Senaste nytt

överför Avios from BA to Finnair

mrestes

Medlem
Hypotetisk situation.

Mitt Finnair konto har en expiration date 30 september 2026 (sista aktivitet med Finnair Avios var 18 månader tidigare). Efter 30 sept min Avios balans hos Finnair är noll.

Sista okt 2026 överför jag 250000 avios from BA till Finnair. Kommer de att expire direkt eftersom min expiration date hos Finnair är fortfarande 30 sept 2026?

Risken finns definitivt, men säker är jag inte. Jag är dock säker på att jag förr i tiden sett rapporter (på FlyerTalk) om att detta hänt vid överföring BA -> Iberia, där överföring funnits längre (och periodvis varit "buggig"). Frågan är om Finnair har infört några "spärrar" mot detta eftersom deras Avios går ut redan efter 18 månaders inaktivitet, snarare än efter de 36 månader som gäller hos BA eller Iberia. D.v.s. risken för att detta händer borde bli större hos Finnair, och det är nog långt från uppenbart för alla användare att överföring inte räknas som en aktivitet.

Så se helst till att dina Avios-konton inte blir inaktiva...

För över en poäng från Revolut så kanske du triggar en aktivitet?
Tack, men då är det nog lättare att bara köpa några Avios hos Finnair. Som amerikansk medborgare undviker gärna jag att öppna konto som eventuellt måste rapporteras årligen till USA via FBAR. Det är illa nog att hålla reda på dem jag redan har.

Tack, men då är det nog lättare att bara köpa några Avios hos Finnair. Som amerikansk medborgare undviker gärna jag att öppna konto som eventuellt måste rapporteras årligen till USA via FBAR. Det är illa nog att hålla reda på dem jag redan har.
Byt ut Revolut i förslaget mot Klarna, AMEX, Radisson eller nåt annat kort/program du använder som växlar till Finnair Avios

Flyger du någonsin med Finnair på revenue-biljetter? Då kan du ju delbetala med en liten mängd Avios, även om du sedan tänker kreditera resan till ett annat program. Kanske inte en lösning på två månaders sikt, men värt att hålla i åtanke. (Det är lite störande att Finnair Plus inte längre går att överföra till med svenska Amex MR när de samtidigt har "kortast giltighetstid" av alla Avios-program. BA, IB, QR är däremot alla transferpartner.)

Toppen