Senaste nytt

toer00

Medlem
Kära BC:are

Nästa helg kommer jag att åka på en förläng weekend till Österrike/Tyskland. Jag kommer i tur ordning att besöka Wien, Graz och Innsbruck.
Iom att min kära hustru inte riktig delar min passion för allt som har med flyg/tåg mm så kommer jag att göra denna resa själv, speciellt som det är de två sista segmenten i Senator kampanjen. Flygen är bokade (fr. ARN med OS till VIE plus hem med LH från MUC), liksom tåg Wien- Graz, Graz- Innsbruck men resten är fortfarande öppet...

Nu tar jag tacksamt emot tips på var man skull bo (gångavstånd till järnvägsstation och minst 4 stjärnor är ett starkt önskemål), var man äter en god middag? och vart man tar kvällsdrinken? samt gärna tips på trevliga kvarter mm där man gå och e.m. strosa lite... ;-).

Hemresan påbörjas från Innsbruck Hbf där jag tänker mig ta tåget till München via Garmisch Partenkirchen, tanken är också att göra ett stop i Garmisch Partenkirchen för att göra en lite utflykt med Bayerische Zugspitzbahn upp till Zugspitze, sedan vidare till MUC för hemresa (kvällsflyget).

Kom gärna med era egna tips. synpunkter och rekommendationer.

Härlig resa! Har massor av tips gällande Wien och Graz men nu verkar det som om jag är sen på bollen och du redan befinner dig på väg mot Innsbruck förmodar jag?
Hur som helst, i Graz rekommenderar jag en tur upp på berget "Schlossberg" om vädret tillåter. Sätt dig där och ta en drink eller njut av en lunch vid "Aiola upstairs" och njut av blicken över hela staden.
Med så lite tid till förfogande bör du fokusera på city kärnan och att strosa lite runt där (Spårvagnen är gratis några stationer runt centrum - håll utkik efter "bim" på hållplatsen).
Gillar annars distrikt "Lend" där de även har en bondmarknad på helgen med lite restauranger och caféer runtomkring.
Mot kvällen går du till "Schmidhofer im Palais" i det övre segmentet. Mohrenwirt/Stammtisch am Paulustor för mellansegment och "Caylend" för oförskämt god mat ur havet. Du blir inte missnöjd med något val.
Om du blir sugen på ett trevligt café så har du "Cafe Fotter" och glöm för guds skull inte att äta det förbaskat goda mörka brödet i Österrike. Den ligger på en helt annan nivå än vad du hittar i Sverige. Sen får du knappast lämna regionen Steiermark (eller landet) om du inte köper med dig en flaska "kernöl" (olja gjord på pumpakärnor, regional specialitet). Jag har det dagligen i salladen som smaksättning men kan has på allt från äggröra till vaniljglass. Din fru kommer tacka dig ;)
Trevlig resa!

Hej
Lämnade Graz i lördags och Innsbruck imorse, sitter nu i Senator Loungen på MUC.

Men tusen tack i alla fall. Det bli definitivt fler gånger.
Både Wien, Graz och Innsbruck gav mersmak.

Och en befrielse att kunna åka lyxiga tåg mellan dessa städer.

Kommer ett reportage bör jag kommit hem igen.

Toppen