Senaste nytt

Över respektive under förväntan!

Mojavojoe

Medlem
Mörkt och kallt i Sverige i januari betyder läglig tidpunkt för lite sol och bad. Två veckor i Phuket och ett par dagar i Singapore blir bra ljusterapi samt test av två nya flygbolag i business class.

Bokade bonusbiljetter med resa till Phuket, direkt från Arlanda, med Thai Airways och hem från Singapore, via Paris med Singapore Airlines.

Arn - Hkt
Flighten var nästan full i business men glesare i ekonomi. Fint första intryck med fräsch kabin i trevliga färger. Vi flög med en 777-300ER. Vi hade två mittensäten samt en fönsterplats i den andra kabinen på första raden. Perfekt med mittensäten för par eller som vi med ett barn. Necessär från Lacoste låg vid stolen med det vanliga innehållet. Ett glas champagne kom till våra platser och då planet inte var i närheten av fullt så gick boarding snabbt.

IMG_3531.jpg
IMG_3533.jpg


Stolen var rejält bekväm, gott om plats och riktigt bra bord till serveringen.

Serveringen höll god kvalitet och maten smakade bra. Fördrink, Chang, och nötter följt av lax, grön curry och ost. Hoppade efterrätten.

IMG_3517.jpg
IMG_3518.jpg
IMG_3519.jpg
IMG_3523.jpg

- Hade ju varit så mk bättre presentation om dom kan avplasta kexen -

Då det var en kvällsflygning, avgång 20:45, så blev det lounge läge på stolen och lite film innan sömn. Stolen var som sagt skön och hittade ganska bra sovläge. Skärmen och utbudet var ok men känns inte som bäst i klassen.

IMG_3510.jpg

- Sweet spot -

Snart landning och dags för en ganska ordinär frukost.

IMG_3525.jpg

- Samma som ekonomi ? -

Sammantaget en bra flygning, trevlig personal, god mat och sköna stolar. Bättre än väntat!

Sin- Cdg

Flygningen hem gick på en riktigt jobbig tid, 02:30, och vi var ganska tidigt på flygplatsen. Testade loungen och det var riktigt mycket folk innan avgångarna till Europa men minskade mot midnatt. Loungen är trevlig men hade nog väntat mig lite mer på hemmaplan för Singapore Airlines. Mat- och dryckesutbudet var helt okej och det fanns bland annat champagne till självservering. Fina duschrum fanns även som jag nyttjande. Irriterande att det inte fanns laddningsuttag för mobil vid sittplatserna. Hade gärna sett att det fanns utsikt mot plattan och lite trevliga inredning och bättre mat på hemmabasen.

IMG_3990.jpg

- Hemmaplan är kanske inte alltid bäst -

Flighten var inte på långa vägar fullbokad och boardingen gick snabbt. Tror det går ett tidigare flyg till Paris under kvällen vilket kan förklara att den tidsmässigt är mer attraktiv. Åkte 777-300ER. Vi hade platser på första raden i den andra kabinen och därför bättre benutrymme utan låda. Första intrycket av kabinen är wow och det känns verkligen sofistikerat och lyxigt. Enorm bredd på stolarna och snygga material och färger som andas kvalitet. Stolarna som inte är bulk head har sämre utformning för benen och man måste ligga helt snett för att ligga ner. Jättebra utbud och kvalitet på skärmen även om placeringen av skärmen inte är optimal på första raden.

IMG_4033.jpg

IMG_4034.jpg
IMG_4032.jpg

- Trevlig interiör och bra bredd -

Champagne intogs i vanlig ordning när vi hittat våra platser och innan vi taxade ut så frågade personalen om vi tänkt äta. Vi hade bokat book the cook innan och då man inte ätit middag sen kl 20 så var man ändå hungrig. Hade bokat en "signature dish" som bestod av lamm. Men först champagne och nötter följt av en förrätt med räkor. Lammrätten var tyvärr seg och levde inte upp till en signaturrätt. Ingen efterrätt eller ost men däremot frukt. Serveringen och hanteringen var mycket undermålig. Det var extremt stressigt och man han inte äta klart respektive rätt innan dom var förbi flera gånger och frågade om man var klar och ville ha nästa rätt. Ingen fråga om påfyllning av dryck eller kaffe/te. Fokus låg enbart på att serveringen skulle vara klar så fort som möjligt.

