Senaste nytt

1 september och eurobonus/Amex

Jonas C

Medlem
Men att nödvändigtvis boka en resa direkt känns som stor risk för förhastade beslut, bara för att man växlar behöver man inte boka direkt.
Självklart, dyker resan upp man är ute efter är det ju alltid rekommenderat att boka först och tänka sen. Det finns ju många bolag som har diverse kampanjer på bonusbiljetter, kan vara betydligt bättre att vänta in en sådan.
Absolut ur ett poängnördsperspektiv så ska man alltid invänta kampanjer och boka sin resa baserat på var man får ut mest värde. Själv satte jag över mina Amex-poäng på Qatar för att nyttja 40% bonusen med målsättningen att boka en Oneworld multi-carrier jordenrunt för 140.000 Avios per person i First nästa sommar genom att överföra dem till BA.

För gemene man som inte har samma koll så är det resmål som styr. Dyker det upp en möjlighet att flyga till Maldiverna eller Karibien i business class med ett byte för 1,5 miljoner Amex-poäng så är det många som nappar på det.
 

Tomas E

Medlem
Själv satte jag över mina Amex-poäng på Qatar för att nyttja 40% bonusen med målsättningen att boka en Oneworld multi-carrier jordenrunt för 140.000 Avios per person i First nästa sommar genom att överföra dem till BA.
Jag vill inte vara den som är den, men är inte 140’ snarare Avios-priset för ekonomiklass jorden runt (totalt 25001-35000 miles)? ;)
https://www.britishairways.com/travel/multi-carrier-avios-costs-zone/public/en_gb

Premium economy 210’, biz 280’ och first 420’.
Eller finns det ”boka First till Avios-priset för ekonomi”-kampanjer som jag inte får reda på? o_O
 

Tomas E

Medlem

Jonas C

Medlem
Intressant, hade inte hört det påståendet tidigare. HfP anger att det inte finns publicerade exakta regler, att högsta klassen borde avgöra i normalfallet, men att det förekommit uppgifter om vissa fall där majoriteten av resan fått styra.
The easy way to use Avios to get to Australia and New Zealand
Det största hindret är prissättningen där många agenter gör misstaget att prissätta hela resan som en IATA-fare istället för att endast räkna skatterna. Likaså bränsletilläggen som kan skilja sig kraftigt beroende på vilka marknader man passerar.
 

NotRyan

Medlem
Sorry, jag hänger inte med :)

Det jag menar är att man själv bör kunna skilja på AMEX poäng och Eurobonuspoäng, så slipper man bli skrämda av denna typ av ”reklam”.
Ja, självklart ska man själv kunna skilja och hålla reda på det.

Chatflights pratar om att man skall boka innan 1 september innan poängen devalveras, men de flesta tror att det gäller för poängen som överförs till SAS Amex-korten som de-facto är valutan för de resor som det företaget oftast hjälper folk att boka, därav att jag tycker att de "halvluras"

Men de säger ju faktiskt att det är Amex-poängen det gäller så man kan ju inte säga att de bluffar heller.

Man kan tycka att de borde vara supertydliga då deras affärside är att hjälpa kunder med tids-/tankebrist.
 

Tomas E

Medlem
Det största hindret är prissättningen där många agenter gör misstaget att prissätta hela resan som en IATA-fare istället för att endast räkna skatterna. Likaså bränsletilläggen som kan skilja sig kraftigt beroende på vilka marknader man passerar.
Fast om du ska få vad du hoppas (gratis first på upp till 7 segment om du flyger ett långt segment i ekonomiklass) är du väl helt beroende av att hitta en agent som inte riktigt förstår reglerna för en award-resa? :D Då får man nog ta det onda med det goda. ;)
 

Jonas C

Medlem
Chatflights pratar om att man skall boka innan 1 september innan poängen devalveras, men de flesta tror att det gäller för poängen som överförs till SAS Amex-korten som de-facto är valutan för de resor som det företaget oftast hjälper folk att boka, därav att jag tycker att de "halvluras"
Står tydligt i mailet att det handlar om Amex Membership Rewards och inte SAS EuroBonus. Att folk har dålig koll och inte kan skilja mellan två olika poängsystem kan inte Chatflights beskyllas för.
 

samet

Medlem
Står tydligt i mailet att det handlar om Amex Membership Rewards och inte SAS EuroBonus. Att folk har dålig koll och inte kan skilja mellan två olika poängsystem kan inte Chatflights beskyllas för.

Är väl hela er affärsidé, att mot betalning hjälpa dem som har dålig koll.

För oss som hänger här för jämnan är era tjänster inte särskilt intressanta då vi löser det själva. För Bosse Svensson är era tjänster kanon, då han faktiskt för en gång skull kan komma iväg på något.
 
Toppen