Senaste nytt

”Poängfest till Sommaren” - SAS EB MC-kampanj 23-25 maj + Hela juli 2025

Ditt "köpmönster" är då att du i princip aldrig använder sas mc annars. ;) SEB stoppade ju poängintjäning via Curve och kommer säkert att göra det genom Billo och liknande tjänster också.
En skillnad är att de (väl?) fortfarande tillåter tex curve, men blockar intjäning. Här verkar de mer uttryckligen vilja bli av med hela transaktionen.

En skillnad är att de (väl?) fortfarande tillåter tex curve, men blockar intjäning. Här verkar de mer uttryckligen vilja bli av med hela transaktionen.
Ja fast just för SAS MC är det poängintjänandet som driver på användandet av Billo mfl speciellt under dubbelpoänghelger och ett enkelt sätt att minska det är att ta bort poängen för just den typen av transaktioner. Man får ju inga poäng för vanliga kontantuttag sedan länge. Problemet för SEB och alla andra banker är att de måste agera på onormalt beteende och då speciellt när det gäller kontanter. Annars knackar Finansinspektionen på.

Rent krasst kan man säga att SEB/SAS med poängintjäningen hos Billo mfl främjar ett beteende som ökar risken för penningtvätt (medveten eller omedveten), oavsett vad som står i användaravtalet.

Last edited:
Miss 1 -Tar kontakt om poäng efter X2
Miss 2 -Över limit genom kryphål inom 24t
Miss 3 -Stor spend utan regulär spend
.
Årgärd 1 -Undvik kontakt kundtjänst
Åtgärd 2 -Betala räkningar m Amex i år
Åtgärd 3 -Några småbelopp med kortet reguljärt, t ex p-avgifter eller liknande

Största felet för @Dragzone var helt klart misstag 1/2. SEB gillar inte definitionen “kontantuttag” räkningar mm. Tolereras inom snåla limitar 10k/20k om det inte är huvudspend den helgen.

Utnyttjar du detta ( jag gör alltid det) är mitt råd att ej ta kontakt med kundtjänst direkt efter helgen om saknade poäng efter en skitsumma som ej reggats.

Last edited:
Viker inte ner mig på en gång (och knyter näven i fickan ;) ).
Kanske var meningen då jag har rent bord just nu och behöver ett litet projekt (även om det är futilt).
Återkopplar när jag har ngt att komma med.
Skrev till SEB genom ”säkra meddelanden” i appen. Förklarade sakligt när jag genomfört köpet och att jag kunde styrka detta genom notis (från appen) samt kvitto från mottagaren daterat 23/5.
Fick snabbt svar att de kunde se i sina system att köpet genomförts den 23/5 och att de skulle justera poängen (vilket gjordes omgående).

Jag tar dock med mig @Jane Insane tips om att inte betala för tidigt till nästa dubbelhelg (för att slippa framtida krångel).

Toppen