IMG_3993.jpg
IMG_3994.jpg
IMG_3997.jpg

- Boka kocken ger många valmöjligheter -

Efter maten var det dags att försöka sova. Märkligt nog går inte stolen att fälla ner till en säng utan man måste upp och fälla ner ryggen vilket jag tycker blir lite besvärligt. Om man som jag har lite svårt att sova och vill upp i lite lounge läge så måste man upp, bort med allt bråte och fälla upp ryggen följt av att trycka ner i lounge läge. Sängen är för hård i mitt tycke. Bredden är fenomenal, då jag hade bulk head men längden räckte inte till och var ändå tvungen att ligga snett för att inte vika benen. Jag är ca 185 cm.

IMG_3999.jpg
IMG_4002.jpg
IMG_4003.jpg

- Stol som kan bli säng men hellre stol som är en säng -

Fick några timmars sömn innan jag fick gå upp och fälla upp sängen och försöka hitta ett bra viloläge. Irriterande nog så var det ett luftintag ovanför min stol som lät något fruktansvärt. Såg ingen annan plats med ett liknande luftintag så undvik 15 A. Frukost intogs ca 2 timmar innan landning och hade även här bokat book the cook. Frasiga våfflor med mascarpone och jordgubbar hade bokats och rätten var inte någon höjdare. På tok för söt samt mjukt och segt. Lustigt nog var även denna servering en repris i stress och dålig känsla från flygvärdinnorna.

IMG_4036.jpg
IMG_4023.jpg
IMG_4030.jpg


Sammantaget så är stolarna och kabinen magnifika rent visuellt och ger en enorm sittbredd. Plus för bra utbud på underhållning även om placeringen inte är bra på skärmen. Obekväm säng som man måste fälla ut och en dålig servering samt serveringsbord gör att dom inte lever upp till förväntningarna som jag hade. Har man inte bulkhead så vette katten om jag skulle vilja åka med dem igen.
 

Mojavojoe

Medlem
@Mojavojoe
Tack för en bra och utförlig rapport. :)
Hur tycker du Thai resp Singapore business står sig i jämförelse med andra bolag (du åkt med)? :rolleyes:

Utöver Thai och Singapore så har jag åkt business med Sas och Qatar samt i first med Lufthansa.
Om man undantar lounge, flygtider etc så tycker jag Qatar har varit bäst av ovanstående med en genomgående premiumprodukt. Nya och fräscha plan, lyxig necessär, pyjamas, dine on demand, skön stol och hög service.
 

Taggen

Medlem
Ahh... SQ, SQ gmale vän... Dessutom är sätena bredare på 777 än A350 har jag hört och jag håller helt med gällande längden. Det blir problematiskt om du är mer än normallång.
 

AndersSt

Medlem
Necessär från Lacoste låg vid stolen med det vanliga innehållet.

Jag flög också Thai 777-300ER häromdagen och fick samma LaCoste amenity kit. Den innehöll inga öronproppar eller sovmask. Det gick i och för sig att be om men borde det inte vara standard? Vi flög 4 legs och på 2 av dem fick vi av märket LaCoste och på de andra fick vi Mandarina Duck som inte heller innehöll proppar/mask.

I övrigt håller jag med, bra stol och rejält bord som dessutom kan svängas undan om man behöver stiga ur stolen.
 

Mojavojoe

Medlem
Jag flög också Thai 777-300ER häromdagen och fick samma LaCoste amenity kit. Den innehöll inga öronproppar eller sovmask. Det gick i och för sig att be om men borde det inte vara standard? Vi flög 4 legs och på 2 av dem fick vi av märket LaCoste och på de andra fick vi Mandarina Duck som inte heller innehöll proppar/mask.

I övrigt håller jag med, bra stol och rejält bord som dessutom kan svängas undan om man behöver stiga ur stolen.

Vi hade öronproppar och sovmask i våra. Åkte ni kvällsflyg? Vi åkte kl 20:45 så innehållet kanske anpassas efter avgångstid om ni åkte 13:30?
 

Gus

Medlem
Supertrevlig rapport! Fördrinken med Chang ser mycket god ut :). Chang är dock inte min favorit utan det är Leo vilket jag antar att de inte har. Men visst har de Singha också? Jag kan tänka mig att Thai-maten smakar bra på ett flygplan, framförallt om man tar en curry. Eftersom grytor, såser och soppor har en tendens att bara bli godare med tiden och tål uppvärmning bra, alltså motsatsen mot tex en köttbit.

Jag är själv sugen på att åka med Thai-kärran till Thailand (Bangkok). Visst är det så att de flyger varannan dag kl. 20:45 och varannan dag kl. 13:30? Planet 20.45 stannar i Phuket (det planet som @Mojavojoe åkte med) och sedan vidare till Bangkok om jag förstått rätt. Någon som vet om stoppet i Phuket är "drygt"?
 
Toppen