Senaste nytt

Överbokningar och kompensation

SK989

Medlem
Kompensation enligt EU-förordning 261/2004 är en sak men när flygbolagen söker frivilliga får de erbjuda en lägre (eller högre) ersättning. Har åkt med mer överbokade SAS-flyg än vanligt sista tiden och hört lite olika erbjudanden. Tänkte det kunde vara intressant att ha en särskild tråd och höra vad andra upplevt.

Idag SK483 Stockholm - Oslo (kl. 08.45). Flera utrop i gaten att man söker frivilliga som kan åka senare. Man erbjuds 150€ för att åka vid 16-tiden istället. Ingen verkar nappa. Då frågar man om någon vill ha 75€ för att åka vid 11-tiden istället. Ingen synes nappa på det heller. Boarding i grupp 1 (endast) släpps på och jag kilar ombord så jag vet inte hur det vart i slutändan.

Last edited:
Citerar mig själv från en annan tråd, om jag fattade rätt så fick de tag på 4 pers men det tog en stund och boardingen blev försenad kändes det som.
Efter gratis ombokning under fredagskvällen så skulle jag åka ARN-CPH lördag 15:10. Överbokat med 4 pers. De skulle få €150 för att åka med Finnair som hade ankomst 21 nånting om jag minns rätt. Tilläggas ska att södra stambanan är avstängd i helgen.

Citerar mig själv:
Jag bevittnade hanteringen av överbokning på två EU-flyg från ARN i helgen. Det ena överbokat med 5 och andra med 2. I båda fallen var SAS duktig med att göra flera utrop för att få volontärer (även om man ibland glömde att berätta att hotell ingick). Vad jag inte begriper är varför man inte höjer kompensationen för frivilliga. Enligt EU-regler måste de betala €250 till resenärer som ofrivilligt inte får följa med flyget. De utrop jag hörde gick aldrig över €150.

Vore det inte bättre för SAS att erbjuda €250 och få en frivillig och nöjd kund, än att inte erbjuda €250 och betala samma summa i kompensation men få en onöjd kund på köpet? Jag förstår att man vill försöka betala ut mindre, men det är ju enkelt löst med att man börjar med att erbjuda €150 och sedan höjer till €250 om man inte hittar frivilliga.?

Toppen