp från hotell så end of the day så sitter man där med knyten som likväl blir för varma, får magknip, rännskita, skall matas i tid och otid (med mecket det för med sig), jetlag men ffa nästan allt man planerar att göra måste ske med barnens goda vilja.
Missförstå mig icke. Jag är en väldigt tålmodig och smidig person som gillar alla lägen och alltid hittar lösningar men nu när jag ser tillbaka på det så var det inte så speciellt väl investerade pengar annat än för ens eget ego - "Jag är en bra förälder som globetrottar med mina barn".
Jag har dock full förståelse för de som vill göra det men om någon frågar mig så blir svaret - spar pengarna till senare när barnen är större och tag ett par weekends på tu man hand med bihanget istället.
Observera att jag talar om semester. Har man däremot jobbrelaterade resor/flytt är det ju en annan ball game och då är de Björnströmska budorden spikade. Dock saknar jag punkt 11 - lägg in mycket + på toleranssidan innan avfärd.

Toppen