Senaste nytt

Östra Europa - tips på ställen utanför "vanliga" stadsresorna?

ulagun

Medlem
Tack för tips! Det ligger redan på listan, och är kanske topp-3 höjdpunkt på resan till och med :D

Perfekt att köra Transfagarasan för att sedan komma fram till Brasov och Draculas hem :)

Tips är att även besöka mysiga Sibiu
Till vår förvåning finns det ett alldeles utmärkt Hilton hotell en bit utanför stan intill en djurpark. Vackra rum, utmärkt service.
 

ulagun

Medlem
Om bilkörningen i sig hör till glädjeämnena kan Transfagarasan Mountain Road i Rumänien rekommenderas.

Transfagarasan in Romania with Ultimate Drives
Liknande körupplevelse i Albanien för några år sedan Motorsvag hyrbil från semesterorten Saranda upp i bergen till vackra Orhid sjön där vi stannade några dagar och njöt av stillheten.
Vägen upp dit var nog bland det värsta vi upplevt. Medelhastigheten var ca 30km/timme. Kommer aldrig klaga på vägunderhållet i lapplands inland efter denna resa.
Även fö var Albanien värt ett besök.
 

Tonton

Medlem
Tips är att även besöka mysiga Sibiu
Till vår förvåning finns det ett alldeles utmärkt Hilton hotell en bit utanför stan intill en djurpark. Vackra rum, utmärkt service.

Planen är att använda de olika Hiltonhotell som finns runtom i landet som bas - så Sibiu kommer det bli ett besök till. Är även djurparken värt ett besök?

Liknande körupplevelse i Albanien för några år sedan Motorsvag hyrbil från semesterorten Saranda upp i bergen till vackra Orhid sjön där vi stannade några dagar och njöt av stillheten.

Jag och min far bilade runt omrking Orhid för 3 år sedan, fast då på Nordmakedonska sidan. Riktigt vackert!
 

MartinH

Medlem
Planen är att använda de olika Hiltonhotell som finns runtom i landet som bas - så Sibiu kommer det bli ett besök till. Är även djurparken värt ett besök?
Väldigt litet zoo. Lite byggnadshistoria att titta på längs stigarna längre in i parken, värt en promenad på 1-2 tim. Museum inne i Sibiu som var bra och intressant http://www.brukenthalmuseum.ro/istorie_en/index.html
Du lär ta en natt på DoubleTree Sighisoara, ligger precis nedanför det medeltida slottet, väldigt trevligt.
När jag var där 2018 kostade Hilton Sibiu 10k poäng, DT Sighisoara 5k, nu 30 resp 10...
 

trekker

Medlem
Tatranska Lomnika i Slovakien, är egentligen en skidort men har kabinbana upp på bergstoppen där man kan dricka Te med Rom i och njuta av utsikten (var dock dimma när jag var där).
 
Toppen