Senaste nytt

Östgötar väljer Arlanda framför de lokala flygplatserna

Nu görs en storsatsning på Linköpings flygplats och det som tidigare hette Fjärde Storstadsregionen vill man byta ut mot lite mer internationella "East Sweden Airport".

Flygplatsen har bytt huvudman om jag minns rätt, så det är väl rätt naturligt att det händer saker.

Mm, vi har så mysig samarbetsstämning i det här länet.

Jag har hört tidigare att några politiker försöker att ändra Arlandas namn till Alfred Nobel flygplats.
Jag är inte emot att det heter Alfred Nobel, men hur påverkar resande i sig?
?

Lika bra att de inte gör det, för det skulle isåfall omedelbart komma krav på att GOT eller någon
annan skulle uppkallas efter en kvinna, och eftersom GOT är mycket mindre så måste minst
2 eller 3 flygplatser uppkallas efter kvinnor.

Hade jag varit yngre så skulle jag funderat på att söka.
Detta visar ganska bra på vårt problem i regionen som jag tidigare skrivit om.
Det finns ingen politisk vilja att förändra trots att det gjorts en bra utredning som påvisar att det vore bra med ett gemensamt flygplatsbolag för att hålla nera kostnaderna samt att samordna tidtabellerna. Man behöver inte gåt på Handels för att begripa att det är billigare med en flygplatsorganisation men en flygplatschef, en styrelse, en marknadschef, en teknisk chef mm mm.
Det är därför korkat att i detta läge gå ut och söka en ny flygplatschef när vi borde klara oss med en.

Noterade att LPI och NRK idag hade en gemensam annons i ett reklamblad för Flygdagarna, med bland annat texten "Välj bort Stockholm Arlanda och prioritera Östergötland":

lpi_nrk_reklam.jpg

Noterade att LPI och NRK idag hade en gemensam annons i ett reklamblad för Flygdagarna, med bland annat texten "Välj bort Stockholm Arlanda och prioritera Östergötland":

Jag såg den också, kan bara fråga mej vad väljer man från NRK? Det är helt vacum för tillfället, verkar bara att vänta på nerläggning. Samarbetet mellan flygplatserna har aldrig varit så långt borta som det är nu. Själv använde jag mig av ARN idag igen. I nästa månad skall jag till Visby och hade planerat flyga men det får bli båten istället, då kan man i alla fall ta med bilen.

Men visst flyger AY fortfarande till HEL därifrån? Det skulle jag överväga om jag skulle till Asien, trots en extra halvtimme härifrån för att komma till Sveriges Peking.

Ja den finns kvar, men bara en tur om dagen så det är väl en tidsfråga även innan den är borta. Dessutom är inte anslutningarna mot Asien lika bra längre med nuvarande tider. Tyvärr så ser jag mörkt på framtiden för Norrköpings flygplats.
Just nu skulle jag t o m kunna tänka mej att flyga med Rajjan till Norrland om dom satsade på inrikes. Jag var i Luleå över dan i går och var dum nog att ta bilen till Arlanda eftersom det var en tidig avgång. Satt 65 min på Essingeleden! Hann precis innan dom stängde gaten.
Jag tror inte det kommer att fungera i vår region om inte flygplatserna går ihop. I nuläget är det bara LPI som har ett bra flyg med KLM till AMS där man flyger med moderna och bra flygplan. Nextjet till CPH undviker jag till varje pris.

Toppen