Minnesinger
Medlem
Jag nappade på ett erbjudande om senare flyg när VIE-CPH var överbokat. Fick €300 cash och åkte in till AmmutsØn (en fantastisk ölbar i Wien) och unnade mig lite €50 flaskor.
Jag har noterat att SAS-linje till Wien är överbokad relativt ofta. Skulle inte bli förvånad om de sätter in en tredje daglig frekvens snart.Jag nappade på ett erbjudande om senare flyg när VIE-CPH var överbokat. Fick €300 cash och åkte in till AmmutsØn (en fantastisk ölbar i Wien) och unnade mig lite €50 flaskor.
EU261/2004 gäller, kompensation avgörs utifrån när du åker och när du kommer fram när det sker med mindre än 14 dagar så i ditt fall utgår troligtvis inget.Jag blev just avbokad på sista legget på en flight ifrån Östersund via Stockholm till Göteborg som går om14 dagar. Den föreslagna flight jag blivit ombokad till har 0 minuters bytestid och den ursprungliga står nu som fullbokad. Det verkar ju som SAS har överbokat och nu kommit på det och gett mig ett omöjligt alternativ. Någon som vet om jag har någon rättighet till ersättning förutom ombokning/återbetalning?
Är det så självklart. Håller med om att ombokningen inte ger ersättning. Men han är ju ombokad till en flight som inte lär gå att flyga. Denna lär ju avbokas/pmbokas men då kortare tid än 14 dagar innan och då borde man kunna kräva ersättning.EU261/2004 gäller, kompensation avgörs utifrån när du åker och när du kommer fram när det sker med mindre än 14 dagar så i ditt fall utgår troligtvis inget.
Du har dock själv rätt att välja något av följande.
Återbetalning
Ombokad till liknande resa med minimal försening
Ombokning till senare resa om så önskas
Man bör självklart be att få det löst, eller så kan man ju se vad som händer och riskera komma fram väldigt mycket senare.Är det så självklart. Håller med om att ombokningen inte ger ersättning. Men han är ju ombokad till en flight som inte lär gå att flyga. Denna lär ju avbokas/pmbokas men då kortare tid än 14 dagar innan och då borde man kunna kräva ersättning.