Senaste nytt

”Go to gate”

Undrar om det är någon skillnad när "go to gate" kommer upp beroende på från vilken gate avgången sker.
Kastrup t.ex. väldig skillnad från loungen till D2 jämfört med A22 (någonstans halvvägs till Helsingör)
Likaså ARN om det är längst ut på F-piren borde go to gate komma upp tidigare..

Undrar om det är någon skillnad när "go to gate" kommer upp beroende på från vilken gate avgången sker.
Kastrup t.ex. väldig skillnad från loungen till D2 jämfört med A22 (någonstans halvvägs till Helsingör)

Förmodligen tas det ingen hänsyn till det, vilket hade varit bra särskilt om det är på en flygplats som inte tidigare besökts.

Om "Go to gate" användes mer genomtänkt, skulle det kunna vara till nytta om hänsyn togs till om passkontroll/säkerhetskontroll behöver passeras.

Hörde rätt nyligen när jag åkte just från längst ut på F-piren att gatepersonalen pratade om just detta och lade på 10-15 minuter på "go to gate" för att den låg så avlägset.

Jag har nastan missat ett flyg langt ut pa F-piren, som vanligt maxade jag loungetiden och det var ko pa ca 30 pers i passkontrollen. Lyckades smita fore nar de oppnade en till passlucka, annars hade det nog gatt illa.

På Heathrow är det absolut skillnad på gate och gate. A10 (bussgate) och B- och C-pirerna får go to gate avsevärt tidigare. Att de sedan verkar räkna med att alla resenärer kryper gör det hela lite absurt. På den gamla goda tiden när BA flög ut från T1 (innan T5) så fanns det skyltar som sa hur lång tid det tog attgå till gaterna och inte ens när jag gick i myrsteg (mer eller mindre bokstavligt) tog det i närheten av den tiden som stod på skyltarna...

En annan lustig notering är när de skriver ut att boarding skall påbörjas när planet enligt tidtabell knappt har landat. Skapar mest frustration (hos vana) och oro (hos ovana).

• Gilla
Reactions: doc
Jag brukar lämna loungen då det står Boarding på det flesta flygplatser. Om det är en flygplats jag kan, och gate är nära lämnar jag på final call. Är det longhaul eller en stor flygplats som jag inte kan är det smart att röra sig vid go to gate om det verkar vara en rimlig tid innan avgångstid.

Gate open: personal finns på plats i gaten
Go to gate: gå till gaten
Boarding: ombordstigningen har börjat
Final call: dörren stängs inom fem minuter
Gate closed: dörren stängd
:)
Rätt logiskt om det alltid vore så.
Men alltför många gånger har jag blivit överraskad över en Final Call tidigare än väntat, sprungit som en galning i fem minuter, bara för att
sedan få köa i 10 min fram till gate desken, och därefter 10 min till i bryggan...
Ofta händer det också att planet blivit erbjuden en lite tidgare slot, och då chansar man på att försöka få ombord allt pax lite tidigare.

Jag applicerar den där där regeln ofta. Dock höll den på att kosta mig en extra biljett en gång när jag gick och hämta en skål chips till stod det "go to gate". när jag kommer tillbaka för att sätta mig står de "final call". Blev att springa!
Ja ibland går det galet snabbt från "go to gate" till "final call" och tom utrop i högtalarna! Det blev till att springa på Manchester en gång för mig och Mr. Sofia och där är det upp och ner och runt när man ska på non-schengen-flighter! Det gick från grönt till rött på mindre än fem minuter. Typiskt nog var vi ändå inte sist ombord och sen stod vi vid gaten i typ en kvart. Mrf ;)

På Dublins flygplats flyger SAS från gaten som ligger allra längst bort, och där sätter de gotogate egentligen innan inkommande flyg har hunnit landa. Sedan får man inte blinka vid fel tillfälle, för då missar man boarding-delen i övergången gotogate-final call.

Toppen